... credintele si preferintele comportamentale ulterioare, atat in planul vietii personale cat si in planul vietii organizationale.
Statisticile si cercetarile specialistilor au demonstrat ca oamenii creaza doua astfel de posibile teorii ? implicite ?, nestiintifice, in raport cu ceilalti si cu performantele acestora.
Exista oameni care cred ca trasaturile si caracteristicile interne, psihologice, abilitatile intelectuale, relationale sunt innascute. Aceste teorii implicite se numesc ? teoriile entitatii ? si stipuleaza faptul ca exista o legatura cauzala directa si suficienta intre aceste trasaturi interne si comportamentele vizibile ale oamenilor. Cei care cred in teoriile entitatii cred ca abilitatile sunt date de la natura si nu se dezvolta decat foarte putin. Ei vad relatiile interumane intr-un mod "romantic", in sensul in care considera ca un rol esential in construirea acestora, mai ales in organizatii, il are ? chimia ? interumana.
De aceea, ? teoreticienii ? entitatii se comporta ca si cum relatiile intre oameni sunt bune sau rele de la natura si nu se pot modifica fundamental. Si mai interesant este faptul ca aceasta legatura intre factori interni de personalitate si performante este perceputa ca atare in cazul unor performante slabe din partea altora. In cazul unei performante slabe proprii, cei care cred in teoria entitatii se pare ca isi moodifica perceptia si atribuie performanta slaba unor cauze externe sau intamplarii.
O alta categorie de oameni cred in faptul ca abilitatile si trasaturile de personalitate sunt dezvoltate si se pot perfectiona prin efort individual. Acestia sunt ? teoreticienii dezvoltarii ?. Teoriile implicite ale dezvoltarii stipuleaza ca relatiile interumane se pot ameliora si dezvolta prin efort si motivatie personala si ca nu exista o legatura cauzala directa, necesara si suficienta intre performanta, comportament si trasaturile interne psihologice.
Care este relevanta cunoasterii conceptului de terorii implicite pentru studiul si ameliorarea eficientei organizationale?
Cercetarile moderne au demonstrat rolul acestor credinte si mituri ale gandirii umane asupra leaderilor si a modului in care acestia eticheteaza comportamentele celorlati. Oamenii care cred ca abilitatile sunt innascute si nu se pot dezvolta decat intr-o foarte mica masura si care identifica o legatura directa intre trasaturile interne si comportamente au tendinta sa atribuie ? etichete ? mai usor si mai frecvent, cu un impact mai mare asupra celorlalti. Leaderii care isi creaza propriile teroii implicite de tipul teoriei entitatii sunt mai predispusi catre a emite judecati despre legatura intre performantele subordonatilor si trasaturile lor interne, mai ales in cazul unor performante sub asteptari. Efectul pe care il pot avea aceste ? atribuiri ? asupra celorlalti este ceea ce numesc specialistii comportamentalisti ? profetia autoimplinitia ? sau ? efectul Pygmalion ?. Oamenii incep sa perpetueze un comportament conform cu ce se asteapta de la ei, confrom cu ? eticheta ? sociala primita.
Feedback-ul dat de leaderii care cred ca trasaturile interne innascute joaca un rol fundamental in performantele subordonatilor este mai putin descriptiv, mai putin centrat pe ceea ce se poate dezvolta in angajat si mai mult evaluativ, centrat pe ceea ce nu are angajatul. Actiunile coercitive ale managerilor care cred ca performantele slabe sunt in principal datorate factorilor interni ce nu se pot dezvolta sunt mai numeroase decat ale celor care cred ca performantele mai slabe sunt cauzate in principal de factori externi.
Aceste teorii implicite pe care si le dezvolta managerii au un impact mai mare atunci cand este voba de angajati noi, care intra intr-o companie si care practic invata anumite comportamente organizationale in functie de cum sunt etichetati, deci in functie de credintele managerilor care stau in spatele acestor atribuiri. Managerii au asteptari diferite fata de noii angajati, bazate pe cele mai la indemana informatii pe care le au (background-ul persoanei, gradul de atractivitate, modul de prezentare al persoanei, etc) si de judecatile proprii fata de oameni in general. Unele studii au demonstrat ca in echipele in care exista mai multi ? teoreticieni ? care cred in teoria entitatii, relatiile de munca sunt mai mult axate pe competitivitate si mai putin pe comportamente de cooperare. Aceste cercetari ne-ar putea conduce cu gandul catre inferente de tipul existentei unei legaturi intre credintele despre cauzele performantei si cultura organizationala.
In opinia noastra cercetarile incepute de specialisti ar trebui continuate in contextul organizational din Romania pentru a determina gradul de acuratete, de aplicabilitate si de validitate al acestor idei in spatiul nostru.
Madalina Balan
Business Development Manager
AIMS Human Capital Romania
Comentarii articol (0)