Traim intr-o tara ipocrita. Desi e un truism, simt nevoia sa afirm acest lucru, inainte de a spune orice altceva. Exemple? Multe si felurite. Sa ne gandim la persoanele care critica non-valorile promovate de mass media, dar care fac audienta emisiunilor unde apar aceste "vedete de carton".
Articolul continuă mai jos
Sau la liderii de sindicat - in talk-show-uri politice, le plang de mila celor pe care-i reprezinta, dar au pierdut numarul conturilor grase in care isi aduna banii. Sau taximetristii care, in orice conversatie, condamna politicienii pentru hotii, insa nu refuza nicio modalitatea de a-si rotunji veniturile prin practici, sa le zicem eufemistic, “neortodoxe”( recentele reportaje despre masluirea aparatelor de taxat sunt graitoare).
Condamnam spaga, dar continuam sa o dam. Mergem la Biserica si sustinem valorile crestine, insa ne imbrancim in supermarket pentru pachetele de carne la oferta si ne certam pe locul la coada.
Totusi, nu despre ipocrizie in sine voiam sa va vorbesc azi. Ci despre deciziile ipocrite ale unor autoritati si despre efectele nedorite care deriva din aplicarea lor.
Un asemenea exemplu este hotararea Consiliului National al Audiovizualului (CNA) de a interzice difuzarea reclamelor la prezervative pe parcursul zilei. CNA a decis ca publicitatea la prezervative poate fi transmisa, la posturile de radio sau de televizune, doar dupa ora 24.00. Motivatia acestei reglementari? Protectia copiilor si adolescentilor.
Acum stau stramb, sa judec drept. Sa fie oare aceasta decizie cea care asigura intr-adevar protectia copiilor? Chiar credeti cu sinceritate in eficienta unei asemenea reglementari?
Bine, bine, dar cu restul… cum ramane?
Nuditatea si sexul sunt omniprezente. La televizor, in ziare, in reclamele pentru bere, masini sau pufuleti, pe afise, in videoclipuri sau pe internet, copiii sunt, in permanenta, expusi.
Un tabloid romanesc pe a carui prima pagina apare in fiecare zi cel putin o femeie dezbracata se vinde impreuna cu colectia de desene animate Tom&Jerry. Revistele pentru copii sau adolescenti sunt vecine de taraba cu cele pentru adulti. In emisiunile de “divertisment”, difuzate in miezul zilei, invitatele apar aproape dezbracate, iar subiecte abordate sunt mai mult decat indecente. Unele reclame sunt aproape pornografice (a se vedea clipul publicitar pentru un unguent “care te scoate din boala”) si, inclusiv cele care promoveaza dulciuri, au o tenta erotica (o napolitana bine-cunoscuta se promoveaza prin imaginea Ginei Pistol purtand doar camasa). Insa, nu, cand vine vorba de prezervative, trebuie sa-i ferim.
Pentru ca, Doamne fereste!, vor invata ca prezervativul protejeaza impotriva sarcinilor nedorite sau a bolilor cu transmitere sexuala (sper ca ati sesizati tonul ironic).
Eu va propun sa lasam pudoarea medievala deoparte si sa constientizam ca orice demers care sustine sexul protejat trebuie salutat, nu blocat. E o chestiune de educatie elementara de care nu ar trebui sa ne fie rusine. Prezervativele nu incurajeaza tinerii sa faca sex, ii incurajeaza sa fie responsabili.
Nu e nimic obscen in a promova o metoda anticonceptionala si un mijloc de protectie impotriva bolilor venerice. Asa cum ziceau jurnalistii de la Catavencu intr-un articol: “ [sa interzici reclamele la prezervative] E ca si cum ai interzice reclamele in care apar bebelusi pe motiv ca acestia pot incita cuplurile dornice de copii la activitati sexuale”.
Sa privim cu mintea deschisa si sa incercam sa intelegem. Varsta de la care adolescentii fac sex este tot mai mica, iar acesta este, intr-adevar, un lucru ingrijorator, insa chiar credeti ca tendinta se va ameliora daca reclame la prezervative nu vor mai fi difuzate?
Pe un forum, despre acelasi subiect, un utilizator comenta: Daca ii intrebati de prezervativ, in mod sigur unii adolescenti se rusineaza, si probabil nu folosesc, dar li se pare perfect normal sa faca sex.
Cauza si efect
Tinerii au nevoie de repere si de educatie, de discutii si incredere. Ei trebuie sa stie ce efecte (uneori nedorite) au actiunile lor si cum trebuie sa se fereasca de aceste consecinte.
Ma intreb cati inteleg cu adevarat, avand in vedere statisticile europene, care ne arata ca, in 2008, tara noastra s-a clasat pe locul al treilea in Uniunea Europeana in ceea ce priveste numarul de avorturi: 127.907, adica circa 350 de avorturi/zi. Conform Eurostat, dintre acestea, 10% s-au inregistrat la adolescentele cu varste cuprinse intre 15 si 20 de ani si 21% la tinerele cu varste cuprinse intre 20 si 24 de ani.
Unii parintii, probabil, nu vor fi de acord cu opinia mea, considerand ca decizia CNA este potrivita. Insa, as vrea sa stiu cati dintre acesti parinti sunt atenti si la ce site-uri de internet acceseaza copilul lor pe internet. Cati au auzit de produse pentru control parental si cati le folosesc?
Tot o statistica a Uniunii Europene demonstreaza ca, in Romania, doar 9% dintre parinti utilizeaza software de control parental pentru monitorizarea, urmarirea sau filtrarea activitatilor online ale propriilor copii. Cu acest scor, tara noastra este pe ultimul loc in Uniunea Europeana, cu sase puncte procentuale sub media europeana. In Marea Britanie, spre exemplu, mai mult de jumatate dintre parinti controleaza continutul de pe internet pe care il acceseaza copii lor.
Deci, suntem de acord cu decizii aberante ale CNA care, se presupune, ne protejeaza copiii, dar noi nu suntem suficient de atenti la ceea ce urmaresc ei, cand sunt singuri in fata computer-ului, in conditiile in care, pe internet, pot gasi orice tip de continut, inclusiv (sau mai ales) sexual.
Solutii
La final, va invit din nou sa judecati cu mintea lui 2011 si a secolului in care traim. Uneori lucrurile evolueaza mai rapid decat noi sau decat ne-am dori, insa depinde de noi sa le ajungem din urma si sa nu le lasam sa ne scape din mana. Trebuie sa ne adaptam. Pana si Papa Benedict, capul Bisericii Catolice, a inteles acest lucru.
Lasati, macar o clipa, pudibonderia deoparte si judecati realist: din educatia tinerilor nostri trebuie sa faca parte, vrem-nu vrem, si educatia sexuala. Pentru ca eu, una, nu mai vreau sa vad reportaje cutremuratoare despre copii care nasc si cresc copii. Sau despre adolescenti bolnavi de HIV.
Reclamele curente la prezervative sunt mai putin erotice decat zeci de alte reclame care promoveaza autoturisme, ciocolata sau telefoane mobile. Clipurile publicitare la prezervative sunt mai putin obscene decat toate emisiunile de divertisment la care copiii au acces. Sa le reglementeze CNA-ul pe acelea, mai intai.
Poate ca ar fi si mai folositor daca Consiliul National al Audiovizualului ar obliga televiziunile ca, in fiecare emisiune cu conotatie sexuala, sa introduca, in pauza publicitara, o reclama la prezervative, pentru a-i face pe telespectatori constienti ca trebuie sa se protejeze, pentru a-i educa.
Haideti sa intelegem ca prezervativele nu sunt un pericol pentru adolescenti, sexul neprotejat da.
Comentarii articol (76)