Conform prevederilor legale actuale, la inceputul exercitarii profesiei, practicianul in insolventa efectueaza un stagiu de pregatire profesionala cu durata de 2 ani, perioada in care are calitatea de practician in insolventa stagiar. Totusi, Legea nr. 222/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 796 din 27 noiembrie 2012, aduce completari acestei prevederi. Astfel, in actul normativ, ce va intra in vigoare la 3 zile de la publicare (adica in 30 noiembrie, n.red.), se arata ca mai multe categorii de persoane vor fi scutite de la stagiul obligatoriu de pregatire profesionala.
Concret, noile reglementari instituite de Legea nr. 222/2012 stabilesc ca sunt scutiti de stagiu cei care au exercitat timp de 10 ani o profesie juridica sau economica, in conditiile in care, pana acum, facilitatea era acordata doar celor care au detinut functiile de avocat, magistrat si notar public. Mai mult decat atat, la calculul acestei perioade de 10 ani se va tine cont si de perioada in care cei in cauza au fost deputati, senatori sau au facut parte din comisiile de specialitate juridica sau economica. Totusi, in lege se arata ca aceasta perioada nu trebuie sa depaseasca jumatate din durata celor 10 ani.
In plus, legea publicata miercuri mai adauga o categorie de persoane scutite de stagiu: cei care au promovat examenul de admitere in profesie si care au avut calitatea de angajat, pe o functie economica sau juridica. Conform actului normativ, acestia trebuie sa arate ca au fost angajati timp de cel putin 3 ani intr-un cabinet individual, intr-o societatea profesionala cu raspundere limitata (SPRL) sau intr-o intreprindere profesionala unipersonala cu raspundere limitata (IPURL).
Care vor fi atributiile practicianului in insolventa?
Potrivit normelor legale, practicianul in insolventa poate fi asistat de avocat in exercitiul unor atributii si poate da mandat de reprezentare pentru incheierea sau exercitarea unor acte juridice ori procesuale ce nu presupun exercitiul atributiilor exclusive ale practicianului in insolventa. Pe de alta parte, sunt si o serie de atributii care nu pot fi exercitate prin reprezentare, lista acestora fiind completata de Legea nr. 222/2012. Astfel, atributiile practicianului in insolventa, in forma lor actualizata, vor fi urmatoarele:
- notificarea debitorului si a creditorilor, intocmirea tabelelor de creante, formularea contestatiilor la cererile de admitere a creantelor;
- verificarea fiecarei creante si a documentelor justificative depuse, pentru a stabili legitimitatea, valoarea exacta si prioritatea fiecarei creante, putand solicita partilor, atunci cand considera necesar, orice alte explicatii, informatii si documente suplimentare;
- convocarea si prezidarea adunarilor creditorilor, actionarilor, asociatilor ori membrilor debitorului persoana juridica, daca legea nu da aceste atributii in sarcina altor persoane;
- valorificarea bunurilor si drepturilor din averea debitorului;
- elaborarea planului de reorganizare judiciara a debitorului, in conditiile si in termenele prevazute de lege;
- supravegherea operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
- conducerea, integrala sau in parte, a activitatii debitorului, atunci cand legea ori instanta fixeaza aceasta atributie in sarcina practicianului in insolventa;
- incheierea de tranzactii si conventii arbitrale, descarcarea de datorii, descarcarea fideiusorilor, garantilor si avalistilor, renuntarea la privilegii si garantii reale, in conditiile legii si sub conditia confirmarii de catre instanta de judecata;
- distribuirea, in conditiile legii, a sumelor aflate sau intrate in conturile debitorului dupa deschiderea unei proceduri colective, precum si a sumelor rezultate din lichidare;
- semnarea bilantului final de lichidare;
- mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor, introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna creditorilor, precum si a transferurilor cu caracter patrimonial, a operatiunilor comerciale incheiate de debitor si a constituirii de privilegii si garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor sau, dupa caz, ale actionarilor, asociatilor ori membrilor debitorului persoana juridica;
- elaborarea si sustinerea rapoartelor periodice in procedurile de insolventa, concordat preventiv sau mandat ad-hoc;
- elaborarea si intocmirea de expertize privind activitatile cuprinse in procedurile prevazute la art. 1, atat la cererea partilor, a instantei de judecata, cat si a altor organe judiciare, inclusiv cele de urmarire penala;
- efectuarea, dupa caz, a demersurilor pentru solutionarea oricarei dispute intre debitor si creditori ori intre creditori;
- orice alte atributii exprese prevazute prin lege, prin actul de numire, prin hotararea de desemnare sau stabilite de orice instanta in sarcina lor.
Taxele aferente profesiei au crescut cu pana la 50%
Hotararea Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania nr. 3/2012 pentru modificarea anexei nr. I la Hotararea Congresului Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea si exercitarea profesiei de practician in insolventa si a Codului de etica profesionala si disciplina ale Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 794, din 26 noiembrie 2012.
Practic, prin actul normativ se modifica taxele si cotizatiile, plafonul minim de asigurare profesionala, precum si nivelul taxelor pentru operatiunile legate de Registrul formelor de organizare, noile preturi intrand deja in vigoare in 26 noiembrie, cand documentul a fost publicat in Monitorul Oficial.
Concret, la nivelul taxelor si cotizatiilor, noile reguli stabilesc ca taxa de inscriere la examenul de dobandire a calitatii de practician in insolventa va fi de 1.200 lei, in conditiile in care, pana in prezent, valoarea taxei era de 800 lei.
Mai mult chiar, in cazul persoanelor care solicita inscrierea in Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania fara examen si cu scutire de stagiu, taxa se va dubla, ajungand de la 500 de lei la 1.000 de lei. De asemenea, aceste persoane vor plati cu 4.000 de lei mai mult pentru a fi inscrise in Tabloul Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania.
Tot cu 400 lei va creste si taxa de inscriere in Tabloul UNPIR a persoanelor fizice care au promovat examenul de acces in profesie. Astfel, daca pana acum, taxa era de 800 lei, de-acum pretul a ajuns la nivelul de 1.200 lei.
Pentru persoanele juridice, taxa de inscriere in Tabloul UNPIR a crescut de la 1.000 lei la 1.500 lei, iar in ceea ce priveste taxa de sustinere a examenului de definitivat in profesie, aceasta s-a triplat, ajungand de la 500 lei la 1.500 lei.
Iata un tabel comparativ al taxelor stabilite de UNPIR:
Nr.crt. |
Denumirea taxelor |
Taxa veche - lei -
|
Taxa noua - lei - |
|
1 | Taxa de inscriere la examenul de dobandire a calitatii de practician in insolventa | 800 | 1.200 | |
2 | Taxa de verificare a cererii si a documentelor doveditoare pentru persoanele care cer inscrierea in Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania fara examen si cu scutire de stagiu | 500 | 1.000 | |
3 |
Taxa de inscriere in Tabloul UNPIR |
persoane fizice | 800 | 1.200 |
persoane fizice care beneficiaza de inscrierea in profesie cu scutire de examen si stagiu de pregatire profesionala | 6.000 | 10.000 | ||
persoane juridice | 1.000 | 1.500 | ||
4 | Taxa de sustinere a examenului de definitivat in profesie | 500 | 1.500 |
Si cotizatia anuala pentru cei care practica aceasta meserie a crescut, preturile fiind majorate usor la acest capitol, dupa cum urmeaza:
- 650 lei pentru persoane fizice compatibile (taxa veche era 600 lei);
- 433 lei pentru persoane fizice incompatibile (taxa veche era 400 lei);
* Taxa anuala pentru persoanele juridice a ramas la fel ca si pana acum, de 2.000 lei.
Hotararea UNPIR aduce schimbari si la nivelul operatiunilor legate de Registrul formelor de organizare, astfel ca taxele pentru anumite documente vor creste, in conformitate cu noile reguli. In plus, unele taxe se vor percepe in functie de apartenenta la UNPIR, prevedere care pana in prezent nu era stipulata in lege. Astfel, in cazul societatilor profesionale, taxa de cerere de eliberare extras registru va fi de 100 lei pentru membrii UNPIR. In acelasi timp, taxa pentru cererea de eliberare certificat constatator pentru cei care nu sunt membri va fi de 200 de lei.
In ceea ce priveste cabinetele individuale sau cele asociate, in actul normativ se arata ca taxa de cerere de eliberare extras registru va fi de 50 lei pentru membrii UNPIR, iar taxa pentru cererea de eliberare certificat constatator pentru cei care nu sunt membri va fi de 150 de lei.
Nota: Urmariti sectiunea noastra de Legislatie pentru a consulta integral cele 2 acte normative.