Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a fost publicata in Monitorul Oficial. Actul normativ pune in acord reglementarile propuse initial prin OUG nr. 159/2008, declarata, insa, neconstitutionala de Curtea Constitutionala din cauza unui viciu de procedura.
Legea nr. 270/2010 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 872 din 28 decembrie 2010.
Curtea Constitutionala a decis, in luna februarie, ca dispozitiile
OUG nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat sunt neconstitutionale, Curtea considerand ca actul normativ a fost adoptat de Executiv fara a exista o situatie extraordinara si fara ca urgenta sa fie motivata in cuprinsul ordonantei.
Astfel, avand in vedere ca CCR a criticat modalitatea de promovare a reglementarilor, si nu fondul reglementarilor, legea promulgata contine o mare parte din prevederile OUG nr. 159/2008.
Una dintre modificarile importante aduse, cu un mare impact asupra exercitarii profesiei de avocat, se refera la ajutorul public judiciar. Actul normativ reglementeaza conditiile de acordare a ajutorului public judiciar, ca forma a asistentei acordate de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil si garantarea accesului egal al actului de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime, transpunand Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie in cazul litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la asistenta judiciara acordata in cadrul acestor categorii de cauze.
Actul normativ detaliaza detaliaza cazurile si conditiile de acordare a asistentei judiciare, precum si organizarea, in cadrul profesiei, a activitatii de acordare a asistentei judiciare. Legea cuprinde dispozitii privind reglementarea cazurilor care, potrivit legii reprezinta modalitati de acordare a asistentei judiciare, dar si procedura in urma careia, in cadrul barourilor se realizeaza desemnarea avocatilor care urmeaza a acorda asistenta judiciara, la fel cum au fost reglementate de OUG nr. 159/2008.
Coordonarea metodologica a activitatii in cadrul profesiei se realizeaza prin intermediul Departamentului pentru coordonarea asistentei judiciare, care va fi infiintat, in acest scop, in cadrul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.
De asemenea, la nivelul fiecarui barou vor fi organizate servicii de asistenta judiciara care vor avea ca scop organizarea, la nivel local, a activitatii de desemnare a avocatilor care vor acorda asistenta judiciara, urmand ca avocatii desemnati sa fie dintre cei inscrisi in Registrul de asistenta judiciara.
Totodata, actul normativ cuprinde si modalitatea de asigurare a fondurilor necesare pentru organizarea activitatii de asistenta judiciara, acestea urmand a fi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei, potrivit art. 26 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
In acelasi timp, legea cuprinde si aspecte care tin de organizarea si exercitarea profesiei de avocat, rezultate din experienta practica a aplicarii Legii nr. 51/1995 si semnalate, in principal, de reprezentantii avocatilor, in urma Congresului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, desfasurat in luna iunie a anului curent.
Astfel, sunt reglementate aspecte, precum:
- formele de exercitare a profesiei. Se propune, in acest sens, dupa modelul recent adoptat al exercitarii profesiei de practician in insolventa, exercitarea profesiei in cadrul societatilor profesionale cu raspundere limitata, reglementate prin reconsiderarea formei de exercitare a profesiei in vigoare – societatea civila profesionala cu raspundere limitata.
- largirea accesului in profesia de avocat, prin eliminarea conditiei cetateniei romane ceruta in acest scop.
- crearea cadrului pentru organizarea in mod unitar a accesului in profesie, prin examenul ce va fi organizat la nivel national de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania.
- clarificarea efectelor juridice ale folosirii, in afara cadrului legal, a denumirilor specifice profesiei de avocat, organelor reprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi, in alte conditii decat cele prevazute de lege.
- reconsiderarea unor aspecte care se refera la procedura de alegere a organelor reprezentative ale profesiei.
Va prezentam ca fisier Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.
Comentarii articol (6)