"Dar sa nu ne mai vorbim de rau epoca. Ea nu e deloc mai nenorocita decat cea de dinaintea ei. Si nici de bine sa n-o vorbim. Sa nu mai vorbim deloc..." Traim o epoca noua, despre care vorbim mereu, dar careia nu prea ii prindem subtilitatile. Asta daca are ceva subtilitati sau e doar un val. Un tsunami pentru ca e la moda.
Articolul continuă mai jos
Presa online nu e tocmai o noutate in Romania, dar a devenit de relativ putin timp o bucata extrem de puternica a mass media, iar rolul sau va creste pana la a deveni coplesitor in urmatorii cativa ani, indiferent daca suntem de acord or ba cu asta sau daca vorbim sau nu despre subiect.
Și pe masura ce ii creste rolul in informare, presa online tinde sa capete aceleasi trasaturi anoste, dar ticaloase ale batranului print care se prabuseste nu sub atacul internetului, ci sub propria sa neputinta de a se reinventa, bineinteles cu exceptiile de rigoare. De rigoare, dar nu din Romania, din pacate.
Pionieratul de astazi, desi anumite entitati media online au deja cinci-sase-sapte ani de cand exista pe piata si au facut o gramada de dracovenii in numele traficului, seamana oarecum cu cautarile de sine ale printului in anii ’90. Gaina lui Cristoiu nu a disparut deloc din piata mass media, ci a fost doar inlocuita de alte concepte, conduse insa de aceeasi lipsa de respect fata de cititor, pentru ca la fel ca si in trecut continutul sufera.
Iar problema continutului se acutizeaza, poate nu pentru ca presa e mai slaba decat era acum cinci ani sau acum zece ani, ci pentru ca cititorii sunt mult mai informati, au acces la diferite surse si refuza sa accepte noroi prezentat sub forma de zapada. Astfel se si explica scaderea masiva a tirajelor din print, dar si traficul, hai sa recunoastem, destul de scazut al presei online, obsedata de senzational, soc si alte ineptii cu valoare informativa scazuta, si distantata de rolul formativ mai ales daca vorbim de presa economica, a carei valoare creste mai degraba daca raspunde la intrebarea ”de ce?”, decat la deja banalele ”ce?”, ”unde?” etc.
Sunt vreo sapte milioane de consumatori de internet in Romania, dar multi dintre jucatorii din online in loc sa-i caute, sa-i traga spre ei, prefera sa cumpere trafic en gross pentru a-l vinde mai departe advertiserilor. Sa nu te apuce rasul? E drept insa ca e mult mai greu si mai scump sa ai continut valabil, decat sa cumperi trafic sau sa faci spam si sa indexezi pagini goale.
Asta in conditiile in care banii disponibili pentru media online vor creste anual, macar pentru faptul ca majoritatea companiilor vor fi nevoite sa-si mute acolo comunicarea pentru ca acolo-si pot gasi cel mai repede si direct clientii, daca nu din alt motiv.
Si cand spun presa online nu ma refer doar la ziare. Am convingerea ca treptat blogurile cu adevarat bune vor deveni mult mai convingatoare decat ziarele. Pentru simplul motiv ca vor sti sa fie apropiate de publicul lor, spre deosebire de gaunosenia impersonala a entitatilor de presa.
In fine, cand se opreste online-ul din furat si hartuit banalitati si se apuca de munca? Asteapta sa vina Google si sa puna la locul lor site-urile care fura informatie, fac spam, isi pacalesc cititorii si ii plimba prin zeci de pagini fara sa stie ca au devenit mana invizibila care face click-ul? Și noi asteptam acelasi lucru, pentru ca alta solutie nu exista. Poti ca vezi morile de vant, ba chiar sa dai cu pietre in ele, dar nu le poti lua in piept, pentru ca te ia curentul. Asadar e nevoie de un vant mai puternic decat ce pot ele sa duca. Daca in print mai poti inca sa-ti cumperi cota de piata, in online acest lucru va deveni din ce in ce mai greu si unii s-ar putea sa aiba surpriza ca publicul - si mai ales cumparatorii de reclama ca acolo e durerea lor – sa-i vada in traficul gol. Si, de fapt, mic si irelevant.
_
Razvan Zamfir este absolvent de filosofie, ziarist de business din 1999, cu o pauza de doi ani (afaceri) intre 2001 si 2003. In prezent este owner-editor la Businesscover.ro. Cele mai importante repere ale carierei sale de pana acum sunt: Bursa (2 ani), Capital (4 ani). Colaborari cu Eurobuild CEE si Time Magazine.
Citește mai mult despre
presa online de calitate
Comentarii articol (0)