Rectificarea Bugetului de Stat, aprobataîn sedinta de guvern din 30 iunie 2005, aratã, contrar asteptãrilor, sectoare importante ale economiei care sunt în mod grav subfinantate.
AOAR consideracaun buget reprezentând sub 30% din Produsul Intern Brut si care prevede cheltuieli pentru personalul bugetar de 5% din PIB nu ajutala dezvoltarea economiei românesti, ci stimuleazainutil cresterea birocratiei, a arogantei functionarilor si a mentinerii conditiilor favorizante pentru coruptie.
AOAR consideracaanuntata descentralizare a deciziei economice si sociale la nivel regional, în paralel cu asigurarea surselor de finantare necesare, rãmâne încao perspectiva îndepãrtatã. Aceastaorientare politicaeste demonstratade reducerea cu 243 miliarde lei a programelor de dezvoltare regionalã, respectiv de la 1.495 miliarde lei la 1.252 miliarde AOAR apreciazaca fiind si mai gravareducerea cheltuielilor pentru investitii publice, acestea reprezentând circa 11% din PIB, motivat de lipsa resurselor financiare, în timp ce cheltuielile de personal cresc de la 16.274 miliarde lei la 18.261 miliarde lei, respectiv un plus de 1.987 miliarde lei.
De remarcat cainvestitiile de capital pentru institutii publice înregistreazao crestere de circa 738 miliarde lei (de la 1.802 miliarde lei la 2.541 miliarde lei), în timp ce la nivelul bugetului de stat cheltuielile de capital scad de la 107.392 miliarde lei la 86.340 miliarde lei, respectiv de la 13,1% la 10,4% din PIB. Situatia este cu atât mai gravacu cât analistii economici consideracaRomânia ar avea nevoie de alocarea a circa 25% din PIB pentru investitiile publice, orientate în mod special spre lucrãri de infrastructurã. În caz contrar, în urmãtorii ani, lipsa de investitii în acest domeniu va constitui o frânaîn cresterea investitiilor private si cresterea AOAR consideracarecentele mãsuri de crestere a pretului utilitãtilor s-au realizat fãrapromovarea unor programe autentice de sustinere a cresterii eficientei energetice, determinând o scãdere a consumurilor energetice specifice; nu sunt puse în aplicare programe de crestere a eficientei termice a constructiilor s.a., toate aceste mãsuri întârziate urmând a avea efecte economice si sociale nefavorabile ce se vor face simtite AOAR apreciazacaatitudinea reprezentantilor Ministerului Finantelor
Publice de a continua sapromoveze mãsuri fiscale, asa cum este cazul cu eventuala crestere a TVA-ului cu 3%, fãraa le discuta în termen legal, cu reprezentantii mediului de afaceri, va produce în continuare incertitudini în mediul economic, fãranici o justificare, consolidând certitudinea lipsei unei strategii fiscale, asa cum s-a întâmplat si în perioada AOAR a cerut constant, în mod oficial, reprezentantilor MFP elaborarea unei strategii fiscale, a unor bugete de stat previzionate pe trei ani, motivatade necesitatea de a ne asigura caRomânia va putea saasigure o dezvoltare corespunzãtoare a infrastructurii si cofinantarea necesaraatragerii de resurse alocate tãrii noastre de Uniunea Europeanã. Constant, aceastacerere normalaa fost ignoratade conducerea Ministerului Finantelor Publice. AOAR cere angajarea MFP în dezbaterea viitoarelor evolutii fiscale si evaluarea politicilor asumate de Guvern în scopul dezangajãrii statului din economie, materializatasi prin scãderea cheltuielilor cu personalul bugetar, ca si posibilitatea cresterii în viitor a cheltuielilor publice, la nivel regional si national, în conformitate cu necesitãtile mediului de afaceri si cu efortul fãcut de administratia localã. AOAR cere Guvernului sadovedeascaorientarea sa declaratade dezangajare a statului din economie, prin cedarea cãtre sectorul privat a tuturor activitãtilor ce consumainutil resurse bugetare si concentrarea cât mai multor resurse în domenii ca învãtãmânt si cercetare, blocând tentatia unor ministere si mai ales a unor agentii guvernamentale de a se autoîntretine, promovând reglementãri centralizatoare si crescând în mod necontrolat parafiscalitatea, prin introducerea de noi taxe si tarife. AOAR consideracapolitica dusaîn prezent de MFP nu danici o încredere mediului de afaceri caRomânia va putea sase prezinte pânaîn anul 2007 cu o economie competitivã, capabilasafie un partener egal cu celelalte tãri la nivelul UE. AOAR apreciazacaeste de maximaurgentaanalizarea la nivelul Guvernului, pe bazade evaluãri econometrice, a implicatiilor pe care le va avea asupra societãtii românesti politica prognozataa fi dusaîn domeniul fiscal si efectele acesteia asupra evolutiei economiei românesti în perioada 2006-2007.
Comentarii articol (0)