Recent, a intrat in vigoare Legea nr. 47 din 19 martie 2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor. Roxana Fratila, coordonatorul departamentului de Real Estate si Constructii din cadrul CMS Cameron McKenna Bucuresti, ne ofera mai multe detalii despre noile modificari si implicatiile pe care acestea le vor avea.
Articol scris de Roxana Fratila, CMS Cameron McKenna Bucuresti
Prin aceasta noua lege se doreste sistematizarea regulii de interzicere a schimbarii destinatiei spatiilor verzi si a exceptiilor de la aceasta. Scopul este de a pune in valoare spatiile verzi, dar si de a inaspri sanctiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale privind conservarea si protectia acestora.
Modificarile aduse urmaresc limitarea situatiilor in care sanctiunile nu ar fi suficient de serioase incat
sa concureze castigurile imobiliare ce ar putea fi obtinute prin incalcarea restrictiilor, adica ocuparea spatiilor verzi cu diferite tipuri de constructii.
Modificari aduse de noua lege
Regulile privind
protejarea si conservarea spatiilor verzi au suferit importante modificari:
1. Au fost incluse inca doua tipuri de terenuri in categoria legala de “spatii verzi”: pepinierele si serele;
2. S-a stabilit ca obligatiile legale sa fie aceleasi pentru persoanele fizice si juridice (inclusiv, interdictia de a ocupa spatiile verzi cu orice fel de constructii provizorii sau permanente si de a diminua suprafetele verzi). Pana acum, persoanele fizice/juridice aveau doar o parte dintre obligatiile legale actuale, iar obligatiile se refereau doar la zonele inventariate ca spatii verzi si nu la toate terenurile din categoria legala de “spatii verzi”. Totusi, ramane in continuare problema lipsei corelãrii dintre planurile si regulamentele de urbanism, registrele locale ale spatiilor verzi (acolo unde exista) si situatia din teren;
3. Extinderea intravilanului localitatilor, transformarea zonelor cu alte functiuni in zone rezidentiale si construirea pe terenuri de peste 3.000m2 aflate in proprietatea statului, a unitatilor administrativ-teritoriale, a autoritatilor centrale si locale, se vor putea realiza doar in temeiul unor documentatii de urbanism care sa prevada
atat un minimum de 5% spatii verzi publice, cat si un minimum de 20m2 de spatiu verde pe cap de locuitor;
4. Se interzice, ca regula generala, schimbarea destinatiei, reducerea suprafetelor ori stramutarea, spatiilor verzi definite de lege. O interdictie similara exista deja in OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, dar, aceasta era adesea interpretata ca fiind aplicabila numai pentru spatiile care erau inventariate oficial ca spatii verzi, nu la toate terenurile ce se incadrau in categoria legala de “spatii verzi” conform Legii nr. 24/2007.
Exceptii privind transformarea spatiilor verzi
De la interdictia generala mai sus-mentionata, exista cateva exceptii, respectiv:
Se pot amplasa pe spatii verzi: alei pietonale, mobilier urban, amenajari pentru sport, joc si odihna, constructii pentru expozitii si activitati culturale, constructii usoare cu caracter provizoriu pentru activitati de comert si alimentatie publica, grupuri sanitare, spatii pentru intretinere,
dar numai pe baza unei documentatii de urbanism pentru intreaga suprafata a spatiului verde si cu obligatia ca suprafata cumulata a acestor obiective sa nu depaseasca 10% din suprafata totala a spatiului verde.
Conform noii legi, acest procent de 10% se aplica si spatiilor verzi existente la data intrarii in vigoare a legii. Prevederea este ambigua si in cazul in care s-ar incerca aplicarea masurilor de desfiintare a constructiilor deja amplasate cu depasirea acestui procent, s-ar putea invoca exceptia de neconstitutionalitate, pe motiv ca noua lege nu poate fi retroactiva.
Destinatia pepinierelor care
nu sunt proprietate publica, a serelor si a terenurilor amenajate ca gradini zoologice poate fi schimbata, cu conditia transformarii acestora in alte tipuri de spatii verzi. Aceasta prevedere ar putea ajuta la solutionarea disputelor juridice din trecut legate de aplicarea restrictiei de a dispune, schimba sau reduce spatiile verzi aflate in proprietate privata.
Desi se permite schimbarea destinatiei suprafetelor verzi pentru realizarea unor lucrari de utilitate publica, se interzice ca acestea sa se refere la constructiile locuintelor sociale, a obiectivelor sociale de invatamant, sanatate, protectie si asistenta sociala, organizatiilor neguvernamentale, precum si administratiei publice si autoritatilor judecatoresti.
Sanctiuni raportate la fiecare m2 de spatiu verde afectat
In ceea ce priveste sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea restrictiilor, unele amenzi au fost semnificativ majorate, noi fapte au fost calificate drept contraventii, iar in anumite cazuri, amenzile vor fi calculate prin raportare la fiecare metru patrat de spatiu verde afectat. De exemplu, nedispunerea de catre autoritatea competenta a masurii demolarii constructiilor neautorizate pe spatiile verzi reprezinta acum contraventie si este sanctionata cu o amenda cu limite cuprinse intre 10.000 lei si 20.000 lei pentru fiecare metru patrat de spatiu verde afectat. Sanctiunea contraventionala se va putea aplica in paralel cu masuri de readucere a terenului in starea de dinaintea ocuparii cu constructii, pe costul proprietarilor acestora.
26 m2/locuitor pana la sfarsitul anului 2013
Pentru viitor, autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a asigura din terenul intravilan o suprafata de spatiu verde de minimum
26 m2/locuitor, pana la data de 31 decembrie 2013 (sub sanctiunea aplicarii de amenzi contraventionale pentru nerespectarea acestei obligatii).
____________
Roxana Fratila este Head of Real Estate and Construction Department in cadrul biroului CMS Cameron McKenna din Bucuresti. Roxana are o experienta de peste 10 ani in domeniul imobiliar, fiind implicata in coordonarea multor investigatii de due diligence, achizitii de proprietati dintre cele mai diverse, concesionari, contracte de constructii si proiectare, asocieri, contracte de inchiriere institutionale si finantare de proiecte. Are, de asemenea, experienta in sprijinirea investitorilor si dezvoltatorilor din domeniul energetic, cu un accent deosebit pe energia alternativa si energia verde.