Cetatenii europeni se arata ingrijorati de modul in care societatile, inclusiv motoarele de cautare si retelele sociale, utilizeaza informatiile lor, desi trei din patru europeni admit ca divulgarea datelor cu caracter personal face parte din viata lor de zi cu zi. Acestea sunt principalele concluzii ale unui nou sondaj Eurobarometru referitor la atitudinile fata de protectia datelor si identitatea electronica, publicat de Comisia Europeana. Raportul arata ca 62 % dintre cetatenii Uniunii Europene divulga un minimum din informatiile cerute pentru a-si proteja identitatea, in timp ce 75 % doresc sa aiba posibilitatea de a sterge in orice moment informatiile cu caracter personal existente.
„Majoritatea oamenilor sunt obisnuiti sa divulge date cu caracter personal atunci cand fac cumparaturi online sau atunci cand utilizeaza site-urile de socializare in retea. Sunt ingrijorati insa, in egala masura, de modul in care vor fi utilizate aceste date si nu simt intotdeauna ca detin controlul asupra acestora. De aceea, cu ocazia modernizarii normelor privind protectia datelor, doresc sa clarific explicit faptul ca oamenii trebuie sa aiba dreptul – si nu doar „posibilitatea” –sa-si retraga consimtamantul privind prelucrarea datelor lor”, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie.
„Multi oameni sunt reticenti sa isi faca cumparaturile online pentru ca sunt ingrijorati in legatura cu protectia vietii lor private. Acest lucru impiedica dezvoltarea pietei unice digitale a Europei si redresarea noastra economica. Cetatenii au si unele preocupari foarte concrete legate de garantarea securitatii identitatii lor online, aspect pe care il voi aborda in curand printr-o propunere legislativa", este de parere Neelie Kroes, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul responsabil de agenda digital.
Comisia se pregateste sa reformeze normele UE in materie de protectie a datelor
Obiectivul acestei reforme este acela de a proteja datele persoanelor in toate domeniile de politica, inclusiv in domeniul aplicarii legii, reducand in acelasi timp birocratia pentru intreprinderi si garantand libera circulatie a datelor in UE. Comisia intentioneaza sa prezinte propuneri specifice inainte de sfarsitul anului.
Rezultatele sondajului vin in sustinerea reformei. Astfel, potrivit acestuia, 60 % dintre cetatenii europeni care utilizeaza internetul (40 % dintre toti cetatenii UE) cumpara sau vand lucruri online si utilizeaza site-uri de socializare in retea. Oamenii divulga date cu caracter personal, inclusiv informatii biografice (aproape 90%), informatii sociale (aproape 50 %) si informatii sensibile (aproape 10 %) pe aceste site-uri. Dintre cetateni, 70% au declarat ca sunt ingrijorati de modul in care societatile utilizeaza aceste date si considera ca nu au decat un control partial (in cazul in care il au si pe acela) asupra propriilor date. Un procent de 74 % doreste sa isi dea in mod specific consimtamantul inainte de colectarea si prelucrarea datelor lor pe internet.
Consimtamantul utilizatorilor este necesar inainte ca datele lor sa fie utilizate
Acesta reprezinta principiul cheie al normelor UE in material protectiei datelor. Prin urmare, aceste informatii nu pot fi transmise fara aprobarea utilizatorului, iar societatile nu pot sa le utilizeze in alte scopuri decat cele convenite.
Preocuparile exprimate cel mai frecvent de cetatenii UE sunt legate de frauda in cazul cumparaturilor online (aspect mentionat de 55 % dintre acestia), de utilizarea informatiilor fara stirea lor pe site-urile de socializare in retea (44 %) si de comunicarea datelor respective de catre societati fara acordul lor (43 %).
In ceea ce priveste protejarea datelor cu caracter personal, cetatenii au o mai mare incredere in autoritatile publice, de exemplu spitale (78 %), guverne (70 %) si institutii ale UE (55%) – decat in societatile private, precum magazine (39 %), furnizori de internet (32 %) si servicii online (22 %).
Instrumentele si strategiile existente pentru a limita numarul mesajelor nedorite sunt utilizate de 42 % dintre cetateni, iar 23 % dintre ei modifica setarile de securitate ale browserului folosit. Aceasta inseamna ca este putin probabil ca cetatenii sa isi poata proteja in mod adecvat datele cu caracter personal comunicate online din moment ce fie nu exista instrumente simple care sa faca acest lucru, fie instrumentele disponibile sunt greu de utilizat.
Putini utilizatorii de internet inteleg continutul declaratiilor de confidentialitate
In total, 62 % din utilizatori fie nu inteleg, nu citesc sau nu pot gasi aceste declaratii de confidentialitate, fie le ignora. Atunci cand utilizatorii chiar citesc aceste declaratii, sunt mai precauti in ceea ce priveste informatiile lor personale. Unul dintre obiectivele cheie ale reformei in materie de protectie a datelor este de a consolida normele astfel incat furnizorii de servicii sa fie mai transparenti in ceea ce priveste modul de operare al serviciului oferit (ce date sunt colectate si prelucrate ulterior, in ce scop, unde si cum sunt stocate) si sa asigure masuri corespunzatoare de securitate.
Sondajul evidentiaza diferente pregnante de atitudine privind comunicarea informatiilor personale intre generatiile mai tinere – care au o atitudine mai relaxata in ceea ce priveste divulgarea datelor - si generatiile mai putin tinere, care tind sa fie mai preocupate de protectia vietii lor private.
Comentarii articol (3)