OUG nr. 63/2012, actul normativ care stabileste schema de finantare a blocurile realizate dupa proiecte elaborate in perioada 1950-1990, a fost publicata in Monitorul Oficial in 7 noiembrie 2012, intrand in vigoare inca de la data publicarii.
Schema de finantare, care se refera atat la lucrarile de interventie, cat si la realizarea auditului energetic si a expertizei tehnice, este urmatoarea:
- 60% din finantare este asigurata din fonduri structurale si de coeziune ale Uniunii Europene si din alocatii de la bugetul de stat;
- 40% reprezinta contributia insumata a consiliilor locale si a asociatiilor de proprietarilor.
Desi in vigoare din toamna anului trecut, normele de tehnica legislativa stabilesc ca OUG trebuie aprobata prin lege de Parlamentul Romaniei pentru a putea produce efecte juridice in continuare.
Lucru care s-a si intamplat, astfel ca Legea nr. 238/2013 privind aprobarea OUG nr. 63/2012 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 442, din 19 iulie 2013. Pe langa faptul ca aproba OUG nr. 63/2012, legea publicata recent modifica usor unele prevederi.
Astfel, de-acum, de finantare din bani europeni vor putea beneficia si blocurile de locuinte amplasate in centrele istorice ale localitatilor, in zonele de protectie a monumentelor istorice si/sau in zonele construite protejate aprobate potrivit legii.
Lucrarile de interventie pentru cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte amplasate in centrele istorice ale localitatilor, in zone de protectie a monumentelor istorice si/sau in zonele construite protejate aprobate potrivit legii se vor aviza in prealabil, din punct de vedere estetic si arhitectural, de catre Ministerul Culturii sau structurile deconcentrate ale acestuia.
In ceea ce priveste lucrarile de interventie pentru cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte amplasate in municipiul Bucuresti, Legea nr. 238/2013 prevede ca acestea se autorizeaza, la cererea primarilor sectoarelor acestuia in calitate de coordonatori locali, de catre primarul general al capitalei, cu respectarea termenelor si fara perceperea taxelor prevazute de lege privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
In schimb, ca si pana acum, blocurile de locuinte clasate/in curs de clasare ca monumente istorice nu intra in categoria cladirilor ce pot beneficia de schema de finantare.
Noile reglementari stabilesc o noua definitie pentru locuinta unifamiliala. Astfel, daca pana in prezent aceasta era definita drept cladire cu destinatia de locuinta care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii, Legea nr. 238/2013 stabileste urmatoarele: "locuinta unifamiliala - cladire cu destinatia de locuinta, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii. Se asimileaza locuintei unifamiliale cladirea cu destinatia de locuinta cu cel mult doua nivele supraterane si doua unitati locative, detinute in proprietate de persoane fizice distincte, neconstituite in conditiile legii in asociatie de proprietari".
Totodata, potrivit dispozitiilor, sunt anumite obiective de investitii care nu beneficiaza de facilitatile stabilite de lege. Mai exact, este vorba despre acele obiective pentru care:
- au fost publicate anunturile de achizitie publica de servicii pentru contractarea proiectarii, respectiv pentru executarea lucrarilor de interventie
- au fost finalizate sau sunt in curs de finalizare procedurile de atribuire pentru elaborarea documentatiilor de OUG nr. 18/2009
- au fost semnate sau sunt in curs de semnare contractele de executie, respectiv au fost alocate fonduri de la bugetul de stat
- a fost emis ordinul ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice pentru includerea in programul national
---
Amintim ca OUG nr. 63/2012, in vigoare din 7 noiembrie 2012, stabileste o schema de finantare ce se refera atat la lucrarile de interventie, cat si la realizarea auditului energetic si a expertizei tehnice:
- 60% din finantare este asigurata din fonduri structurale si de coeziune ale Uniunii Europene si din alocatii de la bugetul de stat;
- 40% reprezinta contributia insumata a consiliilor locale si a asociatiilor de proprietarilor.
Contributia proprie a autoritatilor administratiei publice locale se stabileste pe baza unor criterii socio-economice, in limita a maxim 30% din valoarea activitatilor/lucrarilor, care se aproba prin hotarare a consiliilor locale/Consiliului General al Municipiului Bucuresti si, in completare, din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari constituit in acest sens. Totusi, cota de contributie a proprietarilor nu poate fi mai mica de 10% din valoarea activitatilor/lucrarilor.
De asemenea, actul normativ prevede ca blocurile ce urmeaza a fi supuse reabilitarii termice vor fi prioritizate in functie de:
- nivelul de performanta energetica (incepand cu blocurile de locuinte cele mai ineficiente din punct de vedere energetic);
- numarul de apartamente (incepand cu blocurile de locuinte cu cel mai mare numar de apartamente);
- anul construirii (incepand cu blocurile de locuinte cu vechimea cea mai mare).
Cititi mai multe despre acest subiect AICI.
Legea nr. 238/2013 poate fi consultata in sectiunea noastra de Legislatie sau direct accesand acest link.
Comentarii articol (1)