Sistemul TVA la incasare a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2013 pentru toti contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care au realizat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei in anul precedent, dar si pentru cei care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul acestui an.
Potrivit Codului fiscal, toti contribuabilii care aplica noul sistem de TVA vor fi inclusi in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, un document intocmit de ANAF si afisat pe pagina de internet a institutiei.
In mod normal, pentru inscrierea in acest registru, firmele trebuie sa depuna la Fisc formularul 097 – Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, al carui model a fost aprobat prin Ordinul ANAF nr. 1529/2012.
Chiar daca nu depun la Fisc notificarea 097, desi ar fi trebuit, contribuabilii nu scapa de aplicarea sistemului de TVA la incasare. Potrivit Codului fiscal, acestia vor fi inregistrati din oficiu de organele fiscale competente pentru a aplica noul sistem de TVA. Procedura pentru inregistrarea din oficiu a fost publicata miercuri, fiind deja aplicabila.
Mai mult decat atat, contribuabilii care nu depun formularul 097 sunt pasibili de amenda cuprinsa intre 1000 si 5000 de lei, conform Codului de procedura fiscala.
Cum se va face inregistrarea din oficiu
Procedura prin care contribuabilii sunt inregistrati din oficiu in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 339/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 203 din 10 aprilie, data la care a si intrat in vigoare.
Actul normativ stabileste ca procedura va fi utilizata atat pentru persoanele impozabile care trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare, insa nu depun notificarea 097 la Fisc, cat si pentru cele care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului, acestea fiind obligate sa aplice TVA la incasare chiar din anul in care devin platitoare de TVA
♦ Cum procedeaza Fiscul in cazul celor care nu depun notificarea 097
Pentru a identifica persoanele impozabile care trebuie inscrise in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, ANAF calculeaza, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, cifra de afaceri realizata in anul calendaristic precedent. Fiscul va lua in calcul doar persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate in scopuri de TVA si au coduri de inregistrare in scopuri de TVA valide la inceputul anului calendaristic, indiferent de data la care s-au inregistrat in scopuri de TVA;
- nu fac parte din categoria persoanelor exceptate de la aplicarea sistemului TVA la incasare.
Atentie! Va reamintim ca sunt scutiti de aplicarea TVA la incasare contribuabilii:
- stabiliti in Romania care fac parte dintr-un grup fiscal unic;
- nestabiliti in Romania care sunt inregistrati in scopuri de TVA direct sau prin reprezentant fiscal;
- care au sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar sunt stabiliti in Romania prin sediu fix.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 339/2013, calculul cifrei de afaceri care serveste drept referinta pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei se face dupa expirarea termenului legal de depunere a decontului de TVA aferent ultimei perioade fiscale din anul calendaristic anterior, adica dupa data de 25 ianuarie a fiecarui an.
"Dupa stabilirea cifrei de afaceri, lista cuprinzand persoanele impozabile si cifra de afaceri realizata in anul anterior se compara cu lista cuprinzand persoanele impozabile care au depus notificarea prevazuta de lege (formular 097) pana la data aplicarii procedurii de inregistrare in registru", se mai precizeaza in actul normativ publicat miercuri de ANAF.
Ulterior, pentru contribuabilii care indeplinesc conditia privind cifra de afaceri, dar care nu depus notificarea 097, Fiscul va intocmi Decizia de inregistrare, din oficiu, in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, al carei model a fost aprobat tot prin Ordinul ANAF nr. 339/2013.
Decizia se intocmeste in doua exemplare, iar un exemplar se comunica persoanei impozabile in cauza. (Cititi AICI cum se comunica un act administrativ fiscal)
"Data inregistrarii in registru este data inscrisa in decizia de inregistrare, respectiv prima zi a perioadei fiscale urmatoare datei comunicarii deciziei", se mai arata in procedura publicata de ANAF.
♦ Ce se intampla cu cei care devin platitori de TVA in cursul anului
Pentru contribuabilii care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului, procedura de inscriere in lista celor care aplica TVA la incasare este relativ simpla, singurele diferente fiind cauzate de modul in care ei devin platitori de TVA - din oficiu sau la cerere.
Astfel, cei inregistrati, din oficiu, in scopuri de TVA de organele fiscale sunt inregistrati in Registru celor care aplica TVA la incasare de la data inregistrarii acestora in scopuri de TVA.
”Decizia privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA constituie si instiintare privind inregistrarea in registru”, precizeaza Ordinul ANAF nr. 339/2013.
Regulile nu difera cu mult nici cand inregistrarea in scopuri de TVA se face la cererea contribuabilului. In acest caz, odata cu comunicarea Certificatului de inregistrare in scopuri de TVA sau a Deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA, dupa caz, contribuabilul va primi de la Fisc si Instiintarea privind inregistrarea, din oficiu, in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.
Registrul celor care aplica TVA la incasare, functional inca de anul trecut
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a afisat pe pagina sa de internet un registru provizoriu al persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare inca din luna decembrie a anului trecut. Ulterior, la inceputul lui 2013, Fiscul a publicat si registrul final.
Pentru consultarea Registrului persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, sunt disponibile trei variante:
- interogarea online a Registrului, in functie de CUI - ANAF recomanda aceasta varianta pentru firmele care au maxim cinci furnizori sau clienti;
- consultarea punctuala in mod offline, prin intermediul unei aplicatii gratuite dezvoltate de autoritatile fiscale - potrivit ANAF, varianta este potrivita pentru volume mari de interogare, care depasesc 5 furnizori sau clienti;
- descarcarea informatiilor din registru in mod standardizat.