Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a lansat, recent, in dezbatere publica un proiect de hotarare prin care modifica si completeaza HG nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG nr. 34/2006.
Printre noutatile introduse de acest document se numara cele referitoare la programul anual al achizitiilor publice si la durata contractelor de achizitii publice.
Noile dispozitii modifica programul anual al achizitiilor publice, pe care il elaboreaza autoritatile contractante.
Mai exact, acest program urmeaza sa cuprinda totalitatea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru pentru atribuirea carora exista obligativitatea aplicarii unei proceduri de atribuire reglementata de OUG nr. 34/2006.
Legislatia aflata in vigoare stabileste ca programul trebuie sa cuprinda totalitatea contractelor/acordurilor - cadru, fara a oferi alte detalii.
In plus, potrivit proiectului de act normativ, autoritatea contractanta atunci cand elaboreaza programul anual de achizitii publice va tine cont nu doar de fondurile aprobate si de posibilitatile de atragere a altor fonduri, asa cum prevede actuala legislatie, ci si de necesitatile obiective de produse/servicii/lucrari.
O noutate introdusa de noile dispozitii este aceea referitoare la faptul ca autoritatea contractanta urmeaza sa publice programul anual al achizitiilor publice, in format electronic in SEAP, in termen de maximum 10 zile de la aprobarea/rectificarea bugetului propriu.
ANRMAP motiveaza ca o astfel de prevedere era necesara pentru asigurarea transparentei activitatii si posibilitatii operatorilor economici de a evalua nevoile autoritatilor contractante, pentru a identifica si a pregati participarea la procedurile de atribuire a contractelor care prezinta interes.
Dispozitiile propuse de ANRMAP aduc modificari si in ceea ce priveste durata contractelor de achizitii publice.
Astfel, autoritatea contractanta ar putea prelungi durata unui contract de furnizare sau de servicii daca in anuntul de participare/invitatia de participare precum si in documentatia de atribuire, elaborata in scopul atribuirii contractului initial, s-a prevazut posibilitatea de suplimentare a cantitatilor de produse sau servicii deja achizitionate, precum si nivelul maxim pana la care va fi posibila o astfel de suplimentare, specificandu-se la nivelul acestora atat valoarea estimata totala, cat si cea a contractului ce va fi atribuit.
In reglementarile actuale, nu exista obligativitatea ca aceste informatii sa fie incluse in invitatia/anuntul de participare, ci doar in documentatia de atribuire.
In acelasi timp, proiectul de act normativ modifica si perioada in care este posibila prelungirea unui contract.
Concret, autoritatea contractanta ar putea prelungi durata contractelor de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate, incheiate in anul precedent si a caror durata normala expira la 31 decembrie, numai cu conditia ca prelungirea contractului initial sa nu depaseasca data de 30 aprilie a anului urmator incheierii contractului.
In prezent, conditia este ca prelungirea contractului initial sa nu depaseasca patru luni de la data expirarii duratei initiale de indeplinire a acestuia.
Prin aceasta modificare, este clarificata perioada in care poate fi prelungit contractul initial si se evita intelegerea faptului ca un contract a carui valabilitate expira, spre exemplu la data de 30 noiembrie poate fi prelungit cu inca 4 luni, explica ANRMAP.
In acelasi timp, noile reglementari introduc schimbari referitoare la declaratia pe propria raspundere pentru demonstrarea indeplinirii criteriilor de calificare, pe care ofertantii au dreptul sa o depuna.
Concret, pentru demonstrarea indeplinirii criteriilor de calificare, ofertantul urmeaza sa prezinte initial doar o declaratie pe propria raspundere, semnata de reprezentantul sau legal, prin care confirma ca la data limita stabilita pentru depunerea ofertelor indeplineste cerintele de calificare astfel cum au fost solicitate in documentatia de atribuire.
Proiectul de act normativ elimina astfel prevederea potrivit careia aceasta declaratie trebuie insotita de o anexa in care ofertantul mentioneaza modul concret de indeplinire a respectivelor cerinte.
ANRMAP precizeaza ca aceasta conditie a fost eliminata pentru a simplifica modul de elaborare si prezentare a ofertei si pentru a eficientiza activitatea de evaluare a ofertelor, precum si modalitatea de depunere a documentelor de calificare de catre ofertanti.
Momentan dispozitiile cuprinse in acest material nu se aplica, ele aflandu-se in stadiul de proiect, pe care il puteti consulta aici.
Comentarii articol (0)