OUG nr. 24/2012 prin care s-a modificat Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial. nr. 384 din 7 iunie 2012.
Una dintre cele mai importante reglementari din OUG nr. 24/2012 este cea referitoare la majorarea plafonului de la care firmele si persoana fizice autorizate sunt obligate sa se inregistreze in scopuri TVA.
Potrivit actului normativ, plafonul de TVA a fost majorat de la 35.000 de euro la 65.000 de euro (la cursul de schimb din data aderarii Romaniei la UE - 3,3817).
Noul plafon de scutire va intra in vigoare la 1 iulie 2012, iar Finantele au elaborat prevederi tranzitorii pentru aplicarea lui in acest an. Citeste AICI cum se va aplica noul plafon de TVA in 2012.
TVA la vehiculele achizitionate in leasing, deductibila doar in limita a 50%
O alta modificare importanta din Codul fiscal stabileste ca taxa pe valoarea adaugata va putea fi dedusa doar in limita a 50%, si nu integral, cum se intampla pana acum, pentru vehiculele procurate in baza unui contract de leasing sau inchiriere, daca acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale.
Limitarea deducerii TVA la 50% pentru vehiculele procurate in baza unui contract de leasing sau inchiriere a fost solicitata de Romania in 27 septembrie 2011. Consiliul UE a aprobat cererea tarii noastre in 26 aprilie 2012 prin Decizia nr. 232/26.04.2012, publicata in Jurnalul Oficial al UE in data de 1 mai 2012.
Potrivit acestei decizii, Romania este autorizata sa limiteze la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inclusiv a inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele respective, in cazul in care vehiculul nu este utilizat exclusiv in scopuri profesionale.
Pentru a putea fi aplicate, era necesar ca noile prevederi sa fie transpuse in legislatia fiscala autohtona.
Cum au fost transpuse prevederile in Codul fiscal
Potrivit ordonantei de urgenta prin care s-a modificat Codul fiscal, incepand cu 1 iulie, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
Potrivit unei informari transmise de Mazars redactiei, prevederile se aplica inclusiv daca au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si sau serviciilor, inainte de 01 iulie 2012, daca livrarea / prestarea intervine dupa aceasta data.
Ordonanta de urgenta publicata de Finante mai stabileste ca limitarea deducerii TVA la 50% nu se aplica pentru:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
- vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
- vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
- vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
- vehiculele utilizate pentru inchiriere sau leasing;
- vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
De asemenea, limitarea deducerii la 50% nu se aplica nici in cazul vehiculelor rutiere motorizate avand o masa totala maxima autorizata care depaseste 3 500 kg sau mai mult de noua scaune, inclusiv scaunul soferului.
Potrivit lui Vlad Boeriu, Manager, Deloitte Tax, noile prevederi pot creste costul companiilor cu TVA pentru ca, pana in prezent, multe firme au preferat achizitia de autovehicule in leasing in detrimentul achizitiei integrale, special pentru a deduce TVA-ul integral.
In momentul de fata, spre deosebire de achizitia integrala a unui autoturism, pentru care companiile au drept de deducere doar pentru 50% din TVA aferenta, pentru achizitiile in leasing firmele isi deduc TVA pentru intreaga suma (respectiv TVA aferenta ratelor lunare de leasing), mai putin valoarea reziduala platita la final.
Dupa 1 iulie, cand intra in vigoare noile prevederi, "achizitia in leasing a unui autoturism nu va mai reprezenta un avantaj din punct de vedere al TVA pentru companiile beneficiare, acestea inregistrand un cost suplimentar de 50% cu TVA nedeductibil", dupa cum a explicat Vlad Boeriu.
Managerul Deloitte Tax mai arata ca aceasta limitare a dreptului de deducere al TVA nu va afecta cheltuielile companiilor de leasing in legatura cu autoturismele achizitionate pentru a fi revandute sau intretinerea parcului auto detinut de acestea.
"Cu toate acestea, vanzarile companiilor de leasing pot fi afectate de interesul mai scazut al cumparatorilor, tocmai datorita acestor restrictii de deductibilitate", este de parere specialistul.
Modificari in ceea ce priveste impozitul pe profit
Potrivit Mazars Romania, prin OUG nr. 24/2012, la capitolul "Impozit pe profit" se modifica prevederile referitoare la deductibilitatea limitata a cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice.
De asemenea, informeaza compania, se modifica prevederile legate de deductibilitatea cheltuielilor aferente vehiculelor motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, eliminandu-se, spre exemplu, specificatia ”cheltuielile privind combustibilul”. In plus, se modifica si categoriile de vehicule pentru care aceste cheltuieli sunt integral deductibile, astfel incat au fost eliminate vehiculele pentru interventii si reparatii, vehiculele care de reportaj, vehiculele utilizate agenti de recrutare a fortei de munca si au fost introduse noi categorii: vehicule utilizate pentru urgenta, utilizate de agentii de achizitii, vehicule utilizate ca marfuri in scop comercial.
Noutati la impozitul pe venit
Mazars Romania arata ca, de la 1 ianuarie 2013, contribuabilii nu mai sunt obligati sa calculeze, pe baza declaratiei de impunere trimestriala, castigul net / pierderea neta rezultata din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.
De la aceeasi data, se modifica si prevederile referitoare la impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare.
Marcarea pacurei, obligatorie
Totodata, OUG nr. 24/2012 introduce obligatia marcarii si colorarii pacurei si a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, in conditiile in care desi sunt produse destinate a fi utilizate drept combustibil pentru incalzire, ele sunt utilizate drept combustibil pentru motor (motorina), in aceste mod evitandu-se plata unei accize mult mai mari. Nivelul accizelor pentru pacura este de aproximativ 25 de ori mai mic decat cel al motorinei (15 euro/tona pentru pacura, comparativ cu 374 euro/tona pentru motorina).
Reglementarea nu este o noutate, Guvernul Ungureanu propunand aceasta modificare la finalul lunii martie printr-un proiect de OUG, care insa nu a mai fost adoptat.
Ministerul Finantelor explica la acea data ca "la nivelul tarii noastre exista producatori care realizeaza pacura si produse energetice asimilate pacurei din punct de vedere al accizelor, din amestecul motorinelor si a reziduurilor. Fata de aceasta practica, exista indicii ca produsul finit, datorita caracterisiticilor fizico-chimice foarte apropiate cu cele ale motorinei, nu este utilizat drept combustibil pentru incalzire, ci din contra, este utilizat drept combustibil pentru motor, evitandu-se plata unei accize mult mai mari".
De asemenea, Finantele mai precizau atunci ca exista si cazuri in care, prin intermediul firmelor fantoma, aceste produse cu denumirea de „pacura” provenite din import, din achizitii intracomunitare ori din productie nationala sunt „spalate” prin intermediul unor firme fantoma ajungand a se comercializa, inclusiv prin statii de distributie a carburantilor, ca motorina.
In aceste conditii, in Codul fiscal este introdusa obligatia ca produsele de tip "pacura"sa fie marcate si colorate, scopul aplicarii marcatorilor fiscali fiind acela de a se monitoriza utilizarea efectiva a acestor produse energetice, astfel incat produsele sa fie taxate corespunzator in functie de utilizare.
OUG nr. 24/2012 prevede ca pe teritoriul national sa nu se mai utilizeze, transporte, detina in afara antrepozitului fiscal sau sa nu se mai comercializeze, produse tip pacura, fara a fi marcate si colorate.
Potrivit reglementarilor din ordonanta de urgenta, in conditiile in care aceste produse nu sunt marcate si colorate, se vor plati pentru ele accize la nivelul motorinei.
Totodata, in situatia in care se constata utilizarea sau comercializarea acestor produse drept carburanti pentru motor, se va aplica tot nivelul accizelor pentru motorina.
In ceea ce priveste stocurile de produse tip pacura existente pe piata la data intrarii in vigoare a modificarilor la Codul fiscal, OUG prevede obligatia inventarierii acestora, precum si a supravegherii circulatiei si consumului pana la epuizarea stocurilor.
Codul fiscal, modificat de 2 ori in nici 6 luni
Ultima modificare a Codului fiscala a fost in luna decembrie a anului trecut, cand, in penultima zi a lui 2011, Guvernul a adus o multime de noi reglementari fiscale prin OUG nr. 125/2011. Spre exemplu, s-a introdus un sistem mai dur pentru obtinerea si mentinerea calitatii de platitor TVA, dar si masuri sanctionatorii pentru firmele care fac afaceri cu societatile declarate inactive. De asemenea, s-au extins si clarificat situatiile in care Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a unui contribuabil. Mai multe informatii despre modificarile aduse prin OUG nr. 125/2011 puteti citi AICI.
De asemenea, Codul fiscal a fost modificat si in septembrie prin OG 30/2011. Aceasta ordonanta a adus noutati in materie de TVA si impozitare, dar a introdus si posibilitatea ca anumiti contribuabili sa depuna numai trimestrial declaratia fiscala unica.
Odata cu OG 30/2011, Guvernul a modificat si termenul limita pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit incepand cu 2012.
Totodata, a fost modificat si termenul de declarare pentru anumite venituri, dar a fost stabilit si un nou termen-limita pentru depunerea declaratiei 390 VIES.
Prevederile OG 30/2011 aduc noutati si in privinta fiselor fiscale, care dupa 2012 nu vor mai exista. Mai multe informatii despre modificarile aduse prin OG 30/2011 puteti citi AICI.