Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 160/2013 pentru completarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 96, din 15 februarie 2013 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Mai precis, potrivit actului normativ mentionat, la Capitolul III "Desfasurarea activitatii administrativ-judiciare a instantelor" din Regulament se introduc 3 noi sectiuni, dupa cum urmeaza:
- SECTIUNEA a IV2-a - Dispozitii tranzitorii referitoare la activitatea de judecata desfasurata in procesele pornite incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 2/2013 privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila si pana la data de 31 decembrie 2015
- SECTIUNEA a V3-a - Dispozitii tranzitorii referitoare la inregistrarea cererilor de apel sau de recurs, inaintarea dosarelor la instanta de apel sau de recurs si activitatea premergatoare sedintei de judecata in apel sau recurs in procesele pornite incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 2/2013 si pana la data de 31 decembrie 2015
- SECTIUNEA a V4-a - Dispozitii tranzitorii referitoare la judecarea cererilor de contestatie in anulare si de revizuire in procesele pornite incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 2/2013 si pana la data de 31 decembrie 2015
Toate cele 3 sectiuni fac referiri la procesele incepute dupa 15 februarie, adica data de intrare in vigoare a Noului Cod de procedura civila si a Legii nr. 2/2013 privind degrevarea instantelor judecatoresti.
Activitatea de judecata
SECTIUNEA a IV2-a stabileste ca in procesele pornite incepand de vineri, se vor aplica dispozitiile cuprinse in Regulamentul, in masura in care nu contravin dispozitiilor noului cod de procedura civila. In schimb, NU se vor aplica reglementarile privind cercetarea procesului si dezbaterea fondului in camera de consiliu, aceste dispozitii urmand a intra in vigoare in 1 ianuarie 2016.
Potrivit sectiunii introduse recent, lista de sedinta va fi afisata pe portalul instantei si la usa salii de sedinta cu cel putin o ora inainte de inceperea acesteia. Lista va cuprinde si intervalele orare orientative fixate pentru strigarea cauzelor
Pe durata necesara desfasurarii cercetarii procesului dosarele se pastreaza in arhiva, pe complete si termene de judecata. Dosarul se preia din arhiva pentru efectuarea actelor de procedura si sedinta de judecata de catre grefierul de sedinta sau pentru studiul dosarului de catre membrii completului, situatii in care se pastreaza de grefier sau completul de judecata.
Procedurile privind depunerea apelului sau recursului
In ceea ce priveste SECTIUNEA a V3-a, aceasta stabileste ca, in toate procesele pornite incepand cu 15 februarie, depunerea apelului sau recursului, inaintarea dosarului la instanta de apel sau de recurs si activitatea premergatoare sedintei de judecata in apel sau recurs se realizeaza in conformitate cu prevederile art. XIV-XVII din Legea nr. 2/2013. Puteti consulta AICI Legea nr. 2/2013.
Concret, in Hotararea CSM se precizeaza ca cererile de apel sau de recurs prezentate direct sau primite prin posta, curier ori fax sau in orice alt mod prevazut de lege se inregistreaza in registrul general de dosare, in forma informatizata sau scrisa, dupa care registratorul le preda presedintelui instantei, care va lua in aceeasi zi masurile corespunzatoare.
Mai departe, dosarele avand ca obiect apel sau recurs, primite de la instanta a carei hotarare se ataca, se transmit persoanei desemnate cu repartizarea aleatorie a cauzelor, in vederea repartizarii pe complete. De asemenea, dosarele repartizate aleatoriu sunt transmise completului corespunzator, pentru indeplinirea procedurilor premergatoare fixarii primului termen de judecata.
Grefierul de sedinta stabilit pentru completul caruia i s-a repartizat aleatoriu dosarul intocmeste, pe baza dispozitiilor date de complet, toate comunicarile prevazute de lege inainte de fixarea primului termen de judecata, completeaza borderourile, daca nu exista o persoana desemnata cu atributii privind expedierea actelor de procedura, si preda corespondenta la arhiva in vederea expedierii.
Dovezile de comunicare primite la instanta se transmit grefierului arhivar, care le ataseaza la dosar si le preda de indata grefierului de sedinta, impreuna cu dosarul. Grefierul de sedinta evidentiaza dovezile de comunicare si data primirii comunicarilor in aplicatia ECRIS si le prezinta completului de judecata, impreuna cu dosarul.
Conform dispozitiilor Hotararii CSM, dosarele se pastreaza in arhiva, pe complete de judecata, pana la fixarea primului termen de judecata.
Ulterior, dupa indeplinirea procedurilor premergatoare prevazute de lege, daca constata indeplinite conditiile pentru stabilirea primului termen de judecata, completul de judecata fixeaza primul termen de judecata, dispunand citarea partilor si, dupa caz, alte masuri pentru pregatirea judecatii, in conditiile legii. Dosarul se preda de indata grefierului de sedinta care, in aceeasi zi, introduce termenul in aplicatia ECRIS.
Emiterea procedurilor de citare pentru primul termen de judecata si ducerea la indeplinire a celorlalte masuri pentru pregatirea judecatii se realizeaza de grefierul de sedinta imediat dupa fixarea termenului de judecata, pentru cauzele urgente, sau in cel mult 5 zile lucratoare, pentru celelalte cauze.
Nota! Dupa data de 1 ianuarie 2016, in ceea ce priveste depunerea apelului sau recursului, inaintarea dosarului la instanta de apel sau de recurs si activitatea premergatoare sedintei de judecata in apel sau recurs se vor aplica dispozitiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata.
Judecarea cererilor de contestatie in anulare si de revizuire
In perioada 15 februarie 2013 – 31 decembrie 2015, SECTIUNEA a V4-a introdusa recent stabileste ca cererile de contestatie in anulare si revizuire se transmit persoanei desemnate cu repartizarea aleatorie a cauzelor, in vederea repartizarii pe complete, in aceeasi zi sau a doua zi.
Dosarele repartizate aleatoriu sunt transmise completului corespunzator, pentru indeplinirea procedurilor premergatoare fixarii primului termen de judecata.
In situatia in care hotararea impotriva careia se indreapta calea extraordinara de atac a fost pronuntata in prima instanta, atunci se vor aplica dispozitiile sectiunii a IV2-a. Pe de alta parte, in situatia in care hotararea impotriva careia se indreapta calea extraordinara de atac a fost pronuntata de instanta de apel sau de recurs, se aplica dispozitiile sectiunii a V3-a, detaliate mai sus.
Hotararea CSM va putea fi consultata in urmatoarele zile in sectiunea noastra de Legislatie.
______
Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti a mai fost modificat recent de un alt normativ, care instituie obligatia instantelor de a avea cate un psiholog cu specializarea in domeniul de competenta "psihologia muncii si organizationala". Puteti citi AICI mai multe despre subiect.