Propunerea legislativa privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr.134/2010 privind Codul de procedura civila a fost respinsa la 15 octombrie 2012 de Senat, prima camera sesizata. Cu toate aceestea, proiectul a fost adoptat de forul decizional, Camera Deputatilor, cu 185 de voturi "pentru" si 1 abtinere in 23 octombrie. In acest fel, propunerea si-a incheiat parcursul legislativ in Parlament, fiind transmisa spre promulgare presedintelui Romaniei la 31 octombrie.
Totusi, seful statului nu a promulgat legea, ci a semnat in 19 noiembrie o cerere de reexaminare pe care a transmis-o deja Parlamentului, motivand faptul ca procedura de adoptare a acestei legi de catre autoritatea legislativa contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in Titlul III, Capitolul I, Sectiunea a 3-a "Legiferarea" din Constitutia Romaniei.
"In acest caz, (...) legea transmisa spre promulgare, ce priveste organizarea si functionarea instantelor judecatoresti, este de competenta Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata. Contrar dispozitiilor constitutionale in materie de partajare de competenta a Camerelor, prima Camera sesizata in procedura de dezbatere si adoptare a legii a fost Senatul", se arata in cererea de reexaminare.
Mai mult decat atat, presedintele Romaniei puncteaza in document faptul ca Senatul a respins propunerea in 15 octombrie, iar daca succesiunea dezbaterilor s-ar fi desfasurat in ordinea stabilita de Constitutie, legea ar fi trebuit considerata respinsa in baza acestui vot.
In baza acestor considerente, Traian Basescu solicita Parlamentului reluarea procedurii de adoptare a propunerii, insa cu respectarea principiului bicameralismului si a dispozitiilor constitutionale referitoare la competentele stabilite pentru cele doua Camere.
Mai jos puteti citi textul integral al cererii de reexaminare:
Domnului George Crin Laurentiu ANTONESCU
Presedintele Senatului
in temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila
Motivele cererii sunt urmatoarele:
Legea supusa reexaminarii are ca obiect de reglementare masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.
Procedura de adoptare a acestei legi de catre autoritatea legislativa contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in Titlul III, Capitolul I, Sectiunea a 3-a „Legiferarea”.
Legea trimisa spre promulgare stabileste norme de competenta de judecata ce conduc la degrevarea instantelor judecatoresti si la o mai buna functionare a inaltei Curti de Casatie si Justitie. Asadar, reglementarile privind organizarea si functionarea instantelor judecatoresti trebuiau sa fie adoptate cu respectarea principiului specializarii Camerelor. in acest caz, conform Articolului 73 alin. (3) lit. l) coroborat cu Articolul 75 alin. (1) din Constitutia Romaniei, legea transmisa spre promulgare, ce priveste organizarea si functionarea instantelor judecatoresti, este de competenta Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata. Contrar dispozitiilor constitutionale in materie de partajare de competenta a Camerelor, prima Camera sesizata in procedura de dezbatere si adoptare a legii a fost Senatul.
Stabilirea prin legea fundamentala a ordinii de sesizare a Camerelor, in acest caz este relevanta, nu doar prin prisma succesiunii a doua dezbateri, prima in Camera de reflectie si a doua in Camera decizionala, ci si prin cea a acordarii votului definitiv. La data de 15 octombrie 2012, Senatul a respins propunerea legislativa. Or, in situatia in care succesiunea dezbaterilor s-ar fi desfasurat in ordinea stabilita de Constitutie, legea ar fi trebuit considerata respinsa in baza acestui vot.
Totodata, in cea de a doua Camera sesizata, legea a suferit modificari, cu ocazia dezbaterilor in Comisia juridica, de disciplina si imunitati din Camera Deputatilor fiind introduse amendamente care se refera la contenciosul administrativ.
Astfel, prin modificarile aduse, Camera Deputatilor a extins obiectul de reglementare al legii, legiferand si in domeniul competentei de solutionare a litigiilor privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale, judetene sau centrale. Acest aspect reprezinta o modificare semnificativa a legii, ce nu a fost pusa in dezbaterea Senatului, ca prima camera sesizata.
Procedand in acest mod Camera Deputatilor a fost singura Camera care a legiferat, ceea ce contravine principiului constitutional al bicameralismului, consacrat de Articolul 61 alin. (2), precum si dispozitiilor Articolului 75 alin. (5) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia in cazul in care Camera decizionala adopta o prevedere pentru care competenta decizionala apartine primei camere, legea se intoarce, numai in ceea ce priveste prevederea respectiva, la Camera care a luat in discutie legea in cadrul primei dezbateri, care, in temeiul competentei sale decizionale, decide definitiv.
Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, in sensul reluarii procedurii de adoptare cu respectarea principiului bicameralismului si a dispozitiilor constitutionale referitoare la competentele stabilite pentru cele doua Camere.
TRAIAN BASESCU
PRESEDINTELE ROMANIEI
Ce prevedea propunerea legislativa?
Practic, prin acest proiect se amana, pana la data de 1 ianuarie 2016, intrarea in vigoare a unor dispozitii cuprinse in Noul Cod de procedura civila, propunerile fiind inaintate Parlamentului, la sfarsitul lunii septembrie, de Mona Pivniceru, Ministrul Justitiei. Concret, dispozitiile privitoare la cercetarea procesului si, dupa caz, dezbaterea fondului in camera de consiliu sa intre in vigoare a 1 ianuarie 2016, adica la 3 ani dupa intrarea in vigoare a noului cod de procedura civila (1 februarie 2013, n.r).
"In scopul aplicarii in conditii optime a noului sistem procesual civil, prin proiect se propune, ca masura legislativa aplicabila tranzitoriu, amanarea, pana la data de 1 ianuarie 2016, in considerarea lipsei unei infrastructuri adecvate, a intrarii in vigoare a dispozitiilor noului Cod de procedura civila privitoare la cercetarea procesului si, dupa caz, dezbaterea fondului in camera de consiliu (potrivit reglementarilor exprese din cadrul noului Cod de procedura civila - in principal, dispozitiile art. 244)", se arata in comunicatul MJ din luna septembrie, atunci cand s-au facut publice aceste regelmentari.
Potrivit Noului cod de procedura civila, republicat la 3 august 2012, articolul 244 al Sectiunii "Cercetarea procesului", prevede urmatoarele:
"Art. 244. - (1) Cand judecatorul se socoteste lamurit, prin incheiere, declara cercetarea procesului incheiata si fixeaza termen pentru dezbaterea fondului in sedinta publica.
(2) Pentru dezbaterea fondului, judecatorul pune in vedere partilor sa redacteze note privind sustinerile lor si sa le depuna la dosar cu cel putin 5 zile inainte de termenul stabilit potrivit alin. (1), fara a aduce atingere dreptului acestora de a formula concluzii orale.
(3) Partile pot fi de acord ca dezbaterea fondului sa urmeze in camera de consiliu, in aceeasi zi sau la un alt termen.
(4) Cererea de judecata in lipsa presupune ca partea care a formulat-o a fost de acord si ca dezbaterea fondului sa aiba loc in camera de consiliu, in afara de cazul in care partea a solicitat expres ca aceasta sa aiba loc in sedinta publica".
Astfel, potrivit proiectului de act normativ, in procesele pornite incepand cu data de 1 februarie 2013 (data intrarii in vigoare a noului cod de procedura civila, n.r.) si pana la data de 31 decembrie 2015, cercetarea procesului, si, dupa caz, dezbaterea fondului urmeaza a se desfasura in sedinta publica.
In plus, in perioada 1 februarie 2013 – 31 decembrie 2015, hotararile pronuntate asupra cererilor evaluabile in bani in valoare de pana la 1.000.000 lei inclusiv sa nu fie susceptibile de a fi atacate cu recurs. "De asemenea, in aceste procese nu sunt supuse recursului hotararile date de instantele de apel in cazurile in care legea prevede ca hotararile de prima instanta sunt supuse numai apelului", se mai arata in propunerea legislativa. Dupa aceasta data, adica tot din 1 ianuarie 2016, se va reveni la pragul valoric de 500.000 lei inclusiv, consacrat de noul cod.
Instanta de control judiciar va fi obligata sa pregateasca dosarul de apel sau de recurs
O alta masura propusa este stabilirea unor masuri care sa stabileasca, cu caracter tranzitoriu, obligativitatea desfasurarii procedurii scrise in caile de atac de catre instanta de control judiciar.
"Aceasta intrucat, datorita faptului ca, potrivit Noului Cod de procedura civila, instantele trebuie sa gestioneze si cauzele in care a fost declarat apel sau recurs impotriva hotararilor proprii, se estimeaza o crestere a incarcaturii asupra judecatorilor, respectiv a grefierilor", preciza Ministerul Justitiei in septembrie.
Concret, arata sursa citata la momentul respectiv, in perioada imediat urmatoare intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila, instantele de fond vor judeca dosarele aflate deja pe rol, concomitent cu procedura scrisa si cercetarea judecatoreasca desfasurata in camera de consiliu si vor realiza, totodata, si procedura scrisa in caile de atac. In concluzie, efectuarea concomitenta a acestor activitati ar putea afecta principiul accelerarii solutionarii cauzelor, avut in vedere de Noul Cod de procedura civila.
"Pornind de la premisa ca procesele desfasurate in temeiul actualului Cod de procedura civila se vor finaliza intr-o perioada de maxim 3 ani de la data intrarii in vigoare a acestuia, pentru aceasta perioada se propune aplicarea unor norme tranzitorii privind pregatirea dosarului de apel sau, dupa caz, de recurs, de catre instanta de control judiciar", puncta MJ atunci.
Noul cod de procedura civila, care va intra in vigoare la 1 februarie 2013, a fost republicat Monitorul Oficial nr. 545 din 3 august 2012 si poate fi consultat AICI.