Serviciul de inspectie notariala, penitenciara si de executori din subordinea ministrului justitiei a fost reorganizat sub forma unui Corp de inspectie al ministrului, ceea ce va fi de natura a extinde posibilitatile de verificare ale ministrului asupra altor activitati decât cea notariala, penitenciara si de executori.
Serviciul Audit Public Intern organizat, de asemenea, în subordinea ministrului justitiei si care are ca atributii sprijinirea conducerii Ministerului Justitiei în administrarea veniturilor si cheltuielilor publice si perfectionarea activitatii proprii, va fi întarit prin marirea schemei cu un numar de 11 posturi. Acestea vor fi preluate prin redistribuirea unui numar de 11 posturi din cele prevazute la Anexa nr.2 la Hotarârea Guvernului nr.83/2005 si a caror finantare de la bugetul de stat este aprobata.
Atributiile si competentele organelor de audit au fost stabilite prin Ordonanta Guvernului nr.119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv.
În Ministerul Justitiei, prin Ordinul ministrului justitiei nr.1283/C/2000 a fost înfiintat Compartimentul de audit intern, constituit din personalul Serviciului control financiar propriu, existent la momentul emiterii ordinului si 3 inspectori generali – judecatoresti. Prin acelasi ordin au fost înfiintate 18 posturi de auditori interni.
Dupa aparitia Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, prin Ordinele ministrului justitiei nr.796/C/2001 si 2105/C/2003, s-a constituit, în subordinea ministrului justitiei, Compartimentul de audit intern, initial în structura Inspectiei generale si audit intern, ulterior ca structura independenta, Serviciul Audit Public Intern.
Date fiind sarcinile specifice rezultate din aplicarea Strategiilor si Planurilor de actiune în domeniul justitiei si, respectiv anticoruptiei, a strategiei si planului de actiune în domeniul informatic, precum si cele ce vor rezulta din angajarea sau derularea unor importante contracte cu finantare externa , Ministerul Justitiei are nevoie de un numar sporit de manageri publici din promotia de cursanti formati în cadrul Proiectului Tinerilor Profesionisti care vor absolvi al doilea an de formare la Institutul National de Administratie în septembrie 2005.
În acelasi timp, se impune redistribuirea unor posturi din numarul maxim prevazut în Anexa nr.2 la Hotarârea Guvernului nr.83/2005, ca urmare a sporirii sarcinilor ce revin Ministerului Justitiei si unitatilor subordonate în domeniile elaborarii actelor normative, dezvoltarii sistemului de informatizare a justitiei, protectiei victimelor si reintegrarii sociale a infractorilor, precum si în celelalte domenii în care se exercita atributii legate de procesul aderarii la Uniunea Europeana. De asemenea, este necesara înfiintarea a trei posturi de consilier diplomatic în subordinea ministrului justitiei pentru a asigura reprezentarea institutiei la misiunile din strainatate.
Necesarul de posturi pentru desfasurarea activitatilor mentionate va fi asigurat prin realocarea a 30 de posturi din numarul maxim de posturi prevazut în Anexa nr.2 la Hotarârea Guvernului nr.83/2005.
O alta modificare vizeaza împartirea actualelor doua directii – Directia economica si Directia investitii si administrativ – în trei directii cu specific 1) de investitii si administrarea patrimoniului, 2) de financiar-contabilitate si 3) de planificare bugetara, activitatea din aceste domenii la nivelul întregului sistem judiciar se eficientizeaza. Masura este necesara deoarece în procesul de planificare si executie bugetara a sistemului judiciar se regasesc în acest moment trei nivele de competenta a ordonatorilor de credite: principal, secundar si tertiar.
Modificarea procesului de bugetare o data cu intrarea în vigoarea a Legii nr.304/2004 si introducerea noii clasificatii bugetare a evidentiat dificultati în coordonarea de catre actuala directie economica a activitatilor de coordonare, prognozare si monitorizare pentru cele 15 curti de apel – ordonatori secundari de credite si cele 41 de tribunale – ordonatori tertiari de credite.
În urma adoptarii prin Hotarârea Guvernului nr.232/2005 a Strategiei de Reforma a sistemului judiciar si a Planului de Actiune pentru implementarea strategiei 2005-2007 si data fiind nevoia de resurse financiare suplimentare si constrângerile bugetare pentru implementarea Planului de Actiune, Ministerul Justitiei a initiat discutii cu reprezentantii Bancii Mondiale. Astfel, a fost propus un proiect pentru sustinerea unor obiective si prioritati majore prevazute în Strategia de Reforma a sistemului judiciar.
În vederea bunei derulari a proiectului, a fost recomandata înfiintarea unei structuri care sa coordoneze implementarea acestuia, ca unitate fara personalitate juridica în cadrul Ministerului Justitiei. Structura, propusa a fi organizata sub forma unei directii de implementare a proiectelor finantate din împrumuturi externe, va fi formata din 15 persoane, care vor fi ocupate progresiv, prin detasarea sau transferul expertilor care vor asigura derularea proiectului ori prin încadrarea de consultanti cu contract individual de munca. Termenul, de înfiintare a noii structuri, convenit cu Banca Mondiala, este septembrie 2005. Noua structura de management a proiectelor va fi auditata si va lua parte la toate etapele premergatoare semnarii acordului de finantare.
În privinta functiilor si atributiilor Ministerului Justitiei în domeniul gestionarii patrimoniului, ministerul va putea emite norme si instructiuni obligatorii pentru aplicare unitara a reglementarilor legale referitoare la activitatea economica, de investitii si administrativa a instantelor judecatoresti, a aparatului propriu si a unitatilor subordonate ministerului.
Comentarii articol (0)