In stadiu actual, solutionarea extrajudiciara a litigiilor in UE este posibila numai pentru anumite sectoare comerciale sau in anumite domenii. De aceea, pentru a rezolva aceasta problema, Executivul de la Bruxelles a prezentat un pachet de propuneri legislative care sa garanteze ca toti consumatorii din UE isi pot rezolva problemele fara sa se prezinte in instanta, indiferent de tipul de produs sau serviciu care face obiectul litigiului contractual si indiferent de locul in care l-au achizitionat pe piata unica europeana.
Mai exact, CE a adoptat o directiva privind solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) in materie de consum care se bazeaza pe o parte neutra (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) si este mai ieftina, mai rapida si mai simpla decat apelarea la o instanta judecatoreasca. Conform directivei:
- entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca anumite criterii de calitate, adica sa fie bine pregatite, impartiale, transparente, eficiente si echitabile;
- intreprinderile vor informa consumatorii in legatura cu entitatea SAL care poate solution un potential litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu acestia;
- entitatile SAL vor solutiona litigiile in termen de 90 de zile.
De ce e mai avantajos fara instanta?
Accesul la solutionarea alternativa a litigiilor are o serie de avantaje pentru consumatori:
- solutionarea litigiilor este eficienta si necostisitoare, indiferent de produsele sau serviciile achizitionate, modalitatea de achizitionare (online sau off-line) in UE;
- solutionarea litigiilor contractuale cu comerciantii din UE in intregime online pentru achizitiile online din alte tari ale UE;
- se pot face economii de aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde EUR).
- gestionarea relatiilor cu clientii si imbunatatirea imaginii corporatiste si, de asemenea, pentru economisirea costurilor de solutionare a litigiilor in instanta;
- consumatorii si comerciantii din Europa vor avea siguranta ca toate entitatile extrajudiciare europene de solutionare a litigiilor indeplinesc o serie de criterii, adica sunt transparente, bine pregatite, impartiale, eficiente si echitabile;
- sporirea increderii va incuraja consumatorii sa actioneze mai activ in cautarea ofertelor bune si a celor mai bune preturi in intreaga piata unica a UE, stimuland astfel concurenta si cresterea economica.
In prezent, in UE exista peste 750 de entitati SAL. Cu toate acestea, in unele state membre, ele sunt disponibile numai in anumite regiuni sau in anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau telecomunicatii). Totodata, Comisia precizeaza ca atat consumatorii, cat si intreprinderile sunt prea putin constienti de posibilitatile oferite de SAL. Nici sistemele de solutionare online a litigiilor pentru achizitiile transfrontaliere online nu sunt suficient de dezvoltate, conform sursei citate.
Costul litigiilor in materie de consum nesolutionate este estimat la 0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de catre consumatorii europeni din cauza unor probleme in cazul achizitiilor din alte state membre ale UE, care sunt estimate intre 500 de milioane EUR si 1 miliard EUR.
Parlamentului European si Consiliul UE vor adopta pachetul legislativ pana la sfarsitul anului 2012 ca actiune prioritara in cadrul Actului privind piata unica. Dupa adoptare, statele membre ale UE vor avea la dispozitie 18 luni pentru a pune in aplicare directiva privind SAL.
Comentarii articol (0)