TITLUL I
Dispozitii generale
ART. 1
Legalitatea executarii pedepselor
Executarea pedepselor se realizeaza în conformitate cu dispozitiile Codului penal, ale Codului de procedura penala si ale prezentei legi.
ART. 2
Temeiul executarii pedepselor
Pedepsele se executa numai în temeiul hotarârilor judecatoresti de condamnare ramase definitive.
ART. 3
Respectarea demnitatii umane
Pedepsele se executa în conditii care sa asigure respectarea demnitatii umane.
ART. 4
Interzicerea supunerii la tortura, tratamente inumane sau degradante ori la alte rele tratamente
(1) Se interzice supunerea oricarei persoane aflate în executarea unei pedepse la tortura, la tratamente inumane sau degradante ori la alte rele tratamente.
(2) Încalcarea prevederilor alin. (1) se pedepseste potrivit legii penale.
ART. 5
Interzicerea discriminarii în executarea pedepselor
(1) În timpul executarii pedepselor este interzisa orice forma de discriminare pe temei de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, orientare sexuala, opinie, apartenenta politica, convingeri, avere, origine si conditie sociala, vârsta, dizabilitate, boala, infectie HIV/SIDA sau alte temeiuri.
(2) Încalcarea prevederilor alin. (1) se pedepseste potrivit legii penale.
ART. 6
Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate si judecatorul delegat la compartimentul de executari penale
(1) Presedintele curtii de apel desemneaza, anual, câte un judecator delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate pentru fiecare penitenciar aflat în circumscriptia teritoriala a curtii de apel.
(2) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate supravegheaza si controleaza asigurarea legalitatii în executarea acestor pedepse si exercita celelalte atributii stabilite prin prezenta lege.
(3) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, desemnat pentru penitenciarul în a carui circumscriptie teritoriala se afla un centru de retinere si arestare preventiva sau un centru de arestare preventiva, supravegheaza si controleaza asigurarea legalitatii în executarea masurilor preventive privative de libertate si exercita celelalte atributii stabilite prin prezenta lege.
(4) Judecatorul delegat la compartimentul de executari penale din cadrul fiecarei instante de executare, desemnat anual de presedintele acestei instante, supravegheaza si controleaza asigurarea legalitatii în executarea pedepselor neprivative de libertate si exercita celelalte atributii stabilite prin Codul de procedura penala, regulamentul de ordine interioara a instantelor judecatoresti si prin prezenta lege.
TITLUL II
Executarea pedepsei amenzii
ART. 7
Modul de executare a pedepsei amenzii
(1) Executarea pedepsei amenzii în cazul nerespectarii termenului de achitare integrala a acesteia sau a unei rate, când plata amenzii a fost esalonata, se face potrivit dispozitiilor privind executarea silita a creantelor bugetare si cu procedura prevazuta de aceste dispozitii.
(2) Executorii bugetari au obligatia sa comunice instantei de executare, la data achitarii integrale a amenzii, executarea acesteia si sa înstiinteze instanta cu privire la orice împrejurare care împiedica executarea.
TITLUL III
Executarea masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse de instanta potrivit Codului penal
ART. 8
Controlul executarii masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse potrivit Codului penal
(1) Controlul executarii masurilor de supraveghere si a obligatiilor prevazute în Codul penal, care pot fi dispuse în cazul suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere si al executarii pedepsei la locul de munca se asigura de judecatorul delegat la compartimentul de executari penale de la instanta de executare, direct sau prin intermediul consilierilor Serviciului de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor, în circumscriptia caruia se afla domiciliul, resedinta sau locuinta persoanei condamnate ori, dupa caz, sediul unitatii unde aceasta executa pedeapsa la locul de munca.
(2) Pe durata suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere si al executarii pedepsei la locul de munca, persoana condamnata poate solicita asistenta si consiliere, care se acorda, potrivit legii, de consilierii Serviciului de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor.
ART. 9
Sesizarea instantei în cazul nerespectarii masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse de instanta
(1) În cazul nerespectarii masurilor de supraveghere sau a obligatiilor prevazute în Codul penal, dispuse în cazul suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, judecatorul delegat la compartimentul de executari penale, din oficiu sau la propunerea consilierilor Serviciului de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor, sesizeaza instanta de executare în vederea revocarii suspendarii.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica în mod corespunzator si în cazul nerespectarii obligatiilor prevazute în Codul penal, dispuse în cazul executarii pedepsei la locul de munca, când este sesizata instanta de executare sau instanta corespunzatoare în grad instantei de executare în a carei circumscriptie se afla sediul unitatii unde se executa pedeapsa, în vederea revocarii acesteia.
ART. 10
Masurile de supraveghere si obligatiile dispuse fata de minor
Dispozitiile art. 8 - 9 se aplica în mod corespunzator în cazul masurilor de supraveghere si al obligatiilor dispuse fata de minor în cazul libertatii supravegheate si al suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere.
#PAGEBREAK#
TITLUL IV
Executarea pedepselor privative de libertate
CAP. 1
Organizarea executarii pedepselor privative de libertate
ART. 11
Penitenciarele
(1) Pedeapsa detentiunii pe viata si a închisorii se executa în locuri anume destinate, denumite penitenciare.
(2) Penitenciarele se înfiinteaza prin hotarâre a Guvernului, au personalitate juridica si sunt în subordinea Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(3) Organizarea si functionarea penitenciarelor se stabilesc prin regulament, aprobat prin ordin al ministrului justitiei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I si pe pagina de Internet a Ministerului Justitiei si a Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(4) În cadrul penitenciarelor se pot înfiinta, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, sectii interioare sau exterioare ale penitenciarelor, în raport cu regimurile de executare a pedepselor privative de libertate, categoriile de persoane condamnate si nevoile speciale de protectie ale anumitor categorii de persoane condamnate.
ART. 12
Penitenciarele speciale
(1) Pentru anumite categorii de persoane condamnate la pedepse privative de libertate se pot înfiinta penitenciare speciale, în conditiile art. 11 alin. (2).
(2) Penitenciarele speciale sunt:
a) penitenciare pentru minori si tineri;
b) penitenciare pentru femei;
c) penitenciare-spital.
ART. 13
Sectiile speciale de arestare preventiva
(1) În cadrul penitenciarelor se pot înfiinta sectii speciale de arestare preventiva, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) În sectiile speciale de arestare preventiva din penitenciare pot fi detinute numai persoanele condamnate printr-o hotarâre definitiva la o pedeapsa privativa de libertate, care sunt cercetate în stare de arest preventiv în alta cauza, precum si persoanele arestate preventiv aflate în curs de judecata.
ART. 14
Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate
În fiecare penitenciar se constituie o comisie pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, alcatuita din: directorul penitenciarului, adjunctul acestuia responsabil cu aplicarea regimurilor de detentie, medicul penitenciarului, seful serviciului socio-educativ si un consilier din cadrul Serviciului de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor, în a carui circumscriptie teritoriala se afla penitenciarul, desemnat anual de directorul acelui serviciu.
ART. 15
Administratia Nationala a Penitenciarelor
(1) Administratia Nationala a Penitenciarelor este institutia publica cu personalitate juridica, în subordinea Ministerului Justitiei, având ca scop coordonarea activitatii penitenciarelor.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.
(3) Conducerea Administratiei Nationale a Penitenciarelor este asigurata de un director general, numit prin ordin al ministrului justitiei.
(4) Directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor are calitatea de ordonator secundar de credite.
(5) Finantarea Administratiei Nationale a Penitenciarelor se asigura din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat.
ART. 16
Siguranta penitenciarelor
(1) Administratia Nationala a Penitenciarelor are obligatia de a lua masurile necesare pentru siguranta penitenciarelor, precum si masurile de paza, supraveghere si escortare a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate si a persoanelor arestate preventiv, detinute în sectiile speciale din penitenciare.
(2) Masurile necesare pentru siguranta penitenciarelor se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
(3) Penitenciarele trebuie sa dispuna de amenajarile, dispozitivele, personalul si mijloacele necesare pentru supravegherea si controlul perimetrelor, al spatiilor interioare si al cailor de acces, precum si de armamentul si munitia necesare.
(4) În cazul manifestarilor care tulbura ordinea si linistea publica din cadrul penitenciarelor sau pun în pericol viata ori integritatea corporala a persoanelor sau securitatea bunurilor si care depasesc posibilitatile de interventie ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor, poate fi solicitat sprijinul Ministerului Administratiei si Internelor.
ART. 17
Protectia martorilor care executa pedepse privative de libertate
Administratia Nationala a Penitenciarelor si administratia penitenciarului au obligatia de a asigura, în conditiile legii, protectia si asistenta martorului aflat în stare de pericol si ale martorului protejat care executa o pedeapsa privativa de libertate sau este arestat preventiv.
CAP. 2
Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate
ART. 18
Dispozitii generale privind regimurile de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate cuprind ansamblul de reguli care stau la baza executarii pedepselor privative de libertate.
(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate sunt bazate pe sistemul progresiv, persoanele condamnate având posibilitatea, în conditiile prevazute de prezenta lege, sa treaca dintr-un regim în altul.
(3) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate trebuie sa asigure respectarea si protejarea vietii, sanatatii si demnitatii persoanelor private de libertate, a drepturilor si libertatilor acestora, fara sa cauzeze suferinte fizice si nici sa înjoseasca persoana condamnata.
ART. 19
Felurile regimurilor de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate sunt:
a) regimul de maxima siguranta;
b) regimul închis;
c) regimul semideschis;
d) regimul deschis.
(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate se diferentiaza în raport cu gradul de limitare a libertatii de miscare a persoanelor condamnate, modul de desfasurare a activitatilor si conditiile de detentie.
ART. 20
Regimul de maxima siguranta
(1) Regimul de maxima siguranta se aplica persoanelor condamnate la pedeapsa detentiunii pe viata si persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani.
(2) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim de maxima siguranta sunt supuse unor masuri stricte de paza, supraveghere si escortare, sunt cazate, de regula, individual, presteaza munca si desfasoara activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala în grupuri mici, în spatii anume stabilite în interiorul penitenciarului, sub supraveghere continua.
(3) Pe durata executarii pedepsei în regim de maxima siguranta, persoanele condamnate poarta costum penitenciar distinct.
ART. 21
Categorii de persoane carora nu li se aplica regimul de maxima siguranta
(1) Regimul de maxima siguranta nu se aplica urmatoarelor persoane condamnate:
a) barbatii care au împlinit vârsta de 60 de ani si femeile care au împlinit vârsta de 55 de ani;
b) femeile însarcinate sau care au în îngrijire un copil în vârsta de pâna la 12 luni;
c) minorii;
d) persoanele încadrate în gradul I de invaliditate, precum si cele cu afectiuni locomotorii grave.
(2) Persoanele condamnate aratate la alin. (1) vor executa pedeapsa privativa de libertate în regim închis, pe perioada cât dureaza cauza care a impus neaplicarea regimului de maxima siguranta.
ART. 22
Regimul închis
(1) Regimul închis se aplica persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 15 ani.
(2) Regimul închis se poate aplica si persoanelor condamnate la pedeapsa detentiunii pe viata, dupa executarea efectiva a cel putin 12 ani de detentie în regim de maxima siguranta, precum si persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani, dupa executarea efectiva a cel putin o treime de detentie în regim de maxima siguranta.
(3) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim închis sunt cazate, de regula, în comun, presteaza munca si desfasoara activitati educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala în grupuri, în interiorul penitenciarului, sub paza si supraveghere.
(4) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim închis pot presta munca si în afara penitenciarului, sub paza si supraveghere continua, cu aprobarea directorului penitenciarului.
(5) Pe durata executarii pedepsei în regim închis, persoanele condamnate poarta costum penitenciar distinct.
ART. 23
Regimul semideschis
(1) Regimul semideschis se aplica persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de un an, dar care nu depaseste 5 ani.
(2) Regimul semideschis se poate aplica si persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, precum si persoanelor prevazute în art. 22 alin. (2), care mai au de executat efectiv cel mult 2 ani pâna la realizarea fractiunii de pedeapsa prevazute în Codul penal pentru a putea beneficia de liberare conditionata.
(3) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim semideschis sunt cazate în comun, se pot deplasa neînsotite în interiorul penitenciarului, presteaza munca si desfasoara activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala sub supraveghere, în grupuri, în spatii din interiorul penitenciarului care ramân deschise în timpul zilei.
(4) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim semideschis pot presta munca si în afara penitenciarului, sub supraveghere.
(5) Pe durata executarii pedepsei în regim semideschis, persoanele condamnate poarta costum penitenciar distinct.
ART. 24
Regimul deschis
(1) Regimul deschis se aplica persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii de cel mult 1 an.
(2) Regimul deschis se poate aplica si persoanelor condamnate care mai au de executat efectiv cel mult un an pâna la realizarea fractiunii de pedeapsa prevazute în Codul penal pentru a putea beneficia de liberarea conditionata, indiferent de felul si durata pedepsei aplicate prin hotarârea de condamnare.
(3) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim deschis pot presta munca si pot desfasura activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala în afara penitenciarului, sub supraveghere.
(4) Pe durata executarii pedepsei în regim deschis, persoanele condamnate poarta costum civil.
ART. 25 Stabilirea regimului de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Regimul de executare a pedepsei privative de libertate se stabileste, la primirea persoanei condamnate în penitenciar, de catre Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, în functie de felul si durata pedepsei aplicate prin hotarârea definitiva de condamnare, precum si de circumstantele personale ale condamnatului.
(2) Împotriva modului de stabilire a regimului de executare, persoana condamnata poate formula plîngere la judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în termen de 3 zile de la data când a luat cunostinta de regimul de executare stabilit.
(3) Persoana condamnata este ascultata, în mod obligatoriu, de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(4) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, solutionând plângerea, pronunta prin încheiere una dintre urmatoarele solutii:
a) admite plângerea si dispune modificarea regimului de executare stabilit de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate;
b) respinge plângerea, daca aceasta este nefondata.
(5) Împotriva încheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, persoana condamnata poate introduce contestatie la judecatoria în a carei circumscriptie se afla penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(6) Contestatia se judeca potrivit dispotitiilor art.460 alin.(2)-(5) din Codul de procedura penala, care se aplica în mod corespunzator.
(7) Hotarârea judecatoriei este definitiva.
ART. 26
Schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate se dispune de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, la cererea persoanei condamnate sau la sesizarea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
(2) La cerere sau sesizare, se anexeaza un raport întocmit de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, în care se consemneaza felul si durata pedepsei privative de libertate, perioada executata efectiv din aceasta si conduita pesoanei condamnate pe durata executarii pedepsei.
(3) Schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate într-unul mai putin sever se poate dispune daca sunt îndeplinite urmatoarele conditii:
a) persoana condamnata a executat efectiv partea din pedeapsa prevazuta în art. 22 alin. (2) sau, dupa caz, mai are de executat efectiv partea din pedeapsa prevazuta în art. 23 alin. (2) ori în art. 24 alin. (2);
b) raportul comisiei prevazute în alin. (1) constata ca buna conduita a persoanei condamnate permite schimbarea regimului în care aceasta executa pedeapsa privativa de libertate, întrucât a facut eforturi serioase pentru reintegrarea sociala, în special în cadrul activitatilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala, al instruirii scolare si al formarii profesionale.
(4) Schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate într-unul mai sever se poate dispune daca sunt îndeplinite urmatoarele conditii:
(a) persoana condamnata a comis abateri disciplinare grave, care o fac incompatibila cu regimul în care executa pedeapsa privativa de libertate;
(b) raportul comisiei prevazute în alin. (1) constata ca, prin conduita sa, persoana condamnata afecteaza grav convietuirea normala în penitenciar sau siguranta acestuia.
(5) Schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate în conditiile prevazute la alin. (3) si (4) nu poate avea loc decât în regimul de executare imediat urmator ca grad de severitate.
(6) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate dispune, prin încheiere, cu privire la schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, numai dupa ascultarea persoanei condamnate.
(7) Când judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate constata ca nu sunt îndeplinite conditiile pentru schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, prin încheierea de respingere fixeaza termenul dupa expirarea caruia cererea sau sesizarea va putea fi reînnoita, termen care nu poate fi mai mare de 6 luni.
(8) Împotriva încheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, persoana condamnata poate introduce contestatie la judecatoria în a carei circumscriptie se afla penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(9) Contestatia se judeca potrivit art.460 alin.(2)-(5) din Codul de procedura penala, care se aplica în mod corespunzator.
(10) Hotarârea judecatoriei este definitiva.
ART. 27
Individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate se stabileste de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, în functie de infractiunea savârsita, durata pedepsei aplicate, starea de recidiva, conduita, personalitatea, vârsta, starea de sanatate si posibilitatile de reintegrare sociala ale persoanei condamnate.
(2) Persoana condamnata este inclusa, tinând seama de criteriile prevazute în alin. (1), în programe care urmaresc, în principal:
a) desfasurarea de activitati educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala;
b) instruirea scolara;
c) formarea profesionala.
(3) Programele prevazute în alin. (2) sunt realizate de serviciile socio-educative ale penitenciarelor, cu participarea consilierilor de protectie a victimelor si de reintegrare sociala a infractorilor, a voluntarilor, a asociatiilor si fundatiilor, precum si a altor reprezentanti ai societatii civile.
(4) Pentru fiecare persoana condamnata se întocmeste un plan de evaluare si interventie socio-educativa de catre serviciul cu atributii în acest domeniu din cadrul penitenciarului.
ART. 28
Individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate în cazul minorilor
(1) Minorii aflati în executarea unei pedepse privative de libertate sunt inclusi, pe durata executarii pedepsei, în programe speciale de consiliere si asistenta, în functie de vârsta si de personalitatea fiecaruia.
(2) Programele speciale prevazute în alin. (1) sunt realizate de serviciile socio-educative ale penitenciarelor, cu participarea consilierilor de protectie a victimelor si de reintegrare sociala a infractorilor, a voluntarilor, a asociatiilor si fundatiilor, precum si a altor reprezentanti ai societatii civile.
(3) Dispozitiile art. 27 se aplica în mod corespunzator în cazul persoanelor condamnate prevazute în alin. (1).
#PAGEBREAK#
CAP. 3
Conditiile de detentie
ART. 29
Primirea persoanelor condamnate
(1) Primirea în penitenciar a persoanelor condamnate se face pe baza mandatului de executare a pedepsei privative de libertate, dupa ce li se stabileste identitatea.
(2) Persoanele condamnate sunt primite cu dosarele individuale întocmite de organele de executare a mandatului de executare a pedepselor privative de libertate.
(3) Primirea persoanelor condamnate se face în spatii special amenajate, femeile fiind separate de barbati, iar minorii fiind separati de majori.
(4) Imediat dupa primirea persoanei condamnate, administratia penitenciarului are obligatia sa comunice familiei, avocatului sau altei persoane desemnate de persoana condamnata locul unde aceasta este detinuta.
(5) Comunicarea prevazuta în alin. (4) se face în scris sau telefonic iar efectuarea acesteia se consemneaza într-un proces verbal.
ART. 30
Locul de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Pedeapsa detentiunii pe viata si pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani se executa în penitenciare anume destinate sau în sectii speciale ale celorlalte penitenciare.
(2) Pedeapsa închisorii de cel mult 15 ani se executa în penitenciare anume destinate.
(3) În cazurile prevazute la art.62 Cod penal, executarea pedepsei închisorii se realizeaza în unitati militare disciplinare.
ART. 31
Transferarea persoanelor condamnate
(1) Transferarea persoanelor condamnate în alt penitenciar, ca urmare a schimbarii regimului de executare a pedepselor privative de libertate sau pentru alte motive întemeiate, se dispune, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate sau la cererea persoanei condamnate, cu avizul comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) Transferarea persoanelor condamnate în alt penitenciar, daca este necesara activitatii unui organ judiciar, se dispune de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, la solicitarea organului judiciar.
(3) Dispozitiile art. 29 alin. (4) si (5) se aplica în mod corespunzator.
(4) Cheltuielile ocazionate de deplasarea sau transferarea persoanei condamnate în fata unui organ judiciar sunt suportate de aceasta în urmatoarele cazuri:
a) persoana condamnata a formulat o plângere penala cu privire la o fapta pentru care procurorul dispune o solutie de netrimitere în judecata;
(b) persoana condamnata a formulat o plângere prealabila conform art.279 alin.2 lit.a) din Codul de procedura penala cu privire la o fapta pentru care instanta de judecata dispune achitarea sau încetarea procesului penal.
c) persoana condamnata a formulat o cerere în orice alta materie decât cea penala.
(5) Evidenta cheltuielilor efectuate pentru deplasarea si transferarea persoanelor condamnate în conditiile prevazute în alin. (4) este tinuta pentru fiecare persoana condamnata de catre Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(6) Sumele stabilite si avansate de Administratia Nationala a Penitenciarelor în conditiile prevazute în alin. (5) se retin din cota de 10 % consemnata pe numele persoanei condamnate conform art. 61 alin. (1) lit. a). Pentru diferenta ramasa neachitata, daca aceasta nu este platita de persoana condamnata pâna la liberarea din penitenciar, Administratia Nationala a Penitenciarelor emite ordin de imputare care constituie titlu executoriu. Dispozitiile art. 62 alin. (3) se aplica în mod corespunzator.
ART. 32
Modul de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Femeile condamnate la pedepse privative de libertate executa pedeapsa separat de condamnatii barbati.
(2) Minorii condamnati la pedepse privative de libertate executa pedeapsa separat de condamnatii majori sau în locuri de detinere speciale.
ART. 33
Cazarea persoanelor condamnate
(1) Persoanele condamnate sunt cazate individual sau în comun.
(2) Camerele de cazare si celelalte încaperi destinate persoanelor condamnate trebuie sa dispuna de iluminat natural si de instalatiile necesare asigurarii iluminatului artificial corespunzator.
(3) Fiecarei persoane condamnate i se pune la dispozitie un pat.
ART. 34
Tinuta persoanelor condamnate
(1) Persoanele condamnate poarta costum penitenciar adecvat anotimpului si activitatilor pe care le desfasoara. Costumul penitenciar nu poate fi degradant sau umilitor.
(2) În raport cu regimul de executare a pedepselor privative de libertate, persoanele condamnate pot purta costum civil în tot cursul zilei.
ART. 35
Alimentatia persoanelor condamnate
(1) Administratia fiecarui penitenciar asigura conditii adecvate si personalul necesar pentru prepararea, distribuirea si servirea hranei, potrivit normelor de igiena a alimentatiei.
(2) Normele minime obligatorii de hrana se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.
ART. 36
Refuzul de hrana
(1) În situatia în care o persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate refuza sa primeasca hrana, directorul penitenciarului are obligatia sa o audieze de îndata si sa îi solicite o declaratie scrisa, pentru a cunoaste motivele care au determinat luarea acestei hotarâri si pentru a stabili primele masuri pentru rezolvarea situatiei. Daca persoana condamnata refuza sa dea declaratie, se consemneaza aceasta într-un proces-verbal întocmit de directorul penitenciarului.
(2) Declaratia prevazuta în alin. (1) se înainteaza de îndata judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, care audiaza persoana condamnata si dispune masurile legale ce se impun.
(3) Directorul penitenciarului ia masuri pentru ca persoana condamnata, care refuza sa primeasca hrana, sa fie separata de celelalte persoane condamnate, sub supravegherea atenta a personalului medical, care asigura persoanei condamnate asistenta medicala corespunzatoare, astfel încât viata acesteia sa nu fie pusa în pericol.
(4) Iesirea din refuzul de hrana se consemneaza într-o declaratie scrisa si semnata de persoana condamnata, care se comunica de îndata judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
ART. 37
Imobilizarea persoanelor condamnate
Persoanele condamnate pot fi temporar imobilizate cu mijloacele din dotare:
a) din considerente de ordin medical, la propunerea motivata a medicului de specialitate;
b) pentru a întrerupe actiunile de vatamare corporala a altei persoane sau a sa ori de distrugere a unor bunuri;
c) pentru prevenirea evadarii în timpul transferului sau al deplasarii la organele judiciare, în cazuri temeinic justificate.
d) pentru a învinge rezistenta activa sau pasiva a persoanelor condamnate fata de dispozitiile legale ale personalului din penitenciar aflat în exercitiul functiunii.
#PAGEBREAK#
CAP. 4
Drepturile si obligatiile persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate
ART. 38
Exercitarea drepturilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate
(1) Exercitarea drepturilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate nu poate fi îngradita decât în limitele si în conditiile prevazute de prezenta lege, de Codul de procedura penala si de alte legi.
(2) Împotriva masurilor privitoare la exercitarea drepturilor prevazute în prezentul capitol, luate de catre administratia penitenciarului, persoanele condamnate la pedepse privative de libertate pot face plângere la judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în termen de 10 zile de la data când au luat cunostinta de masura luata.
(3) Persoana condamnata este ascultata, în mod obligatoriu, de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(4) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, solutionând plângerea, pronunta prin încheiere una dintre urmatoarele solutii:
a) admite plângerea si dispune anularea, revocarea sau modificarea masurii luate de catre administratia penitenciarului;
b) respinge plângerea, daca aceasta este nefondata.
(5) Împotriva încheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, persoana condamnata poate introduce contestatie la judecatoria în a carei circumscriptie se afla penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(6) Contestatia se judeca potrivit dispozitiilor art.460 alin.(2)-(5) din Codul de procedura penala, care se aplica în mod corespunzator.
(7) Hotarârea judecatoriei este definitiva.
ART. 39
Asigurarea respectarii drepturilor persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate
(1) Respectarea drepturilor prevazute de lege pentru persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate este asigurata de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(2) Reprezentantii organizatiilor neguvernamentale care îsi desfasoara activitati în domeniul protectiei drepturilor omului pot vizita penitenciarele si pot lua contact cu persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate, cu acordul directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(3) Întrevederile dintre reprezentantii organizatiilor neguvernamentale prevazute în alin. (2) si persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate se desfasoara în conditii de confidentialitate, sub supraveghere vizuala.
ART. 40
Libertatea constiintei si libertatea credintelor religioase
(1) Libertatea gândirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate nu pot fi îngradite.
(2) Persoanele condamnate au dreptul la libertatea credintelor religioase, fara a aduce atingere libertatii credintelor religioase a celorlalte persoane condamnate.
(3) Persoanele condamnate pot participa, pe baza liberului consimtamânt, la servicii sau întruniri religioase organizate în penitenciare si pot procura si detine publicatii cu caracter religios, precum si obiecte de cult.
ART. 41
Dreptul la informatie
(1) Dreptul persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate de a avea acces la informatiile de interes public nu poate fi îngradit.
(2) Accesul persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate la informatiile de interes public se realizeaza în conditiile legii.
(3) Administratia Nationala a Penitenciarelor are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru asigurarea aplicarii dispozitiilor legale privind liberul acces la informatiile de interes public pentru persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate.
(4) Dreptul persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate la informatii de interes public se realizeaza si prin publicatii, emisiuni radiofonice si televizate sau orice alte mijloace autorizate de catre administratia penitenciarului.
ART. 42
Masuri pentru asigurarea accesului la dispozitiile legale si documentele privind executarea pedepselor privative de libertate
(1) Dispozitiile Codului penal si Codului de procedura penala referitoare la executarea pedepselor privative de libertate, ale prezentei legi, regulamentului de aplicare a dispozitiilor acesteia si ordinelor emise în temeiul legii, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si ale Hotarârii Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, precum si dispozitiile regulamentului de ordine interioara a penitenciarului sunt aduse la cunostinta persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate sau sunt puse la dispozitie acestora, în limba româna sau în limba pe care o înteleg, imediat dupa primirea în penitenciar.
(2) Textele dispozitiilor legale la care se face referire în alin. (1) se pun la dispozitie persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, în penitenciare, în locuri accesibile.
(3) În cazul persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate care au deficiente de comunicare, aducerea la cunostinta a dispozitiilor legale la care se face referire în alin. (1) se realizeaza prin folosirea unor modalitati care sa permita întelegerea acestora.
(4) Aducerea la îndeplinire a dispozitiilor alin. (1) si (3) se consemneaza într-un proces-verbal.
ART. 43
Dreptul de petitionare
(1) Dreptul de petitionare al persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Forma si continutul petitiei nu pot fi modificate decât de persoana aflata în executarea pedepsei privative de libertate.
(3) Petitiile si raspunsul la acestea au caracter confidential si nu pot fi deschise sau retinute.
(4) În sensul prezentei legi, termenul petitie include orice cerere sau sesizare adresata autoritatilor publice, institutiilor publice, organelor judiciare, instantelor sau organizatiilor internationale a caror competenta este acceptata ori recunoscuta de România.
ART. 44
Dreptul la corespondenta
(1) Dreptul la corespondenta al persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Forma si continutul corespondentei nu pot fi modificate decât de persoana aflata în executarea pedepsei privative de libertate.
(3) Corespondenta are caracter confidential si nu poate fi deschisa sau retinuta decât în limitele si conditiile prevazute de lege.
(4) În scopul prevenirii introducerii în penitenciar, prin intermediul corespondentei, a drogurilor, substantelor toxice, explozibililor sau a altor asemenea obiecte a caror detinere este interzisa, corespondenta poate fi deschisa, fara a fi citita, în prezenta persoanei condamnate.
(5) Corespondenta poate fi deschisa si retinuta daca exista indicii temeinice cu privire la savârsirea unei infractiuni. Persoana aflata în executarea pedepsei privative de libertate este înstiintata, în scris, de îndata, cu privire la luarea acestor masuri, iar corespondenta retinuta se claseaza într-un dosar special care se pastreaza de administratia penitenciarului.
(6) Deschiderea si retinerea corespondentei, potrivit dispozitiilor alin. (5), se pot face numai pe baza dispozitiilor emise, în scris si motivat, de catre directorul penitenciarului.
(7) Dispozitiile alin. (4) si (5) nu se aplica în cazul corespondentei cu aparatorul sau cu organizatiile neguvernamentale care îsi desfasoara activitatea în domeniul protectiei drepturilor omului.
ART. 45
Masuri pentru asigurarea exercitarii dreptului de petitionare si a dreptului la corespondenta
(1) Pentru asigurarea exercitarii dreptului de petitionare si a dreptului la corespondenta, directorul penitenciarului are obligatia de a lua masurile corespunzatoare pentru punerea la dispozitia persoanei condamnate a materialelor necesare, precum si pentru instalarea de cutii postale în interiorul penitenciarului.
(2) Petitiile si corespondenta sunt colectate de catre personalul furnizorului de servicii postale, caruia i se asigura accesul în interiorul penitenciarului.
(3) Personalul furnizorului de servicii postale este însotit în interiorul penitenciarului de o persoana anume desemnata de directorul penitenciarului.
(4) Raspunsul la petitii si corespondenta adresata persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate se preda, de îndata, destinatarului, sub semnatura.
(5) Cheltuielile ocazionate de exercitarea dreptului de petitionare si a dreptului la corespondenta sunt suportate de catre persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate. În cazul în care aceste persoane nu dispun de mijloace banesti necesare, cheltuielile pentru exercitarea dreptului de petitionare prin cereri si sesizari adresate organelor judiciare, instantelor sau organizatiilor internationale a caror competenta este acceptata ori recunoscuta de România si cele pentru exercitarea dreptului la corespondenta cu familia si cu aparatorul sunt suportate de catre administratia penitenciarului.
ART. 46
Dreptul la convorbiri telefonice
(1) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate au dreptul sa efectueze convorbiri telefonice de la telefoanele publice cu cartela instalate în penitenciare. Convorbirile telefonice au caracter confidential.
(2) Pentru asigurarea exercitarii dreptului la convorbiri telefonice, directorul penitenciarului are obligatia de a lua masurile necesare pentru instalarea de telefoane publice cu cartela în interiorul penitenciarului.
(3) Numarul, periodicitatea si durata convorbirilor telefonice care pot fi efectuate de persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate se stabilesc prin regulamentul de aplicare a dispozitiilor prezentei legi.
(4) Cheltuielile ocazionate de efectuarea convorbirilor telefonice sunt suportate de catre persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate.
ART. 47
Dreptul de a primi vizite
(1) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate au dreptul de a primi vizite, în spatii special amenajate, sub supravegherea vizuala a personalului administratiei penitenciarului.
(2) Persoanele aflate în vizita sunt supuse controlului specific.
(3) Durata si periodicitatea vizitelor se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate au dreptul de a primi, oricând, în conditii de confidentialitate, vizite ale aparatorului.
ART. 48
Dreptul de a primi bunuri
(1) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate au dreptul de a primi bunuri.
(2) Numarul si greutatea pachetelor care pot fi primite de persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate, precum si bunurile care pot fi primite, pastrate si folosite de aceste persoane se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate pot primi sume de bani, care se consemneaza în fisa contabila nominala.
(4) Cotele din sumele de bani cuvenite persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate pentru munca prestata, sumele primite de la persoane fizice sau juridice în timpul executarii pedepsei si sumele aflate asupra lor la primirea în penitenciar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de petitionare, a dreptului la corespondenta si a dreptului la convorbiri telefonice, pentru efectuarea examenului medical prevazut în art. 50 alin. (4), pentru cumpararea de bunuri, sprijinirea familiei sau alte asemenea scopuri, pentru repararea pagubelor cauzate bunurilor puse la dispozitie de administratia penitenciarului si pentru plata transportului pâna la domiciliu la punerea în libertate.
(5) În situatia în care persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate nu dispun de mijloace banesti, la punerea în libertate, Administratia Nationala a Penitenciarelor va asigura acestora contravaloarea transportului pâna la domiciliu la nivelul tarifelor practicate de S.N.C.F.R.
ART. 49
Dreptul la asistenta medicala
(1) Dreptul la asistenta medicala al persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Asistenta medicala în penitenciare se asigura ori de câte ori este necesar sau la cerere, cu personal calificat, în mod gratuit, potrivit legii.
(3) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate beneficiaza în mod gratuit de tratament medical si de medicamente.
#PAGEBREAK#
ART. 50
Examenul medical
(1) Examenul medical al persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate se realizeaza la primirea în penitenciare si, în timpul executarii pedepsei, în mod periodic.
(2) Examenul medical se realizeaza în conditii de confidentialitate.
(3) Medicul care efectueaza examenul medical are obligatia de a sesiza procurorul în cazul în care constata ca persoana condamnata a fost supusa la tortura, tratamente inumane sau degradante ori la alte rele tratamente, precum si obligatia de a consemna în fisa medicala cele constatate si declaratiile persoanei condamnate în legatura cu acestea.
(4) În cazurile prevazute în alin. (3), persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate are dreptul de a cere sa fie examinata, la locul de detinere, de un medic din afara sistemului penitenciar, desemnat de aceasta sau de un medic legist. Constatarile medicului din afara sistemului penitenciar se consemneaza în fisa medicala a persoanei condamnate, iar certificatul medico-legal se anexeaza la fisa medicala, dupa ce persoana condamnata a luat cunostinta de continutul sau, sub semnatura.
(5) Cheltuielile ocazionate de examenul medical prevazut în alin. (4) se suporta de catre solicitant.
ART. 51
Asistenta medicala în cazuri speciale
(1) Femeile condamnate la pedepse privative de libertate care sunt însarcinate beneficiaza de asistenta medicala prenatala si postnatala, luându-se masuri pentru ca nasterea sa aiba loc în afara penitenciarului. Administratia penitenciarului ia masuri pentru ca persoana condamnata, la solicitarea acesteia, sa îsi poata îngriji copilul pâna la vârsta de 12 luni.
(2) La împlinirea vârstei de 12 luni sau anterior, copilul poate fi dat în îngrijire, cu acordul mamei, familiei sau persoanei indicate de aceasta.
(3) În cazul în care copilul nu poate fi dat în îngrijirea familiei sau persoanei indicate de mama, copilul poate fi încredintat pe toata durata de detentie a mamei, cu acordul acesteia, unei institutii specializate, cu înstiintarea autoritatilor competente pentru protectia copilului.
ART. 52
Dreptul la asistenta diplomatica
(1) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate care au alta cetatenie decât cea româna au dreptul de a se adresa reprezentantelor diplomatice sau consulare în România ale statului ai carui cetateni sunt si de a fi vizitati de functionarii acestor reprezentante diplomatice sau consulare.
(2) Administratia penitenciarului are obligatia sa coopereze cu institutiile prevazute în alin. (1) pentru realizarea asistentei diplomatice a persoanelor condamnate.
(3) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate, cu statut de refugiati sau apatrizi, precum si persoanele condamnate care au alta cetatenie decât cea româna, al caror stat nu este reprezentat diplomatic sau consular în România, pot solicita administratiei penitenciarului sa contacteze autoritatea interna sau internationala competenta si pot fi vizitati de reprezentantii acesteia.
ART. 53
Dreptul la încheierea unei casatorii
(1) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate au dreptul la încheierea unei casatorii în penitenciar, în conditiile legii.
(2) Administratia penitenciarului are obligatia de a asigura conditiile necesare încheierii casatoriei.
(3) Dupa încheierea casatoriei sotii pot ramâne în penitenciar, într-o camera separata, timp de 48 de ore, cu acordul conducatorului penitenciarului.
(4) În certificatul de casatorie, la locul încheierii casatoriei se înscrie localitatea în a carei raza teritoriala este situat penitenciarul.
(5) Persoanele condamnate care executa pedeapsa în regim semideschis sau deschis pot încheia casatoria în localitatea în care domiciliaza sau în localitatea în a carei raza teritoriala este situat penitenciarul, cu acordul conducatorului penitenciarului, si pot primi în acest scop o învoire de pâna la 5 zile.
ART. 54
Obligatiile persoanelor condamnate
(1) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile prezentei legi, ale regulamentului de aplicare a dispozitiilor acesteia, ale ordinelor emise în baza legii si ale regulamentului de ordine interioara a penitenciarului, dupa aducerea lor la cunostinta potrivit art. 42;
b) sa respecte regulile de igiena colectiva si individuala;
c) sa se supuna perchezitiei corporale ori de câte ori aceasta masura este necesara;
d) sa întretina în mod corespunzator bunurile încredintate de administratia penitenciarului si bunurile din dotarea unitatilor unde presteaza munca.
(2) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate raspund civil, material, disciplinar sau penal, dupa caz, pentru faptele savârsite în timpul executarii pedepselor privative de libertate, potrivit legii.
ART. 55
Drepturile si obligatiile persoanelor internate în centrele de reeducare sau în institutele medical-educative
(1) Dispozitiile prezentului capitol se aplica în mod corespunzator persoanelor internate în centrele de reeducare sau în institutele medical-educative.
CAP. 5
Munca prestata de persoanele condamnate la pedepse privative de libertate
ART. 56
Dispozitii generale privind munca prestata
(1) Munca prestata de persoanele condamnate la pedepse privative de libertate este remunerata, cu exceptia activitatilor cu caracter gospodaresc necesare penitenciarului si a celor desfasurate în folosul comunitatii.
(2) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate care sunt apte de a munci, cu acordul lor, pot presta o munca în raport cu calificarea si aptitudinile lor, precum si activitati necalificate.
(3) Persoanele condamnate care au împlinit vârsta de 60 de ani pentru barbati si 55 de ani pentru femei pot presta o munca, numai la cererea acestora.
(4) Folosirea la munca a fiecarei persoane condamnate se face numai cu avizul medicului penitenciarului.
(5) Dispozitiile legale referitoare la protectia muncii se aplica în mod corespunzator.
(6) Persoana condamnata care, în timpul executarii pedepsei, a devenit incapabila de munca în urma unui accident sau a unei boli profesionale beneficiaza de pensie de invaliditate, în conditiile legii.
(7) Diplomele, certificatele sau orice alte documente care atesta însusirea unei meserii, calificarea sau recalificarea profesionala în cursul executarii pedepsei sunt recunoscute, în conditiile legii, de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sau de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
ART. 57
Munca prestata în cazuri speciale
Femeile condamnate la pedepse privative de libertate care sunt însarcinate, cele care au nascut în perioada detentiei si au în îngrijire copii în vârsta de pâna la 12 luni, precum si minorii condamnati la pedepse privative de libertate nu pot presta munca în timpul noptii sau în locuri vatamatoare, periculoase ori care prezinta un grad de risc pentru sanatatea sau integritatea persoanelor condamnate ori pentru dezvoltarea minorilor condamnati.
ART. 58
Durata muncii prestate
(1) Durata muncii prestate de persoanele condamnate la pedepse privative de libertate este de 8 ore pe zi si nu mai mult de 40 de ore pe saptamâna.
(2) Pentru persoanele prevazute în art. 57, durata zilei de munca nu poate depasi 6 ore pe zi si 30 de ore pe saptamâna.
(3) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate, pe baza acordului scris al acestora, pot presta munca în program de 10 ore pe zi si nu mai mult de 50 de ore pe saptamâna, acordându-li-se drepturile banesti cuvenite pentru acest program de munca.
(4) Munca în timpul noptii poate fi prestata cu acordul scris al persoanelor condamnate, dar nu mai mult de 7 ore pe noapte si 35 de ore pe saptamâna.
(5) Persoanele condamnate beneficiaza de cel putin o zi pe saptamâna pentru odihna.
ART. 59
Regimul de prestare a muncii
(1) Munca persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate în penitenciare se realizeaza:
a) în regim de prestari de servicii pentru agentii economici, persoane fizice sau persoane juridice, în interiorul sau exteriorul penitenciarului;
b) în regie proprie;
c) în interesul penitenciarului, pentru activitati cu caracter gospodaresc necesare penitenciarului;
d) în folosul comunitatii.
(2) Administratia penitenciarului poate încheia contracte de prestari de servicii cu agenti economici, persoane fizice sau persoane juridice, interesati în folosirea la munca a persoanelor condamnate.
ART. 60
Plata muncii prestate
(1) Veniturile realizate de persoanele condamnate la pedepse privative de libertate pentru munca prestata nu constituie venituri salariale si se impoziteaza potrivit prevederilor legale care reglementeaza impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice.
(2) Veniturile realizate de persoanele condamnate din munca prestata sunt la nivelul salariilor din sectorul bugetar pentru aceeasi activitate, în raport cu programul de munca si cu complexitatea lucrarilor efectuate.
(3) Veniturile realizate nu pot fi mai mici decât salariul minim pe economie, în raport cu programul de munca.
ART. 61
Repartizarea veniturilor
(1) Veniturile prevazute în art. 60 se încaseaza de catre administratia penitenciarului în care persoana condamnata executa pedeapsa privativa de libertate si se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) 30% din venit revine persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei 90% din acesta, iar 10% se consemneaza pe numele sau, urmând sa fie încasat, împreuna cu eventuala dobânda aferenta, în momentul punerii în libertate;
b) 70% din venit revine Administratiei Nationale a Penitenciarelor, constituind venituri proprii care se încaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice.
(2) În cazul în care persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pâna la data primirii în penitenciar, o cota de 50% din procentul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile.
ART. 62
Recuperarea pagubelor
(1) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate raspund pentru prejudiciile cauzate din vina lor la locul de detentie sau la locul de munca.
(2) Prejudiciul cauzat la locul de detentie se repara pe baza ordinului de imputare emis de catre directorul penitenciarului. Ordinul constituie titlu executoriu.
(3) Împotriva ordinului de imputare, persoana condamnata poate face contestatie, în termen de 30 de zile de la data primirii acestuia, la judecatoria în circumscriptia careia este situat penitenciarul.
(4) Persoanele condamnate nu raspund pentru pagubele provocate de uzul normal al bunurilor încredintate spre folosinta sau pentru cele provenite din riscul normal al muncii.
#PAGEBREAK#
CAP. 6
Activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala, instruirea scolara si formarea profesionala a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate
ART. 63
Activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala
(1) Activitatile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala se organizeaza în fiecare penitenciar si au ca scop reintegrarea sociala a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate.
(2) În fiecare penitenciar functioneaza o biblioteca. Fondul de carte este asigurat de Administratia Nationala a Penitenciarelor, din venituri proprii, sponsorizari si donatii.
ART. 64
Instruirea scolara
(1) În penitenciare se organizeaza cursuri de scolarizare pentru ciclul primar, gimnazial si liceal.
(2) Cursurile de scolarizare a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate se organizeaza si se desfasoara în conditiile stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii împreuna cu Ministerul Justitiei, cu personal didactic asigurat si salarizat de inspectoratul scolar în a carui raza teritoriala este situat penitenciarul.
(3) În diplome nu se fac mentiuni cu privire la absolvirea cursurilor în stare de detinere.
(4) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate pot urma cursuri de învatamânt universitar în forma frecventa redusa.
(5) Cheltuielile legate de instruirea scolara sunt suportate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Administratia Nationala a Penitenciarelor, iar în cazul cursurilor de învatamânt universitar, de persoanele condamnate sau de alte persoane fizice ori juridice.
ART. 65
Formarea profesionala
(1) Formarea profesionala a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate se realizeaza prin cursuri de calificare si recalificare a acestora, în functie de optiunile si aptitudinile lor.
(2) Cursurile se organizeaza la unitatile care functioneaza în cadrul penitenciarelor sau la unitati stabilite în acest scop prin acorduri încheiate între administratia penitenciarului si fiecare unitate în parte.
(3) Cheltuielile legate de formarea profesionala sunt suportate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Administratia Nationala a Penitenciarelor, de persoanele condamnate sau de alte persoane fizice ori juridice.
ART. 66
Dispozitii speciale privind minorii condamnati la pedepse privative de libertate
(1) Minorilor condamnati la pedepse privative de libertate li se asigura conditii pentru participarea la activitati educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala adecvate nevoilor si personalitatii lor, precum si pentru efectuarea studiilor si dobândirea unei calificari profesionale, în functie de optiunile si aptitudinile lor.
(2) Cheltuielile legate de instruirea scolara si formarea profesionala a persoanelor prevazute în alin. (1) sunt suportate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si de Administratia Nationala a Penitenciarelor.
CAP. 7
Recompense si sanctiuni disciplinare
SECTIUNEA 1
Recompense
ART. 67
Felurile recompenselor
(1) Persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate, care au o buna conduita si au dovedit staruinta în cadrul activitatilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala, al instruirii scolare si al formarii profesionale, li se pot acorda urmatoarele recompense:
a) încredintarea unei responsabilitati în cadrul activitatilor prevazute în art. 75;
b) ridicarea unei sanctiuni disciplinare aplicate anterior;
c) suplimentarea drepturilor la pachete si vizite;
d) acordarea de premii constând în materiale pentru activitati ocupationale;
e) permisiunea de iesire din penitenciar pentru o zi;
f) permisiunea de iesire din penitenciar pe o durata de cel mult 5 zile;
g) permisiunea de iesire din penitenciar pe o durata de cel mult 10 zile.
(2) Recompensele prevazute în alin. (1) lit. a) - e) pot fi acordate de catre directorul penitenciarului, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, iar recompensele prevazute la alin. (1) lit. f) si g) pot fi acordate de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
ART. 68
Permisiunea de iesire din penitenciar
(1) Permisiunea de iesire din penitenciar poate fi acordata în conditiile art. 67, în urmatoarele cazuri:
a) prezentarea persoanei condamnate în vederea ocuparii unui loc de munca dupa punerea în libertate;
b) sustinerea unui examen de catre persoana condamnata;
c) mentinerea relatiilor de familie ale persoanei condamnate;
d) pregatirea reintegrarii sociale a persoanei condamnate;
e) participarea persoanei condamnate la înhumarea sotului/sotiei, unui copil sau a unui parinte ori pentru rezolvarea altor situatii grave, familiale sau de alta natura.
(2) Permisiunea de iesire din penitenciar pe durata unei zile se poate acorda persoanelor condamnate care executa pedepse privative de libertate în regim închis, dupa ce au executat jumatate din durata executarii pedepsei.
(3) Permisiunea de iesire din penitenciar pe o durata de cel mult 5 zile se poate acorda persoanelor condamnate care executa pedepse privative de libertate în regim semideschis, dupa ce au executat jumatate din durata executarii pedepsei.
(4) Permisiunea de iesire din penitenciar pe o durata de cel mult 10 zile se poate acorda persoanelor condamnate care executa pedepse privative de libertate în regim deschis.
(5) Permisiunea de iesire din penitenciar, pentru cazurile prevazute la alin. (1) lit. e), poate fi acordata, în mod exceptional, pe o durata de cel mult 5 zile, tuturor persoanelor condamnate, indiferent de regimul de executare si durata executata din pedeapsa, daca îndeplinesc conditiile prevazute de art. 67 alin. (1).
SECTIUNEA a 2-a
Abateri si sanctiuni disciplinare
ART. 69
Abateri disciplinare
(1) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) prezenta în zone interzise sau la ore nepermise în anumite zone din penitenciar ori nerespectarea orei de revenire în penitenciar;
b) tulburarea în orice mod a programelor socio-educative care se deruleaza în penitenciar;
c) procurarea sau detinerea de bani, bunuri sau de alte valori, în alte conditii decât cele prevazute de lege;
d) nerespectarea normelor de igiena colectiva sau individuala;
e) comunicarea cu exteriorul în alte conditii si prin alte mijloace decât cele prevazute de lege;
f) utilizarea în alte conditii decât cele prevazute de lege a bunurilor puse la dispozitie de administratia penitenciarului;
g) nerespectarea oricarei obligatii care revine persoanei condamnate la executarea unei pedepse privative de libertate potrivit dispozitiilor prezentei legi, ale regulamentului de aplicare a dispozitiilor acesteia, ale ordinelor emise în baza legii si ale regulamentului de ordine interioara a penitenciarului, dupa aducerea acestora la cunostinta potrivit art. 42, daca este de natura sa aduca atingere ordinii sau sigurantei penitenciarului;
(2) Raspunderea disciplinara nu exclude raspunderea penala sau civila a persoanelor condamnate.
(3) Pentru faptele care, potrivit legii penale, constituie infractiuni, personalul administratiei penitenciare are obligatia de a sesiza organele de urmarire penala. În acest caz poate fi aplicata, în mod provizoriu, una dintre sanctiunile prevazute în art. 70.
ART. 70
Sanctiuni disciplinare
(1) Sanctiunile care pot fi aplicate în cazul savârsirii abaterilor disciplinare sunt:
a) avertismentul;
b) suspendarea dreptului de a participa la activitati culturale, artistice si sportive, pe o perioada de cel mult o luna;
c) suspendarea dreptului de a presta o munca, pe o perioada de cel mult o luna;
d) suspendarea dreptului de a primi si de a cumpara bunuri, cu exceptia celor necesare pentru igiena individuala, pe o perioada de cel mult 2 luni;
e) suspendarea dreptului de a primi vizite, pe o perioada de cel mult 3 luni;
f) izolarea pentru maximum 10 zile.
(2) Banii, bunurile sau alte valori, procurate sau detinute în alte conditii decât cele prevazute de lege, se confisca si se valorifica potrivit legii.
(3) Aplicarea sanctiunilor disciplinare nu poate îngradi dreptul la aparare, dreptul de petitionare, dreptul la corespondenta, dreptul la asistenta medicala, dreptul la hrana, dreptul la lumina si dreptul la plimbarea zilnica.
(4) Limitele sanctiunilor disciplinare prevazute la alin. (1) lit. b) - e) se reduc la jumatate în cazul minorilor.
(5) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. d) - e) nu se aplica femeilor însarcinate sau celor care au în îngrijire copii în vârsta de pâna la 12 luni.
(6) Sanctiunea disciplinara prevazuta în alin. (1) lit. f) nu poate fi aplicata minorilor, femeilor însarcinate ori femeilor care au în îngrijire copii în vârsta de pâna la 12 luni.
(7) Sanctiunea disciplinara prevazuta în alin. (1) lit. f) poate fi aplicata numai cu avizul medicului. Medicul penitenciarului viziteaza zilnic si ori de câte ori este necesar persoanele condamnate care executa aceasta sanctiune disciplinara.
(8) Sanctiunile cu caracter colectiv si sanctiunile corporale sunt interzise.
(9) Mijloacele de imobilizare din dotare, precum si orice mijloc degradant sau umilitor nu pot fi folosite ca sanctiune disciplinara.
ART. 71
Constatarea abaterilor disciplinare
(1) Abaterile disciplinare se constata de catre personalul administratiei penitenciare si se consemneaza într-un raport de incident.
(2) Raportul de incident se depune la seful sectiei unde este detinuta persoana condamnata, în termen de 24 de ore de la data constatarii abaterii.
(3) Nerespectarea termenului prevazut în alin. (2) atrage raspunderea disciplinara a persoanei vinovate pentru nerespectarea termenului.
ART. 72
Procedura disciplinara
(1) Procedura disciplinara se declanseaza de seful sectiei unde este detinuta persoana condamanta, care sesizeaza comisia de disciplina.
(2) Comisia de disciplina este formata din directorul penitenciarului, în calitate de presedinte, adjunctul acestuia responsabil cu aplicarea regimurilor de detinere si un supraveghetor ales anual de ceilalti supraveghetori, în calitate de membri.
(3) Directorul penitenciarului desemneaza, în termen de 24 de ore de la sesizarea comisiei de disciplina, o persoana din cadrul personalului penitenciarului sa efectueze cercetarea prealabila, care, în termen de 5 zile de la desemnare, prezinta comisiei de disciplina rezultatele acesteia si propunerile sale.
(4) Comisia de disciplina, dupa ascultarea persoanei condamnate si a oricarei alte persoane care are cunostinta despre împrejurarile în care a fost savârsita fapta, aplica, prin hotarâre scrisa, una dintre sanctiunile disciplinare sau, dupa caz, claseaza dosarul de cercetare disciplinara.
(5) La stabilirea sanctiunii disciplinare se tine seama de gravitatea abaterii, de persoana condamnatului, de abaterile disciplinare savârsite anterior, de atitudinea persoanei condamnate dupa savârsirea abaterii si în timpul procedurii disciplinare.
(6) Sanctiunile disciplinare aplicate se înscriu într-un registru special, iar hotarârile comisiei de disciplina se includ în dosarul individual al persoanei condamnate.
(7) În cazul în care, în cursul procedurii disciplinare, comisia de disciplina ia cunostinta despre savârsirea unei infractiuni, sesizeaza organul de urmarire penala competent.
ART. 73
Plângerea împotriva hotarârii comisiei de disciplina
(1) Împotriva hotarârii comisiei de disciplina, prin care a fost aplicata o sanctiune disciplinara, persoana condamnata poate face plângere la judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în termen de 3 zile de la comunicarea hotarârii.
(2) Plângerea se solutioneaza în termen de 3 zile de la introducerea acesteia.
(3) Persoana condamnata este ascultata, în mod obligatoriu, la judecarea plângerii.
(4) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate solutioneaza plângerea prin încheiere, pronuntând una dintre urmatoarele solutii:
a) admite plângerea si dispune anularea, revocarea sau modificarea sanctiunii disciplinare aplicate de comisia de disciplina din penitenciar;
b) respinge plângerea, daca aceasta este nefondata.
(5) Împotriva încheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, persoana condamnata poate introduce contestatie la judecatoria în a carei circumscriptie se afla penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(6) Contestatia se judeca potrivit art.460 alin.(2)-(5) din Codul de procedura penala, care se aplica în mod corespunzator.
(7) Plângerea formulata conform alin.(1) si contestatia introdusa potrivit alin.(5) nu suspenda executarea sanctiunii disciplinare.
(8) Hotarârea judecatoriei este definitiva.
#PAGEBREAK#
CAP. 8
Liberarea conditionata
ART. 74
Conditiile de acordare a liberarii conditionate
(1) Persoana condamnata care este staruitoare în munca, disciplinata si da dovezi temeinice de îndreptare, tinându-se seama si de antecedentele sale penale, poate fi liberata conditionat înainte de executarea în întregime a pedepsei, în conditiile Codului penal.
(2) Se considera ca nu a dat dovezi temeinice de îndreptare persoana condamnata care nu a achitat integral sumele stabilite si avansate de Administratia Nationala a Penitenciarelor în conditiile prevazute în art. 31 alin.(6).
ART. 75
Partea din durata pedepsei care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale
(1) Pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale, în vederea acordarii liberarii conditionate, se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) în cazul în care munca este prestata în conditiile prevazute în art. 58 alin.(1) si (2), se considera 5 zile executate pentru 4 zile de munca, în cazul condamnatilor majori si 4 3 zile executate pentru 3 2 zile de munca, în cazul condamnatilor minori;
b) în cazul în care munca este prestata în conditiile prevazute în art. 58 alin. (3), se considera 4 zile executate pentru 3 zile de munca;
c) în cazul în care munca este prestata în conditiile prevazute în art. 58 alin. (4), se considera 3 zile executate pentru 2 nopti de munca;
d) în cazul participarii la cursuri de scolarizare sau de calificare ori recalificare profesionala, se considera 30 de zile executate pentru absolvirea unui semestru scolar sau a unui curs de calificare ori recalificare.
e) în cazul elaborarii de lucrari stiintifice publicate sau inventii si inovatii brevetate, se considera 3 zile executate pentru 2 zile de munca.
(2) Reducerea fractiunii de pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate nu poate fi revocata.
ART. 76
Procedura de acordare a liberarii conditionate
(1) Liberarea conditionata se acorda potrivit procedurii prevazute în Codul de procedura penala, la cererea persoanei condamnate sau la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
(2) Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, cu participarea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în calitate de presedinte, propune liberarea conditionata tinând seama de fractiunea din pedeapsa efectiv executata si de partea din durata pedepsei care este considerata ca executata pe baza muncii prestate, de conduita persoanei condamnate si de eforturile acesteia pentru reintegrarea sociala, în special în cadrul activitatilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologica si asistenta sociala, al instruirii scolare si al formarii profesionale, de responsabilitatile încredintate, de recompensele acordate si de sanctiunile disciplinare aplicate, de antecedentele sale penale, precum si de posibilitatile de reintegrare a persoanei condamnate.
(3) Propunerea comisiei de admitere a liberarii conditionate, cuprinsa într-un proces-verbal scris si motivat, împreuna cu documentele care atesta mentiunile cuprinse în procesul-verbal, se înainteaza judecatoriei în a carei circumscriptie se afla locul de detinere si se comunica persoanei condamnate.
(4) În cazul în care comisia constata ca persoana condamnata nu întruneste conditiile pentru a fi liberata conditionat, în procesul-verbal întocmit potrivit alin. (3) fixeaza un termen pentru reexaminarea situatiei acesteia, care nu poate fi mai mare de un an. Totodata, comisia comunica procesul-verbal persoanei condamnate si aduce la cunostinta acesteia, sub semnatura, ca se poate adresa direct instantei cu cerere de liberare conditionata.
(5) Când persoana condamnata se adreseaza direct instantei, cerând liberarea conditionata, odata cu cererea, se trimite si procesul-verbal întocmit de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, împreuna cu documentele care atesta mentiunile cuprinse în acesta.
(6) În vederea solutionarii cererii de liberare conditionata a persoanei condamnate sau a propunerii formulate de comisie, instanta poate consulta dosarul individual al persoanei condamnate.
CAP. 9
Documentele întocmite de administratia penitenciarului
ART. 77
Dosarul individual al persoanei condamnate
(1) Administratia penitenciarului completeaza pentru fiecare persoana condamnata care executa o pedeapsa privativa de libertate în penitenciar un dosar individual, la care se ataseaza dosarul prevazut la art. 29 alin. (2).
(2) Dosarul individual al persoanei condamnate cuprinde:
a) datele si actul de identitate ale persoanei condamnate;
b) fotografii din fata si din profil;
c) copie dupa hotarârea judecatoreasca de condamnare la pedeapsa privativa de libertate;
d) mandatul de executare a pedepsei;
e) anul, luna, ziua si ora la care a început executarea pedepsei;
f) cazierul judiciar;
g) fisa dactiloscopica;
h) documentele întocmite în urma examenelor medicale;
i) documentele din care rezulta îndeplinirea obligatiilor prevazute la art. 42 alin. (1) sau (3);
j) documentele referitoare la masurile luate de catre administratia penitenciarului cu privire la exercitarea drepturilor persoanei condamnate la pedeapsa privativa de libertate;
k) documentele referitoare la participarea persoanei condamnate la activitatile socio-educative, la instruirea scolara si formarea profesionala a acesteia;
l) documentele referitoare la acordarea recompenselor si la sanctiunile disciplinare aplicate în timpul executarii pedepsei privative de libertate;
m) alte documente întocmite în timpul executarii pedepsei privative de libertate care privesc regimul de executare a acesteia.
(3) Persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate si aparatorul acesteia au acces, în prezenta persoanei anume desemnate de directorul penitenciarului, la dosarul individual.
(4) Dosarul individual poate fi consultat, cu exceptia situatiilor în care acesta este cerut de organele abilitate potrivit legii, numai cu acordul persoanei condamnate, al judecatorului delegat cu executarea pedepselor si al directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(5) Datele cu caracter personal ale persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate sunt confidentiale, potrivit legii.
ART. 78
Registrele privind persoanele condamnate la pedepse privative de libertate
Administratia fiecarui penitenciar întocmeste urmatoarele registre privind persoanele condamnate la pedepse privative de libertate:
a) registrul de evidenta a primirii persoanelor condamnate, în care se consemneaza anul, luna, ziua si ora la care persoana condamnata a fost primita în penitenciar;
b) registrul de evidenta a recompenselor acordate persoanelor condamnate;
c) registrul de evidenta a sanctiunilor disciplinare aplicate persoanelor condamnate;
d) registrul de evidenta a liberarii conditionate a persoanelor condamnate;
e) registrul de evidenta a punerii în libertate a persoanelor condamnate.
ART. 79
Documente privind decesul persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate
(1) În cazul decesului unei persoane aflate în executarea unei pedepse privative de libertate, directorul penitenciarului înstiinteaza de îndata familia persoanei decedate sau o persoana apropiata acesteia, judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate si Administratia Nationala a Penitenciarelor, care sesizeaza Comisia comuna a Ministerului Justitiei si a Ministerului Sanatatii de analiza a deceselor survenite în sistemul penitenciar.
(2) Certificatul constatator al mortii si procesul-verbal al Comisiei comune a Ministerului Justitiei si a Ministerului Sanatatii de analiza a deceselor survenite în sistemul penitenciar sunt obligatorii.
(3) Componenta, organizarea si functionarea Comisiei comune a Ministerului Justitiei si a Ministerului Sanatatii de analiza a deceselor survenite în sistemul penitenciar se stabilesc prin ordin comun al ministrului justitiei si al ministrului sanatatii.
(4) Înhumarea persoanei decedate este efectuata de catre familie, rude sau alte persoane apropiate acesteia. În absenta lor sau în caz de refuz, înhumarea persoanei decedate se face de catre primaria din localitatea în a carei raza teritoriala se afla penitenciarul.
(5) În cazul producerii decesului persoanei condamnate, ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale survenite în timpul executarii pedepsei, urmasii acestuia beneficiaza de pensie de urmas, potrivit legii.
#PAGEBREAK#
TITLUL V
Executarea masurilor preventive privative de libertate
ART. 80
Centrele de retinere si arestare preventiva si centrele de arestare preventiva
(1) Retinerea si arestarea preventiva în cursul urmaririi penale se executa în centrele de retinere si de arestare preventiva, care se organizeaza si functioneaza în subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, iar arestarea preventiva în cursul judecatii se executa în centrele de arestare preventiva sau în sectii speciale de arestare preventiva din penitenciare, care se organizeaza si functioneaza în subordinea Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) Centrele de retinere si arestare preventiva se înfiinteaza prin ordin al ministrului administratiei si internelor, iar centrele de arestare preventiva se înfiinteaza prin ordin al ministrului justitiei.
(3) Organizarea si functionarea centrelor de retinere si arestare preventiva, precum si a centrelor de arestare preventiva se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului justitiei.
(4) Masurile necesare pentru siguranta centrelor de retinere si arestare preventiva, precum si pentru siguranta centrelor de arestare preventiva se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului justitiei.
ART. 81
Executarea retinerii si a arestarii preventive
(1) Retinerea se executa în temeiul ordonantei prin care s-a dispus retinerea, potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala.
(2) Arestarea preventiva se executa în temeiul mandatului de arestare, emis potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala.
(3) Primirea în centrele de retinere si arestare preventiva sau în centrele de arestare preventiva a persoanelor fata de care s-au dispus aceste masuri preventive se face pe baza ordonantei prevazute în alin. (1) sau, dupa caz, a mandatului de arestare prevazut în alin. (2), dupa ce li se stabileste identitatea.
(4) Centrele de retinere si arestare preventiva si centrele de arestare preventiva sunt obligate sa asigure exercitarea drepturilor prevazute în Codul de procedura penala.
(5) Dispozitiile din titlul IV, cap. 3 – 7, referitoare la conditiile de detentie, drepturile si obligatiile persoanelor condamnate, munca si activitati socio-educative, recompensare, cu exceptia permisiunii de iesire din penitenciar, si sanctiuni disciplinare se aplica în mod corespunzator, în masura în care nu contravin dispozitiilor prevazute în prezentul titlu.
(6) Persoanele retinute sau arestate preventiv poarta costum civil.
(7) Persoanele arestate preventiv, la cererea lor, pot presta o munca sau pot desfasura activitati socio-educative, în interiorul centrelor de retinere si arestare preventiva sau al centrelor de arestare preventiva, cu avizul judecatorului delegat cu executarea pedepselor.
ART. 82
Dosarul individual al persoanei retinute sau arestate preventiv
(1) Administratia centrului de retinere si arestare preventiva sau a centrului de arestare preventiva completeaza pentru fiecare persoana retinuta sau arestata preventiv un dosar individual, la care se ataseaza dosarul prevazut la art. 29 alin. (2).
(2) Dosarul individual al persoanei retinute sau arestate preventiv cuprinde:
a) datele si actul de identitate ale persoanei retinute sau arestate preventiv;
b) fotografii din fata si din profil;
c) copie dupa dispozitivul hotarârii prin care s-a dispus arestarea preventiva, prelungirea sau mentinerea arestarii preventive;
d) ordonanta de retinere si mandatul de arestare preventiva;
e) anul, luna, ziua si ora la care a început executarea retinerii sau arestarii preventive;
f) cazierul judiciar;
g) fisa dactiloscopica;
h) documentele întocmite în urma examenelor medicale obligatorii prevazute la art. 50;
i) documentele din care rezulta îndeplinirea obligatiilor prevazute la art. 42 alin. (1) sau (3);
j) documentele referitoare la masurile luate de catre administratia centrului de retinere si arestare preventiva sau a centrului de arestare preventiva cu privire la exercitarea drepturilor persoanei retinute sau arestate preventiv;
k) documentele referitoare la aplicarea sanctiunilor disciplinare în timpul executarii retinerii sau arestarii preventive;
l) alte documente întocmite în timpul executarii retinerii sau arestarii preventive.
(3) Persoana retinuta sau arestata preventiv si aparatorul acesteia au acces, în prezenta persoanei anume desemnate de conducatorul centrului de retinere si arestare preventiva sau de arestare preventiva, la dosarul individual.
(4) Instanta de judecata are acces la dosarul individual al persoanei retinute sau arestate preventiv.
(5) Dosarul individual poate fi consultat, cu exceptia situatiilor în care acesta este cerut de organele abilitate potrivit legii, numai cu acordul persoanei retinute sau arestate preventiv si al judecatorului delegat cu executarea pedepselor.
(6) Datele cu caracter personal ale persoanelor retinute sau arestate preventiv sunt confidentiale, potrivit legii.
ART. 83
Registrele privind persoanele retinute sau arestate preventiv
Administratia fiecarui centru de retinere si arestare preventiva si a fiecarui centru de arestare preventiva întocmeste urmatoarele registre privind persoanele retinute sau arestate preventiv:
a) registrul de evidenta a primirii persoanelor retinute sau arestate preventiv, în care se consemneaza anul, luna, ziua si ora la care persoana retinuta sau arestata a fost primita în centru;
b) registrul de evidenta a punerii în libertate a persoanelor retinute sau arestate preventiv.
TITLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 84
Dispozitii tranzitorii
În termen de 3 luni de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate stabileste pentru fiecare persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate regimul de executare, conform dispozitiilor Codului penal si ale prezentei legi.
ART. 85
Dispozitii finale
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 30 zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va adopta, prin hotarâre, regulamentul de aplicare a dispozitiilor acesteia.
(3) La data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicata în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta nr.56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicata în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, precum si orice alte dispozitii contrare.
Comentarii articol (0)