Chiar si atunci cand vine vorba de siteurile unor ziare "de calitate" sau ale unor posturi de televiziune cu pretentii, deontologia si minimele reguli de bun simt par sa fi fost uitate. Mergem spre o uniformizare care nu poate aduce nimic bun. Nici consumatori, nici bani in plus pentru online. Nu-mi place sa generalizez si nici nu o voi face. Nu vreau nici sa arat cu degetul, asa ca voi folosi observatii generale care, urmarite pana la capat, pot duce pana la nume concrete.
Articolul continuă mai jos
O iau cu inceputurile. Am experimentat cam toate tipurile de presa pana acum, inclusiv cea exclusiv online. Este usor de observat ca in multe locuri ”bazele” au fost puse de oameni care lucreaza dupa ureche. Un cizmar poate fi briliant in ceea ce face, dar asta nu inseamna ca-si va putea face singur site-ul prin care sa-si promoveze serviciile.
Puterea data unor oameni nesiguri, care s-au vazut cu un site al unei publicatii importante pe maini, le-a dat si impresia ca pot sa faca orice, inclusiv sa se rupa de matca, de brandul pe care il reprezinta in online. Exista exemple de ziare care in print au un standard inalt, fac o selectie dura a informatiilor, in timp ce in online ajung sa para tabloide, sa se uniformizeze, sa-si piarda ceea ce face diferenta.
Revenind la ”cizmari”, cerintele care exista azi pentru un coordonator al unui site pot fi rezumate in doua mari capitole – produs trafic si apoi valorificat acel trafic, adica produs bani. Este normal ca cineva luat dintr-un alt domeniu sa gaseasca greu o reteta prin care sa raspunda acestor cerinte si atunci copiaza.
Daca cei vechi in presa online de la noi au copiat modele din afara, unde exista mai multe exemple fericite, azi ”cizmarii” nu se mai obosesc sa priveasca peste gard, ci iau ce este cel mai la indemana. Desi imi vine greu sa accept, cele mai accesate siteuri sunt cele unde sexul si barfa apar mascate in stiri. Pe siteurile tabloidelor se vede asta fara prea mare efort. Pentru cei care au dorit mai mult, ele chiar au pulsat cu sectiuni 18+ unde se afla clipuri video de genul ” Ajung la orgasm calarind...baloane!”. Dar nu este vina ”cizmarilor”. Ei doar incearca sa se adapteze si sa raspunda unor cerinte pentru ca apoi sa-si ia salariul fericiti. Putini invata ceva din exercitiul asta. Avantajul celor care au intrat mai devreme in joc, au participat la conferinte, traininguri si au inceput sa citeasca despre cum functioneaza online-ul, presa si cum se poate fideliza publicul, este ca s-au trezit si au inteles ca cerinta legata de trafic ascunde mult mai multe puncte.
Revenim pe un site pentru ca acolo avem informatiile care ne intereseaza, intr-un mod usor si placut de parcurs si ne creem obiceiul de a-l accesa periodic pentru ca stim ca doar acolo gasim ceva anume. Poate fi o comunitate, poate fi un mod de abordare, grafica, o selectie a stirilor sau calitatea informatiilor. Astfel se ajunge la crearea de trafic de calitate, sustenabil in timp. Pentru a reusi asa ceva, e nevoie de mult timp, reguli, atentie la vizitatori si trebuie fixate tinte clare.
Ceea ce lipseste azi multor siteuri este directia, planul. Sunt deschise pornind de la o idee (originala sau nu), cu un design si concept de multe ori copiat. Ceea ce nu au inteles cei care aleg sa copieze este ca fiecare pagina a unui ziar din afara sau a unui portal cu trafic mare este gandita in detaliu. Cand am participat la relansarea unui site, am oferit programatorilor si webdesignerului un brief care se intindea pe zeci de pagini, cu explicatii si detalii pentru fiecare buton, pagina, actiune. Nu am zis niciodata ca un buton trebuie patrat, pentru ca nu sunt grafician. Am zis insa unde ar trebui sa fie acel buton pentru ca vecinatatile sa ma ajute sa obtin o experienta cat mai placuta pentru utilizator si o expunere cat mai mare a restului continutului. Un site complex pentru o publicatie de calitate costa bani multi. Este vorba de sume ce trec de 7.000-8.000 de euro si, in functie de complexitatea proiectului, se pot apropia de adaugarea inca a unui 0 la suma. Asta demonteaza multe moduri de lucru din Romania.
Am asistat in urma cu ceva timp la o intalnire cu un important om de afaceri care-si dorea un manunchi de siteuri create cu 1.000 de euro bucata, maxim, fara echipa dedicata. Este o viziune, din pacate, impartasita de multi ”cizmari” care pornesc la treaba si care vad multe template-uri frumoase si oportunitatea de a folosi o platforma gratuita, de tip Word Press. Nu fata unui site aduce traficul si succesul. Cu atat mai putin o ”fata” copiata.
Eu cred in echipa si in regulile care guverneaza activitatea echipei. Este vorba de unitatea articolelor, regulile pentru citare, promovarea incrucisata a produselor aceluiasi grup. Daca intreaga echipa cunoaste directia siteului, atunci poate participa cu success la constructie, insa daca fiecare este lasat sa inteleaga ce vrea si ce poate, apare haosul in organizare si continut.
Revenind la ceea ce ziceam mai sus legat de trafic, marea problema din presa online este ca se pune pret mare pe volum. Uniform, copiat, fara valoare. Daca intri acum pe site-ul unui ziar, vei gasi de multe ori aceeasi stire, eventual cu un titlu diferit, si pe alte 10. Recent am identificat problema ca fiind numita ”flux”, pe care unii il inteleg ca fiind copierea, cu acordul si platile aferente, de pe Mediafax, NewsIn si alte agentii de stiri. Fara niciun pic de valoare adaugata, nici macar un background, un context, declaratii suplimentare obtinute de la cei vizati de textul stirii. Traficul pentru asemnea articole vine in mare parte din motoarele de cautare, un model care nu va mai avea o viata lunga si care aduce vizitatori pe care nu ne putem baza. Am trait si situatia bizara in care nevoia de flux a dus la aparitia citarii unei agentii de stiri in cazul unei declaratii acordate chiar publicatiei care prelua stirea.
Avand foarte multe cifre in fata, pot afirma cu siguranta ca volumul de stiri nu a ajutat prea mult traficul, ba chiar a avut efect invers.Și atunci solutia ar fi intoarcerea la calitate si reguli. La imbunatatirea continutului si atentie la ceea ce isi doresc cititorii nostri. Daca tabloidele traiesc din sex, exista loc suficient pentru alternative. Dar facute cu cap si coada. Cu o directie si multa rabdare! Banii nu vin imediat. Deci mai avem nevoie si de rabare.
_
Toader Paun este realizatorul emisiunii ”O dimineata de milioane” la Europa FM si e-marketing manager TVR. A fost project manager pentru siteurile Lagardere in Romania timp de 6 ani si a creat pentru Romania libera departamentul multimedia si strategia pentru dezvoltarea acestuia pe termen lung. Ca freelancer a lucrat pentru a aduce numeroase branduri si proiecte in online.
Citește mai mult despre
presa online de calitate
Comentarii articol (0)