Exista, la un moment dat, o prevedere, prin care PFA (persoanele fizice autorizate) nu erau obligate sa utilizeze case de marcat, prevedere de care au "profitat" din plin unii intreprinzatori care au inteles capitalismul intr-un stil propriu, izvorat din capitalismul, nu de cumetrie, dar in mod sigur de "pre-aderare", conform careia:
Se excepteaza
”(art.2) h) - activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale, precum si activitatile economice desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate potrivit legii, cu exceptia activitatilor de taximetrie auto pentru marfuri si persoane;
Dar intre timp lucrurile s-au schimbat, am devenit si noi europeni – la 1 ianuarie 2007 – am intrat in Uniunea Europeana iar legislatia, si in acest domeniu, s-a schimbat prin prevederile O.G. nr. 28 / 2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, Sectiunea 2, art.V, care modifica art.2 , lit. h ) din O.G. nr.28/1999 rep. dandu-i o noua forma:
Se excepteaza de la prevederile OUG nr.28/1999 rep.
...............................................................................................................................
h) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
Aceasta forma, in vigoare ṣi astazi, elimina exceptia de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat de catre persoanele fizice autorizate potrivit legii.
DOAR profesiile liberale raman exceptate de la obligativitatea utilizarii casei de marcat.
Atragem atentia ca desi pare un subiect facil, utilizarea caselor de marcat de catre cei care sunt obligati sa o faca este deosebit de importanta, prin implicatiile de natura contraventionala cu sanctiunile lor complementare sau chiar de natura penala.
Sa exemplificam pe scurt:
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale,
- neemiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate,
- emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale ṣi
- nereintroducerea datelor inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative atrage in afara sanctiunii contraventionale si suspendarea activitatii unitatii pe o perioada de 3 luni.
- Sumele gasite la punctele de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor apartinand persoanelor fizice autorizate obligate sa utilizeze case de marcat, care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, in registrul special, ori prin facturi fiscale, dupa caz, sunt considerate fara provenienta si se confisca,
ALTE ASPECTE:
-exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati ( O.G. nr.99/2000, art.73, pct.22)
Prin urmare, potrivit O.U.G. nr. 28 / 1999 rep. privind obligatia operatorilor economici ( SUNT INCLUSE AICI sI PERSOANELE FIZICE AUTORIZATE ) de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. [art. 1 (1) – OUG 28/1999]
Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala. [art. 1 (2) – OUG 28/1999]
NU este obligatorie utilizarea aparate de marcat electronice fiscale, pentru urmatoarele activitaṭi: [art. 2 – OUG 28/1999]
a) comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
b) serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
c) abrogat
d) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
e) transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
f) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
g)activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
h) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
i) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
j) abrogat
k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
l) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
m) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
n) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
o) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
p) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului;
r) abrogat
s) abrogat
ṣ) serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane.
Restul il veti afla accesand:
http://www.confisc.ro/index.php/book/show/id/66, consultand cartea care va va lamuri, speram noi, in ceea ce priveste aceasta ”problema” fiscala .
Autori: Nicolae Mandoiu si Suteu N. Alexandru