Un nou program de sustinere a sectorului IMM, "Programul national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii”, care se adreseaza de aceasta data femeilor manager care conduc o firma si care au nevoie de finantare, a fost lansat, pe 19 iulie 2013, de Ministerul Economiei, fiind derulat prin intermediul Agentiei pentru Implementarea Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (AIPPIMM).
Programul, aprobat prin Ordinul Ministerului Economiei nr. 50/2013, publicat in Monitorul Oficial, nr. 438, din 18 iulie 2013, are ca obiectiv stimularea si sprijinirea demararii si dezvoltarii firmelor private infiintate de catre femei, prin facilitarea accesului acestora la finantare.
De asemenea, printre obiective se numara si imbunatatirea performantelor economice ale intreprinderilor existente conduse de femei, cresterea numarului de femei intreprinzator in cadrul comunitatilor de afaceri, dezvoltarea spiritului antreprenorial in randul femeilor si cresterea numarului de noi locuri de munca, precizeaza AIPPIMM.
Inscrierile in program s-au desfasurat in perioada 19-25 iulie si au constat in inregistrarea on-line, in aplicatia deschisa pe site-ul AIPPIMM, a planului de afaceri si a unor documente justificative. Dupa incheierea inscrierilor, aplicatiile participantelor au fost evaluate si a fost acordat fiecareia un punctaj. Pentru calificarea in urmatoarea etapa, care consta in evaluarea administrativa, punctajul minim acceptat a fost de 60 de puncte din maxim 100 de puncte posibile.
Lista cu solicitantele acceptate in vederea evaluarii administrative, precum si lista cu solicitantele respinse care nu au obtinut punctajul minim de 60 de puncte au fost publicate, recent, pe site-ul AIPPIMM.
Cele care au ajuns in aceasta etapa trebuie sa transmita, pana pe 6 august ora 16:00, la oficiul teritorial al AIPPIMM de care apartine judetul in care este inregistrata firma solicitanta (Anexa 6), cererea de finantare (Anexa 2) semnata si stampilata de administratorul societatii, insotita de documentele justificative menþionate in Anexa 9 la procedura programului, sectiunea A.
Intreaga documentatie va fi depusa in trei exemplare, un original si doua fotocopii certificate (pe fiecare exemplar specificandu-se daca este original sau copie) intr-un plic sigilat care sa poarte mentiunea "Documentatie administrativa - numar RUE".
Pe plicul sigilat vor trebui trecute urmatoarele coordonate:
I. Destinatar:
- OTIMMC - adresa;
- UPSEC: Programul national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii.
II. Expeditor:
- nr. de inregistrare din Registrul Unic Electronic al Programului;
- denumirea completa a operatorului economic solicitant/nume si prenume solicitant;
- nr. de inregistrare la ORC - daca este cazul;
- CUI/codul de inregistrare fiscala;/ CNP solicitant;
- suma AFN solicitata;
- adresa beneficiarului, inclusiv judetul.
Potrivit AIPPIMM, dupa finalizarea verificarii si avizarii documentelor, solicitantele acceptate de principiu pentru finantare vor primi prin fax, e-mail sau posta, notificarea privind acordul de principiu pentru finantare, semnata si stampilata de seful biroului teritorial al AIPPIMM, urmand ca in termen de 5 zile lucratoare de la primirea acesteia, partile sa semneze contractul de finantare.
Pentru anul acesta, programul are alocat un buget de 500.000 lei, din care urmeaza sa fie acordate alocatii financiare nermabursabile, conform agentiei. Valoarea alocatiei financiare nerambursabile este de maximum 90% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) si nu poate depasi suma de 41.500 lei/beneficiar.
AIPPIMM a mai precizat ca vor fi finantate cele mai bune planuri de afaceri depuse de femeile antreprenor, agentia estimand ca, pentru 2013, un numar de minimum 12 beneficiari vor primi ajutoare de minimis.
Cine poate beneficia de finantare?
Potrivit procedurii de implementare a programului, pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile microintreprinderile, persoanele fizice autorizate (PFA) care desfasoara activitati economice in mod independent, intreprinderile individuale, dupa caz, care se incadreaza la data solicitarii in una dintre urmatoarele categorii:
- sunt organizate in baza Legii nr.31/1990 privind societatile comerciale;
- sunt persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale (inregistrate in registrul comertului si autorizate conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale);
- au cel mult 3 ani de la inregistrarea la Registrul Comertului la data inscrierii in Program;
- cel putin unul dintre asociati sa fie femeie si sa detina peste 50% din partile sociale ale societatii in cazul microintreprinderilor aplicante, sau reprezentantul persoanei fizice autorizate (PFA)/intreprinderii individuale (II) care desfasoara activitati economice, sa fie femeie;
- codul CAEN pentru care solicita finantare este eligibil si autorizat la momentul inscrierii on-line;
- si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a taxelor si impozitelor catre bugetul general consolidat si bugetele locale;
- nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru; solicitantii care au datorii esalonate, conform certificatelor de atestare fiscala, nu sunt eligibili pentru a accesa programul;
- au sediul, sunt inregistrati si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
- nu sunt in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
- nu sunt in dificultate, in conformitate cu prevederile "Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate", publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004;
- nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata;
- au obtinut cel putin 60 puncte in urma completarii on-line a planului de afaceri.
Statul nu acorda finantare nerambursabila pentru firmele din domeniul intermedierilor financiare si asigurari, tranzactiilor imobiliare, pentru cele care desfasoara activitati de jocuri de noroc, produc sau comercializeaza armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante.
De asemenea, nu pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile firmele care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice nationale, fie din surse comunitare) in valoare totala de 200.000 euro, echivalentul in lei, informeaza AIPPIMM.
Firmele care vor depasi acest prag prin insumarea alocatiei financiare nerambursabile acordate prin program cu alte ajutoare de minimis primite in ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finantare numai pana la atingerea plafonului de 200.000 euro, echivalentul in lei, mentioneaza sursa citata.
In plus, beneficiarii programului sunt obligati pentru o perioada de minimum 3 ani, incepand cu anul urmator acordarii finantarii, sa mentina investitia pentru care primesc alocatii financiare nermabursabile in mediul declarat in planul de afaceri (rural sau urban), sa nu aplice amortizare accelerata pentru activele achizitionate in cadrul programului si sa pastreze locurile de munca create prin program conform numarului de locuri de munca pentru care a primit punctaj in planul de afaceri. In caz contrar ajutorul va fi retras.
Puteti afla mai multe informatii despre program si despre documentele necesare pentru participare, accesand acest link.