"Actul normativ adoptat este un prim pas in procesul de reformare a legislatiei privind restituirea proprietatilor", a afirmat Dan Suciu.
Purtatorul de cuvant al Guvernului a explicat ca actul normativ adoptat prevede:
- suspendarea temporara, pe o perioada de 6 luni, a emiterii titlurilor de despagubire de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor;
- suspendarea temporara, pe o perioada de 6 luni, a emiterii titlurilor de conversie emise de catre Directia pentru Acordarea Despagubirilor in Numerar din cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP);
- suspendarea temporara, pe o perioada de 6 luni, a procedurilor privind evaluarea imobilelor pentru care se acorda despagubiri.
Pe langa masurile privind reformarea legislatiei in domeniu, proiectul legislativ va reglementa si modalitatea in care va continua procesul de acordare a despagubirilor, respectiv modul de calcul, precum si sursa din care acestea vor fi platite.
Neregulile de la ANRP - 21.000 de dosare, "in stadiu de asteptare"
Dan Suciu a mentionat ca aceste masuri au fost luate in contextul in care rezultatele unui audit realizat de Ministerul Finantelor Publice (MFP) privind activitatea ANRP semnaleaza o serie de nereguli in procesul de restituire a proprietatilor.
Evaluarea s-a desfasurat in perioada 14 noiembrie 2011 - 24 februarie 2012 si a fost efectuata de o echipa de audit din cadrul MFP, la solicitarea presedintelui ANRP, Dorina Danielescu, se arata in comunicatul de presa.
In urma verificarilor, au fost identificate in arhiva aproximativ 38.000 de dosare constituite in baza Legii 10/2001, inregistrate in perioada 2005 - 2011, dar care nu au fost solutionate.
Dintre acestea, aproximativ 21.000 de dosare erau "in stadiu de asteptare", nefiind repartizate in lucru consilierilor, in timp ce circa 17.000 de dosare care, desi erau date in lucru, nu erau analizate si solutionate.
Un alt aspect constatat de raportul de audit vizeaza nerespectarea cronologiei emiterii titlurilor de plata, in functie de ordinea depunerii cererilor de optiune, aspect care excede cadrul legal, precum si lipsa transparentei, precum si neregulile constate in ceea ce priveste repartizarea spre solutionare a dosarelor, instrumentarea si repartizarea dosarelor de despagubire, precum si validitatea actelor medicale incluse in dosare, informeaza documentul de presa al Executivului.
Cu privire la modalitatea de desfasurare a procedurilor de evaluare a imobilelor pentru care se acorda despagubiri, realizata de catre evaluatorii autorizati, presedintele ANRP a precizat faptul ca: "S-a constatat ca aceasta atribuire si evaluare a fost realizata de catre aceleasi 12 societati de evaluare, din 34 inregistrate, sau de catre aceiasi zece evaluatori, persoane fizice autorizate, din cei 53".
Totodata, presedintele ANRP a aratat ca nu au fost exercitate caile legale de atac impotriva procedurilor de executare silita, prin intermediul executorilor judecatoresti.
"In foarte multe dintre aceste cazuri, onorariul avocatului era chiar si mai mare decat despagubirile cuvenite persoanelor indreptatite, cauzandu-se, in acest mod, un prejudiciu bugetului ANRP", a adaugat Dorina Danielescu.
Purtatorul de cuvant al Guvernului a anuntat ca premierul Mihai-Razvan Ungureanu a sesizat Parchetul cu privire la neregulile constatate in cadrul auditului realizat la Autoritatea Nationala de Restituire a Proprietatilor.
Potrivit Executivului, ANRP isi va continua activitatea in aceasta perioada, in sensul ca angajatii vor intocmi si vor tine evidenta dosarelor de despagubire inregistrate, vor analiza documentatia din dosarele inregistrate in scopul solutionarii lor si vor inregistra noi dosare.
Care este cadrul legislativ pentru restituirea imobilelor preluate in mod abuziv de stat?
Legea 247/ 2005 prevede restituirea, in natura, a imobilelor preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si a celor preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940.
In cazurile in care restituirea in natura nu este posibila, procedura de acordare a despagubirilor este reglementata de Titlul VII "Regimul stabilirii si platii despagubirilor" al Legii nr.247/ 2005, ce stabileste si sursele de finantare si cuantumul despagubirilor.
Analizarea si stabilirea cuantumului final al despagubirilor care se acorda potrivit prevederilor legii 247/ 2005, se face de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor (Comisia Centrala), care dispune emiterea deciziilor referitoare la acordarea de titluri de despagubire.
Titlurile de despagubire sunt certificate emise de Cancelaria Primului Ministru, prin Comisia Centrala, in numele si pe seama statului roman, care incorporeaza drepturile de creanta ale detinatorilor asupra statului roman, corespunzator despagubirilor acordate potrivit legii.
Titlurile de despagubire nu pot fi vandute sau cumparate inainte de conversia lor in actiuni emise de Fondul "Proprietatea" si se pot transmite numai prin succesiune, potrivit prevederilor legii civile romane.
De asemenea, au o durata limitata de existenta si circulatie, respectiv pana la conversia in actiuni emise de Fondul „Proprietatea”, care este entitatea destinata realizarii platii prin echivalent a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de statul roman.
Comentarii articol (2)