Necesitatea cunoasterii legislatiei si a normelor aplicate
In timp ce OUG 34/2006 reprezinta legislatia nationala in domeniul achizitiilor publice, Instructiunile (Normele) Interne de Achizitii reprezinta normele ce reglementeaza achizitiile co-finantate din fonduri comunitare, care nu intra sub incidenta legislatiei nationale si/sau comunitare din domeniul achizitiilor publice. Aceste norme sunt menite sa garanteze un mediu concurential in procesul de atribuire a contractelor finantate din fonduri mentionate anterior.
Principiile fundamentale ce trebuie luate in considerare de beneficiari pe intreg parcursul derularii procedurilor de achizitii sunt:
- nediscriminarea;
- tratamentul egal;
- recunoasterea reciproca;
- transparenta;
- proportionalitatea;
- eficienta utilizarii fondurilor.
In conformitate cu prevederile Normelor Interne de Achizitii, in functie de tipul contractului, valoarea finantarii si valoarea estimata totala la etapele de achizitii se pot aplica procedurile aferente OUG 34/2006 sau instructiunile prevazute in Normele Interne.
De ce este important sa alegem corect procedura de achizitii?
Identificarea procedurii optime este esentiala pentru ca implementarea acestuia sa poata fi derulata cu succes si pentru ca beneficiarul sa primeasca finantarea contractata fara a fi sanctionat. Nerespectarea instructiunilor de achizitii atrage neeligibilitatea cheltuielilor aferente achizitiilor in cadrul proiectelor co-finantate prin fonduri europene.
Deoarece pentru beneficiarii privati cele mai intalnite situatii sunt cele ale achizitiilor de lucrari/servicii/produse prin procedurile prevazute de Instructiunile (Normele) Interne de Achizitii, este important sa se cunoasca particularitatile acestei proceduri.
Etapele debuteaza prin programarea achizitiei, apoi elaborarea documentatiei de atribuire, se da anuntul de intentie si invitatia de participare, se deruleaza procedura si in final se atribuie contractul.
Se pot face si achizitii directe
Achizitiile directe de produse, servicii sau lucrari, atunci cand valoarea achizitiilor nu depaseste echivalentul in lei a 15.000 de euro pentru fiecare achizitie, se realizeaza pe baza unei proceduri simplificate prin achizitie directa, iar ca document justificativ, in acest caz, se considera a fi contractul de achizitie. Pe toate programele insa, va vor fi solicitate la momentul decontarii platilor si alte documente justificative si trebuie sa va informati in aceasta privinta.
Situatiii problematice in implementarea proiectelor europene
In implementarea proiectelor si derularea procedurilor de achizitii apar diverse situatii problematice ce pot crea reale dificultati beneficiarilor. Aceste situatii se creaza din mai multe morive: lipsa de informare, tratarea cu superficialitate a procedurii de achizitii sau neintelegerea unor aspecte importante ce deriva din respectarea procedurii.
Cele mai frecvente greseli intalnite in practica sunt: neconcordanta intre continutul anuntului si cel al invitatiei de participare, confuzie intre criteriile de calificare si cele de atribuire, utilizarea de criterii de atribuire subiective sau insuficient detaliate, utilizarea de criterii de atribuire discriminatorii, supraevaluarea ofertelor de pret si/sau existenta unor situatii de conflict de interese.
Aceste situatii, impreuna cu altele similare, trebuie evitate de catre beneficiarii de finantari deoarece pot conduce la prelungirea perioadelor de verificare a cererilor de rambursare, aplicarea de corectii financiare, recuperarea partiala/totala a unor sume deja platite sau chiar la declararea de suspiciuni de frauda.
In concluzie, implementarea proiectelor presupune studiul prealabil obligatoriu, chiar aprofundat, cu particularitatile normelor ce guverneaza derularea fiecarui program. Beneficiarii nu trebuie sa uite ca ,,jocul’’ presupune reguli de respectat si proceduri ce trebuie urmate intocmai, pentru ca proiectele lor sa fie implementate cu succes.