Autor:
Avocat Cornel Manolache, avocat asociat "Mircea si Asociatii" - specialist in legislatia jocurilor de noroc
In decembrie 2010, Parlamentul Romaniei a deschis in mod oficial piata jocurilor de noroc on-line in Romania. Spunem ca "a deschis in mod oficial", pentru ca, in fapt, in lipsa granitelor in spatiul virtual al internetului si, in lipsa unor instrumente legale de interventie la dispozitia statului, jocurile de noroc on-line erau practicate in Romania si anterior acestei legi, legalitatea desfasurarii acestei activitati fiind subiect de controversa intre juristi.
Conform unor informatii din piata de profil, sumele de bani tranzactionate la jocurile de noroc on-line sunt de ordinul sutelor de milioane de euro, depasind chiar pe cele tranzactionate la jocurile de noroc “clasice”, sa le spunem.
Plecand probabil de la acest fapt, desi in expunerea de motive a OUG nr. 77/2009 se vorbeste de interzicerea jocurilor de noroc on-line (sic!), statul roman a realizat ca tehnica “strutului” nu este indicata in acest domeniu, fiind de preferat o reglementare oficiala a acestei activitati (n.a. - pretins a fi nedorita de stat din consideratii morale, sociale, religioase) in locul unei lipse totale de reglementare, si a adoptat Legea nr. 246/2010.
Deschiderea efectiva a pietei jocurilor de noroc on-line pe teritoriul Romaniei se poate face, insa, numai in conditiile elaborarii si implementarii, prin normele metodologice de aplicare a legii, a unui cadru de reglementare si supraveghere a furnizarii de jocuri de noroc prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet.
Dupa mai bine de sase luni de la adoptarea Legii nr. 246/2010, Ministerul Finantelor Publice a prezentat pe website-ul oficial al ministerului, in scopul dezbaterii publice, proiectul normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 246/2010. Materialul publicat este prezentat intr-o forma bruta si nu poate face obiectul unei analize amanuntite in prezentul articol, drept pentru care voi face doar cateva referiri de interes pentru cei carora li se adreseaza.
Conform acestor norme metodologice, controlul tehnic, monitorizarea si raportarea activitatii de jocuri de noroc on-line catre Comisia de autorizare a jocurilor de noroc se va efectua – daca Guvernul nu va abilita sau infiinta in mod special un organism sau autoritate in acest sens - de catre operatori economici care activeaza in domeniul serviciilor IT, ce vor fi autorizati in acest scop de catre Comisie.
Aparent, o noua oportunitate pentru companiile IT din Romania, nu insa si daca observam conditiile impuse prin norme pentru ca o companie care activeaza in domeniul serviciilor IT sa fie autorizata ca operator de monitorizare si raportare. Spre exemplu, una dintre aceste conditii prevede obligativitatea constituirii operatorului ca persoana juridica de drept roman, ceea ce inseamna stabilirea sediului social in Romania, conditie care contravine art. 47 din Tratatul de functionare a Uniunii Europene (facem trimitere aici spre argumentare la Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-64/08 - Cerere de pronuntare a unei hotarari preliminare introdusa de Landesgericht Linz (Austria) la 19 Februarie 2008 — Procedura penala impotriva lui Ernst Engelmann).
Surprinzatoare sunt si conditiile privind experienta minima de 3 ani in furnizarea de servicii similare in domeniul on-line si de 5 ani in furnizarea de servicii complete si continue privind solutii de retea catre organizatorii de jocuri de noroc, impuse unui operator pentru a fi autorizat.
Cate si care dintre companiile IT din Romania indeplinesc aceasta dubla cerinta, atentie, intr-o piata care nu a existat pana in prezent?
O alta meteahna de care Ministerul Finantelor Publice nu a scapat nici cu ocazia elaborarii acestor norme este aceea de a-si tine sub aripa puiul, si ne referim aici la Loteria Romana, in care ministerul este reprezentantul actionarului unic, statul roman.
Si de aceasta data, in ciuda unor sanctiuni severe deja suportate de Loteria Romana pe linie de respectare a regulilor privind ajutorul de stat, in ceea ce priveste jocul de loto on-line (n.a. - in care s-ar inscrie si asa-numita "videoloterie”, care a fost calificata de catre autoritatile publice ca intrand, de fapt, in categoria jocurilor slot-machine, jocuri organizate si de alti operatori privati), Loteria Romana a fost exclusa de la obligatiile de raportare si monitorizare stabilite prin normele metodologice in sarcina tuturor celorlalti organizatori de jocuri de noroc on-line. Se mai poate discuta intr-o astfel de situatie de o pozitie egala a actorilor de pe piata de profil?
Sunt exemple de dispozitii din normele metodologice puse in dezbatere publica, care privesc principii ale dreptului comunitar european, cum ar fi principiul liberei circulatie a serviciilor, asupra carora ministerul ar trebui sa se aplece cu mai multa atentie inainte ca aceste norme sa intre in vigoare.
Comentarii articol (1)