In 2008, Guvernul Tariceanu instituise, prin OUG nr. 50/2008, taxa pe poluare pentru autovehicule, urmand ca, trei ani mai tarziu, sa fie adoptata, respectiv promulgata, si legea de aprobare a ordonantei respective. Mai mult decat atat, odata cu acest act normativ, au trecut de votul parlamentarilor si semnatura presedintelui alte doua legi de aprobare a unor ordonante de modificare a OUG nr. 50/2008. Povestea taxei auto, insa, nu este nici pe departe in stadiul final.
OUG nr. 50/2008 a suferit modificari de – nici mai mult, nici mai putin – cinci ori, prin:
• OUG nr. 208/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 825 din 8 decembrie 2008;
• OUG nr. 218/2008 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 836 din 11 decembrie 2008;
• OUG nr. 7/2009 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 103 din 19 februarie 2009;
• Legea nr. 329/2009 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 761 din 9 noiembrie 2009;
• OUG nr. 118/2010 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 888 din 30 decembrie 2010.
Sistemul, insa, parea a fi functional intr-o forma sau alta. Desigur, existau nemultumiri, precum si restituiri de taxe.
Insa, dupa ce, in luna aprilie, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a atras atentia asupra faptului ca taxa pe poluare instituita prin OUG nr. 50/2008 (variant initiala) si aplicata la prima inmatriculare a autovehiculelor in Romania este
contrara dreptului Uniunii, prevederile sale netinand cont de vechimea masinii sau de tara lor de provenienta, s-a simtit nevoia crearii unui mecanism logic care sa corespunda atat necesitatilor cumparatorilor de masini, cat si imperativelor europene.
Ministerul Mediului si Padurilor a anuntat infiintarea unei comisii speciale care va modifica – din nou – metoda de calcul a taxei. Astfel, in premiera,
un proiect de lege, care abroga OUG nr. 59/2011, a fost supus dezbaterii publice la mijlocul lunii iunie, prevederile sale urmau sa se aplice incepand cu 1 iulie 2011. Insa, vacanta parlamentara a facut imposibila intrarea in vigoare a reglementarilor propuse la data specificata.
Astfel ca, azi, 6 iulie 2011, avem legea de aprobare a OUG nr. 50/2008 cea mult contestata, precum si alte promisiuni legate de un alt act normativ care sa stabileasca concret sistemul de taxare.
Conform Mediafax, Guvernul va lua o decizie privind varianta anuntata a taxei auto in urmatoarele doua saptamani, insa in comitetul interministerial a aparut o noua idee, aceea a introducerii unei taxe generale de poluare pentru toate autoturismele.
“Raman la ideea de a introduce o taxa de poluare cu ocazia inmatricularii masinii in Romania, dar, in comitetul interministerial, am discutat si despre o alta varianta: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxa anuala care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare", a spus ministrul Mediului, citat de Mediafax.
Comentarii articol (10)