25 februarie 2011 a fost termenul limita de depunere a primei declaratii unice de catre contribuabili, pentru obligatiile fiscale aferente lunii ianuarie. Potrivit informatiilor furnizate de ANAF, pana la termenul limita inclusiv au fost depuse aproape 450.000 declaratii unice, ceea ce reprezinta circa 95% din totalul declaratiilor. Avand in vedere numeroasele plangeri venite din partea contribuabililor, dar si a temerii reprezentantilor Fiscului ca sistemele nu vor face fata fluxului mare de informatii, AvocatNet.ro vrea sa afle daca ai intampinat probleme la depunerea D112?
“Este imbucurator gradul de conformare voluntara in ceea ce priveste depunerea declaratiilor unice. Le multumim contribuabililor care au inteles importanta demersului nostru si pot sa afirm ca acest proces de modernizare a institutiei, menit sa sprijine mediul de afaceri, este un succes“, a declarat Sorin Blejnar, presedintele ANAF.
Probleme aparute in practica
„Consideram ca binevenita intentia ministerului de a introduce in softul pentru Declaratia 112 si modalitatea de calcul a impozitului pe venit. in forma actuala nu exista un calcul automat al impozitului pe venit, acesta introducandu-se manual” precizeaza
Luminita Ristea, consultant fiscal Nexia. Urmatorul pas preconizat de Ministerul de Finante, in dezvoltarea aplicatiei, va fi introducerea unei declaratii mai complete, care sa contina si calculul impozitul pe venit.
„O problema inca intalnita la depunerea 112 in sistem online apare la
indemnizatia administratorilor. La articolul 296 din Codul Fiscal, indemnizatia administratorilor nu intra in baza de calcul a contributiilor. Daca incarci electronic declaratia 112, se activeaza automat si campul pentru administratori, obligandu-te sa o declari o valoare. Astfel, baza de impozitare se modifica si ajungi sa platesti o suma mai mare, decat cea datorata, in urma reglementarilor in vigoare. Sigur ca, dupa depunere, poti face o declaratie rectificativa, insa nu este corect. Ministerul trebuie sa modifice softul si pentru indepartarea acestor bug-uri”, este de parere Luminita Ristea.
Conform datelor ANAF, cele aproximativ 448.000 de declaratii depuse acopera un numar de 8.236.000 de asigurati, incluzand si persoanele asimilate, respectiv pensionari si someri, categorii pentru care declararea a fost operata de catre casele de asigurari. De asemenea, obligatii declarative au avut si persoanele fizice cu statut de angajator. Cea mai mare parte din declaratii s-a depus in perioada 21-25 februarie (63% din totalul declaratiilor depuse). Media de asigurati per declaratie a fost, in cazul depunerilor online, 38, iar in cazul depunerilor la ghiseu, de 15 asigurati per declaratie.
Declaratia unica (D112) cuprinde obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, informatii care erau furnizate pana la implementarea acestui sistem catre patru institutii (ANAF, CNPAS, ANOFM, CNASS).
Nedepunerea sau depunerea cu intarziere a formularului 112
constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
cu amenda de 500 – 1.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 1.000 – 5.000 lei pentru persoane juridice. In situatia in care angajatorul nu depune in mod repetat declaratia lunara, acesta va fi declarat inactiv, cu consecintele legale ce decurg de aici.
Conform evidentelor fiscale, numarul total de contribuabili ce au obligatia depunerii D112 (angajatori si asimilati acestora) este de aproape 470.000.
Pana la data de 1 iulie 2011, contribuabilii vor putea depune noul formular fie prin internet, fie la ghiseu, in ultima situatie prezentand Anexa 1 semnata si stampilata, celelalte informatii urmand sa fie livrate pe suport electronic (CD). Declaratia se depune in forma unui fisier PDF, conform anexei 1 la H.G. nr. 1397/2010, care are atasat fisierul XML descris in anexa 8 din acelasi act normativ. incepand cu 1 iulie a.c., depunerea prin internet devine obligatorie.
D112 se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta puse la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau descarcate de pe site-ul A.N.A.F.
Totodata, Agentia Fiscala a pus la dispozitia contribuabililor un ghid de completare a declaratiei D112 ce poate fi gasit pe site-ul institutiei, www.anaf.mfinante.gov.ro. De asemenea, A.N.A.F. dispune de un call-center destinat acordarii indrumarii si asistentei putand fi obtinute informatii suplimentare la nr. 031-40.39.160.
Depunerea prin internet presupune achizitionarea unui certificat digital calificat de semnatura electronica emis de furnizorii autorizati si inrolarea acestuia la organele fiscale.
*Sondaj AvocatNet.ro: Tu ce probleme ai intampinat la depunerea declaratie fiscale unice?
Comentarii articol (19)