Legea nr. 166/2012 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 699 din 11 octombrie 2012.
Legea modifica 4 acte normative si anume: Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, Ordonanta de Urgenta nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor si Ordonanta de Urgenta nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului.
Pana cand trebuie sa platesti taxele si impozitele la stat daca primesti ajutor social?
Potrivit Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, familiile si persoanele singure, cetateni romani, au dreptul la un venit minim garantat, care se asigura prin acordarea ajutorului social lunar.
Pana in prezent, la stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei singure, se luau in considerare toate veniturile membrilor, adica inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, precum si din obligatii legale de intretinere si alte creante legale. De la aceste obligatii legale erau exceptate bursele de studiu si cele sociale, dar si sprijinul financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala "Bani de liceu".
Actul normativ publicat joi in Monitorul Oficial completeaza aceasta lista astfel incat, de-acum, vor fi exceptate si: alocatia pentru sustinerea familiei, bugetul personal complementar prevazut de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap si ajutoarele de stat pentru producatorii agricoli.
Conform prevederilor legale, odata stabilit dreptul la ajutorul social, titularul acestui ajutor are obligatia de a depune o declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia. Aceasta declaratie va contine obligatoriu datele de identificare ale titularului si membrilor familiei si va fi depusa din 3 in 3 luni la primaria de care apartine titularul ajutorului. Pana acum, documentul se depunea la fiecare 6 luni.
In plus, s-a modificat si termenul la care primarii dispun efectuarea de anchete sociale pentru a observa daca se respecta conditiile de acordare a dreptului la ajutorul social. Astfel, potrivit Legii 416/2001, anchete se efectuau la interval de 3 luni sau ori de cate ori era nevoie, in timp ce noul act normativ stabileste ca acestea se vor desfasura la interval de 6 luni.
Pentru a-si putea mentine dreptul la ajutorul social, beneficiarii trebuie, conform normelor legale, sa-si achite taxele si impozitele pentru bunurile pe care le detin in proprietate. Aceasta obligatie trebuie indeplinita pana la 31 ianuarie a fiecarui an, atunci cand este si verificata. Pana in prezent, daca beneficiarii nu-si plateau taxele si impozitele pana la data respectiva, primarul suspenda acordarea ajutorului social pe o perioada de 5 luni, incepand cu drepturile aferente lunii februarie.
De-acum insa, termenul de achitare a platilor s-a majorat, pana la data 31 martie a fiecarui an, astfel incat suspendarea ajutorului va fi dispusa de catre primar incepand cu luna aprilie.
Mai mult decat atat, noul act normativ stabileste ca persoanele singure care se ocupa de cresterea si ingrijirea unuia sau mai multor copii nu sunt obligate sa achite taxele si impozitele, mentinandu-si, chiar daca nu platesc, drepturile de ajutor social.
Ce se schimba la veniturile pentru cresterea copilului?
In ceea ce priveste veniturile pentru cresterea copilului, Legea nr. 166/2012 pune in acord vechile prevederi privind indemnizatia lunara de crestere a copilului cu noua regula instituita saptamana trecuta de Guvern. Mai precis, este vorba de majorarea indemnizatiei de crestere a copilului de la 75% la 85% din venitul net, legea care prevede acest lucru fiind deja promulgata de presedintele Romaniei la 8 octombrie.
Noua lege modifica, in acest sens, 2 acte normative: OUG nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului si OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.
In plus pe langa modificarile legate de cuantumul ajutorului, Legea nr. 166/2012 aduce schimbari si in ceea ce priveste obligatia beneficiarilor de a-si achita taxele si impozitele.
Astfel, ca si in cazul persoanelor care beneficiaza de ajutor social, si beneficiarii indemnizatiei de crestere a copilului au obligatia de a-si achita taxele si impozitele. De asemenea, noul act normativ excepteaza de la aceasta obligatie persoanele singure care se ocupa de cresterea si ingrijirea unuia sau mai multor copii. Pana in prezent, nu existau exceptii de la regula achitarii obligatiei fata de bugetul local.
Si in aceste cazuri, termenul de achitare a platilor s-a majorat, tot pana la data 31 martie a fiecarui an, astfel incat suspendarea indemnizatiei va fi dispusa de catre primar incepand cu luna aprilie.
Normele vor fi valabile si in cazul alocatiei pentru sustinerea familiei, prevazuta de legea nr. 277/2010.
De cand se aplica noile reguli?
Potrivit noului act normativ, prevederile referitoare la venitul minim garantat, precum si la majorarea indemnizatiei de crestere a copilului se aplica chiar din aceasta luna, inclusiv pentru persoanele ale caror drepturi au fost stabilite pana la aceasta data.
Mai mult decat atat, in cazul in care beneficiarii de ajutoare sociale, pentru cresterea copilului sau de alocatii pentru sustinerea familiei nu mai primesc aceste ajutoare ca urmare a neachitarii taxelor si impozitelor, acestia pot solicita, din nou, acordarea sprijinului. Pentru aceasta, potentialii beneficiari trebuie sa depuna o cerere noua, precum si acte doveditoare la primarul localitatii de domiciliu sau resedinta sau, in cazul indemnizatiei pentru cresterea copilului, la agentiile pentru plati si inspectii sociale.
In plus, persoanele care, la data intrarii in vigoare a noilor prevederi (14 octombrie, n.r.), se afla in cele 4 luni de concediu fara plata pentru cresterea copilului (potrivit OUG nr. 111/2010, n.r.) sau care au finalizat acest concediu, dar copilul nu a implinit varsta de un an, 2 ani sau 3 ani in cazul copilului cu handicap, au dreptul la concediu pentru cresterea copilului si indemnizatia aferenta, de la data depunerii cererii.
Iar angajatorii vor fi obligati sa aprobe concediul pentru cresterea copilului, in caz contrar fiind sanctionati.
Legea a intrat deja in vigoare, la 14 octombrie, urmand ca, in termen de 30 de zile, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale sa elaboreze completarile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor tuturor celor 4 acte normative modificate.
Comentarii articol (48)