Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 15/2012 pentru aprobarea Normelor procedurale privind modificarea starii consultantului fiscal, suspendarea, incetarea si redobandirea calitatii de membru al Camerei Consultantilor Fiscali a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 894, din 28 decembrie 2012. Conform actului normativ, Normele au fost emise in vederea aplicarii unitare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si ale Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali.
Normele mentionate, intrate deja in vigoare, stabilesc ca toate persoanele inscrise in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor comerciale de consultanta fiscala la sectiunea "persoane active" sunt consultanti fiscali activi. Totusi, consultantii fiscali activi pot solicita inregistrarea ca si consultant inactiv, concomitent cu inregistrarea in stare de inactivitate a societatii de consultanta fiscala la care are calitatea de administrator, cu exceptia cazului in care isi continua activitatea ca si consultant fiscal persoana fizica.
Potrivit regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali (CCF), sunt consultanti fiscali inactivi persoanele care au declarat aceasta situatie, cele care solicita suspendarea activitatii pe o perioada cuprinsa intre unu si 3 ani, din motive intemeiate sau cele care nu au dreptul sa exercite profesia de consultant fiscal, deoarece se afla in una dintre urmatoarele situatii de incompatibilitate:
- au fost sanctionate disciplinar cu suspendarea dreptului de exercitare a calitatii de membru pe o perioada de la 3 luni la un an, conform prezentului regulament;
- nu indeplinesc conditiile de obtinere a vizei anuale;
- se afla intr-o situatie de incompatibilitate prevazuta de o lege speciala.
"In situatia in care persoana fizica inscrisa in Registrul consultantilor fiscali care solicita inregistrarea ca si consultant inactiv detine si calitatea de unic administrator al unei societati de consultanta fiscala, aceasta este obligata sa solicite si inregistrarea in stare de inactivitate a societatii de consultanta fiscala la care are calitatea de administrator", se arata in Normele publicate recent.
Persoanele care declara situatia de inactivitate depun o cerere la Directia de servicii pentru membri, insotita de documentul doveditor ori o declaratie pe propria raspundere, autentificata de notarul public sau atestata de avocat, din care sa rezulte motivul pentru care declara situatia de inactivitate.
Suspendarea activitatii de consultant fiscal
Potrivit regulilor instituite de Norme, membrii Camerei Consultantilor Fiscali, persoane fizice consultanti fiscali activi, pot solicita suspendarea activitatii prin depunerea unei cereri care se depune la Directia de servicii pentru membri. Cererea trebuie insotita de documente justificative si de o declaratie pe propria raspundere, autentificata de notarul public sau atestata de avocat, din care sa rezulte ca nu au contracte in derulare si ca nu sunt desemnati experti judiciari de catre instantele judecatoresti. La data depunerii cererii, consultantul fiscal care solicita suspendarea activitatii trebuie sa aiba achitate la zi toate obligatiile.
Atentie! In nicio situatie consultantii fiscali inactivi nu pot solicita suspendarea activitatii. De asemenea, suspendarea activitatii nu poate fi solicitata pentru perioade anterioare datei inregistrarii cererii si nu se acorda consultantilor fiscali persoane fizice, care inregistreaza obligatii restante fata de si nici celor care au calitatea de asociat/administrator in societati de consultanta fiscala care au obligatii restante fata de Camera.
Pe perioada suspendarii activitatii, consultantii fiscali nu datoreaza cotizatia de membru, acelasi lucru fiind valabil si in cazul societatilor de consultanta fiscala.
In normele publicate recent se mai arata ca se poate reveni la statutul de membru activ, insa doar dupa ce se face plata taxei de inscriere si a cotizatiei aferente anului in curs. "In cazul in care, la expirarea perioadei pentru care societatea a declarat ca nu desfasoara activitate, aceasta nu a solicitat revenirea la statutul de membru activ si/sau nu a achitat taxa de inscriere sau cotizatia, Directia de servicii pentru membri va notifica in scris aceasta situatie Directiei de conduita si disciplina profesionala, pentru constatarea eventualei abateri disciplinare", se mai precizeaza in documentul citat.
Renuntarea sau retragerea calitatii de membru al CCF
Conform regulilor, consultantii fiscali persoane fizice si juridice care intentioneaza sa renunte la calitatea de membru al Camerei transmit o notificare in acest sens Directiei de servicii pentru membri, iar Consiliul superior al Camerei va lua act de renuntarea la calitatea de membru al Camerei sau va hotari amanarea incetarii calitatii de membru, dupa caz.
Atentie! Inainte de a transmite notificarea, membrii Camerei trebuie sa achite la zi cotizatiile si orice alte obligatii.
Pe de alta parte, membrilor Camerei li se pot retrage aceasta calitate daca nu isi achita cotizatiile si taxele datorate. In acest sens, Directia de servicii pentru membri va inainta Consiliului superior al Camerei un referat cu propunerea de retragere a calitatii de membru, insotit de situatia la zi a platii obligatiilor si documentele care atesta ca intarzierea depaseste 12 luni, consultantului fiscal fiindu-i notificate aceste situatii. "In cazul retragerii calitatii de membru ca urmare a dizolvarii societatii comerciale, referatul Directiei de servicii pentru membri va fi insotit de certificatele privind radierea emise de registrul comertului si Agentia Nationala de Administrare Fiscala", se puncteaza in documentul citat.
Potrivit normelor, de la data dizolvarii si pana la data lichidarii societatii comerciale, Directia de servicii pentru membri urmareste recuperarea tuturor obligatiilor restante catre Camera ale societatii dizolvate.
Retragerea calitatii de membri ai CCF se va dispune si in cazul in care societatile comerciale de consultanta fiscala nu mai indeplinesc conditiile legale de functionare stabilite de Regulamentul de organizare si functionare al CCF. Conform acestui document, retragerea calitatii de membru se poate dispune in situatii precum:
- nerespectarea prevederilor Codului privind conduita etica si profesionala a consultantilor fiscali;
- exercitarea profesiei in perioada de suspendare;
- nerespectarea normelor de lucru si desfasurarea unei activitati profesionale in conditii necorespunzatoare, cu prejudicierea reputatiei profesionale;
- nerespectarea normelor privind pastrarea secretului profesional;
- nedeclararea sau declararea partiala a veniturilor, in scopul sustragerii de la plata obligatiilor banesti;
- refuzul de a se prezenta si de a pune la dispozitia organelor de control ale Camerei documentele privind activitatea profesionala in cadrul activitatilor de audit de calitate;
- declaratii neconforme cu realitatea in relatiile cu Camera;
- absente nejustificate de la cursurile de pregatire si perfectionare profesionala;
Nota: Hotararea CCF va fi publicata in zilele urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.