Impozit pe profit: cresc deducerile suplimentare
Procentul deducerii suplimentare la calculul profitului impozabil se va majora de la 20% la 50% si se va aplica asupra cheltuielilor eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare „ in vederea relansarii cresterii, a investitiilor si a ocuparii fortei de munca, precum si in vederea sporirii competitivitatii Romaniei”, spun cei de la Finante.
De asemenea, prin acest proiect, se stabileste dreptul de recuperare a pierderilor fiscale de catre persoanele juridice succesoare ale operatiunilor de reorganizare, luand in considerare practicile europene, atat pentru operatiunile derulate intre persoane juridice romane, cat si pentru cele in care sunt implicate persoane juridice romane si din alte state membre din Uniunea Europeana, inclusiv cu societati europene si societati cooperative europene.
Impozitul pe venit: nu se mai retine la sursa impozitul din activitati independente
Odata cu noile modificari se precizeaza in mod expres excluderea de la retinerea la sursa a impozitului, reprezentand plati anticipate in contul impozitului anual, pentru veniturile realizate din activitati independente desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil precum si a contractului de agent, incheiate cu contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.
De asemenea, se introduce si precizarea expresa privind neretinerea la sursa a impozitului, reprezentand plata anticipata, in contul impozitului anual datorat pentru unele venituri din activitati independente, de catre platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, daca efectueaza plati catre:
a) asocierile fara personalitate juridica ori persoane juridice care aplica principiul transparentei fiscale, potrivit legii;
b) persoanele fizice in cazul veniturilor acestora din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii.
TVA – locul prestarii serviciilor pentru leasing sau inchiriere de masini pe termen lung
Conform modificarilor aduse de Finante, locul prestarii serviciilor de inchiriere de mijloace de transport pe termen lung, inclusiv serviciilor de leasing, catre persoane neimpozabile, va fi incepand cu 1 ianuarie 2013, locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul sau resedinta
obisnuita.
Ca urmare a transpunerii Directivei 2010/45/CE se vor produce urmatoarele schimbari:
- pentru livrarile intracomunitare de bunuri, exigibilitatea va interveni doar la data emiterii unei facturi, emiterea de facturi pentru avansurile incasate nemaifiind obligatorie. Noile reguli vor conduce la uniformizarea informatiilor cuprinse in declaratiile recapitulative si promptitudinea schimbului de informatii prin intermediul respectivelor declaratii;
- pentru tranzactiile transfrontaliere se stabileste un termen limita armonizat pentru emiterea facturii. Acest termen coincide cu termenul stabilit deja de Romania pentru emiterea facturii (pana in cea de-a 15 zi urmatoare celei in care intervine faptul generator de taxa), nefiind necesara modificarea legislatiei nationale;
- se standardizeaza anumite informatii care trebuie sa apara pe facturi. Spre exemplu daca beneficiarul este persoana obligata la plata taxei, pe facturi se inscrie mentiunea “taxare inversa”, daca se aplica regimul special pentru agentii de turism mentiunea “regimul marjei – angentii de turism”, etc;
- se stabilesc reguli clare privind normele de facturare aplicabile in functie de locul operatiunilor si de locul de stabilire al furnizorilor/beneficiarilor;
- utilizarea altor tehnologii decat semnatura electronica si EDI pentru garantarea autenticitatii si integritatii facturilor electronice impune aducerea unor clarificari referitoare la metodele de garantare a indeplinirii acestor cerinte.
Plata TVA la incasare, din 1 ianuarie 2013
Prin acest proiect se introduce sistemul TVA la incasare care presupune colectarea taxei la momentul incasarii contravalorii livrarilor/prestarilor efectuate. Contribuabilii eligibili pentru aplicarea acestei masuri sunt cei cu o cifra de afaceri inferioara plafonului de 500.000 de euro.
Pentru acesti contribuabili regimul este obligatoriu. In plus regimul presupune si amanarea dreptului de deducere pana la plata facturilor primite atat de catre contribuabilii eligibili, cat si de catre beneficiarii acestora. Sistemul nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar si/sau substitute de numerar de catre persoana impozabila eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare. De asemenea, nu se aplica pentru o serie de operatiuni, respectiv:
- in cazul livrarilor de bunuri/ prestarilor de servicii supuse taxarii inverse conform art. 150 alin. (2) - (6), art. 1523 alin. (10) sau art. 160;
- in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii care sunt scutite de TVA;
- in cazul operatiunilor supuse regimurilor speciale prevazute la art. 1521 - 1523.
Mai mult, bunurile lipsa in gestiune nu se mai considera livrari de bunuri asimilate livrarilor cu plata pentru care se colecteaza TVA, intrand, cu anumite exceptii, sub incidenta prevederilor privind ajustarea deducerii. Desi dispozitiile privind livrarile catre sine, pentru care se colecteaza TVA, si cele privind ajustarile de TVA ar putea conduce, tehnic vorbind, la rezultate similare, scopul celor doua dispozitii este diferit, astfel cum arata Comisia Europeana in scrisoarea de punere in intarziere.
Astfel, scopul livrarilor catre sine este sa asigure tratamentul egal in cazul unui operator economic care retrage bunuri din activele activitatii economice pentru a le utiliza in alte scopuri decat activitatea economica sau care le transfera cu titlu gratuit spre utilizare in scopuri legate sau nu de activitatea economica, in timp ce ajustarea dreptului de deducere este conceputa pentru a asigura o mai mare precizie a deducerilor si implicit caracterul neutru al TVA, rezultatul fiind acela ca operatiunile efectuate intr-o etapa anterioara continua sa dea nastere dreptului de deducere numai in masura in care sunt folosite pentru livrari supuse TVA.
Amanarea platii TVA in vama
In plus, Finantele vor sa prelungeasca termenul de aplicare a masurii privind amanarea platii TVA in vama pentru importurile de bunuri efectuate de persoane care obtin certificate de amanare a platii pana la 31 decembrie 2016. Astfel, se asigura mentinerea nivelulului incasarilor la bugetul de stat din astfel de operatiuni. Totodata, se asigura evitarea evaziunii fiscale in domeniul importurilor si se mentine facilitatea fiscala de amanare a platii TVA in vama pentru contribuabilii cu un risc scazut de frauda.
Antrepozitarii de bere pot imbutelia si bauturi racoritoare sau apa plata
Odata cu acest proiect se introduce obligativitatea inregistrarii micilor producatori de vinuri linistite la autoritatea vamala teritoriala, inainte de desfasurarea activitatii de productie, in vederea unei bune monitorizari a acestora.
De asemenea, se vor prelua in Codul fiscal prevederile din Codul de procedura fiscala prin care se permite antrepozitarilor autorizati pentru productia de bere sa imbutelieze bauturi racoritoare si apa plata in cadrul antrepozitului fiscal pentru asigurarea unitatii si coerentei prevederilor la nivelul Codului fiscal.
Se introduce prevederea potrivit careia antrepozitarul autorizat care produce si alte bauturi alcoolice decat berea nu poate beneficia de statul de mic producator de bere.Astfel, potrivit MFP, se evita obtinerea unui avantaj competitional prin comercializarea unei game diversificate de bauturi alcoolice de catre un mic producator de bere care produce si alte bauturi alcoolice decat berea pentru asigurarea aplicarii corecte a principiului directivei europene care vizeaza acordarea de facilitati pentru micii producatori de bere, nu si producatorilor de alte bauturi alcoolice, care pe langa acestea, mai produc si bere.
Contributii sociale - clarificari
Prin acest proiect se aduc precizari cu privire la salariatii care au obligatia depunerii declaratiei D 112 si platii contributiilor sociale obligatorii, in situatia in care se obtin venituri din salarii de la angajatori straini din state terte care nu au incheiate cu Romania acorduri sau conventii in domeniul securitatii sociale, sau de la angajatori nerezidenti, din statele Uniunii Europene care potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, datoreaza in Romania contributiile sociale obligatorii.
Mai mult, se clarifica faptul ca persoanele prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care sunt asigurate in alte sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii (avocati si sistemul clerical) datoreaza contributia de asigurari sociale doar la aceste sisteme proprii de asigurari sociale.
Totodata, se clarifica si situatiile in care platitorii de venit retin la sursa contributiile sociale obligatorii, reprezentand plati anticipate, pentru veniturile realizate din activitati independente desfasurate in baza contractelor civile, incheiate cu contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si nu au obligatie de inregistrare fiscala potrivit legislatiei in materie.
Proiectul propus de MFP poate fi consultat aici.