Masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv in perioada regimului comunist in Romania au fost anuntate de guvernanti inca de la sfarsitul anului 2012, acestea fiind cuprinse intr-un final in Legea nr. 165/2013, in vigoare din luna mai 2013. Ulterior, pe tot parcursul anului 2013 s-au facut mai multe demersuri pentru punerea in practica a noilor dispozitii.
Astfel, pentru o aplicare unitara a noii legi, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP) a elaborat HG nr. 401/2013, prin care a fost stabilita procedura de restituire a terenurilor din domeniul public si privat al statului, precum si procedura de valorificare in numerar a punctelor primite in urma deciziei de compensare. Despre acest subiect puteti citi AICI mai multe. Apoi, incepand cu luna octombrie 2013, ANRP a inceput emiterea titlurilor de plata pentru dosarele aprobate inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 165/2013, adica inainte de luna mai.
Totusi, desi legislatia in materie stabilea anumite termene in care se vor realiza restituirile, intregul proces va fi amanat, intrucat o ordonanta de urgenta in acest sens a aparut in Monitorul Oficial chiar in Ajunul Craciunului. Este vorba despre OUG nr. 115/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 835, din 24 decembrie 2013, intrata in vigoare in aceeasi data.
Acest act normativ prevede ca mai multe termene din legea retrocedarilor vor fi prorogate, intrucat procesul de inventariere a terenurilor agricole si forestiere care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate nu a fost finalizat. In plus, nu s-au identificat toate suprafetele de teren disponibile, astfel ca restituirea nu este posibila in momentul de fata.
Aceasta in conditiile in care prevederile anterioare stabileau urmatoarele: "In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi (Legea nr. 165/2013, in vigoare din luna mai 2013, n.red.), la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale se constituie, prin ordin al prefectului, Comisia locala pentru inventarierea terenurilor".
Potrivit aceleiasi legi, "in termen de 180 de zile de la data constituirii, comisia intocmeste situatia terenurilor agricole si forestiere, aflate in domeniul public sau privat al statului sau al unitatii administrativ-teritoriale care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ-teritoriala".
Practic, in baza reglementarilor amintite, inventarul trebuia realizat pana la sfarsitul anului 2013, cand se implinea termenul celor 180 de zile. Cu toate acestea, inventarul nu a fost intocmit de catre comisiile locale, motiv pentru care Guvernul a emis o ordonanta de urgenta prin care amana termenul cu inca 6 luni: "Se instituie un termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (24 decembrie 2013, n.red.), in care comisia (...) finalizeaza situatia terenurilor agricole, cu sau fara investitii, si forestiere, aflate in domeniul public sau privat al statului sau, dupa caz, al unitatii administrativ-teritoriale, care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ-teritoriala".
Ca urmare a acestei modificari, s-a prorogat in consecinta si termenul pana la care Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara va realiza, pentru fiecare judet si la nivel national, situatia comparativa a cererilor si disponibilului de teren. Astfel, desi termenul initial era 1 martie 2014, noul termen va fi 1 septembrie 2014.
In acelasi timp, a fost amanat si termenul pana la care Agentia Domeniilor Statului da publicitatii si transmite Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor lista imobilelor din Fondul national. Daca, initial, Agentia trebuia sa publice lista imobilelor pana la 1 iulie 2014, acum data limita va fi 1 ianuarie 2015.
Mentionam ca ordonanta de urgenta nu s-a aflat in dezbatere publica si nici nu a fost inclusa pe ordinea de zi a sedintelor de Guvern din lunile decembrie si noiembrie 2013. In plus, documentul nu se regaseste nici pe lista actelor normative aprobate in sedintele Executivului desfasurate in cele doua luni. Aceasta in conditiile in care normele de tehnica legislativa stabilesc clar ca orice act normativ trebuie supus dezbaterii publice inainte de aprobare. "Proiectele de acte normative se supun spre adoptare insotite de o expunere de motive, o nota de fundamentare sau un referat de aprobare, precum si de un studiu de impact, dupa caz", se precizeaza in Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
Fostii proprietari pot fi despagubiti si cu alte bunuri
O alta modificare majora operata la nivelul legii retrocedarilor se refera la faptul ca fostii proprietari pot fi despagubiti si cu alte bunuri, posibilitatea fiind introdusa prin Legea nr. 368/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 819 din 21 decembrie 2013 si intrata in vigoare in 24 decembrie.
Concret, potrivit normelor initiale, prima "regula" e restituirea in natura a proprietatilor, cu conditia ca proprietarii sa pastreze destinatia imobilelor retrocedate timp de 10 de ani. Totusi, in situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, compensarea prin puncte este singura masura reparatorie in echivalent care se acorda.
Aceasta prevedere a fost, insa, modificata de Legea nr. 368/2013, care stabileste ca compensarea prin puncte nu va mai fi singura masura reparatorie in cazul in care restituirea in natura nu este posibila, ci si compensarea cu bunuri oferite in echivalent.
"Art. 1 - (2) In situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, masurile reparatorii in echivalent care se pot acorda sunt compensarea cu bunuri oferite in echivalent de entitatea investita cu solutionarea cererii formulate in baza Legii nr. 10/2001 (…) precum si masura compensarii prin puncte", precizeaza noile reglementari.
Documentul aduce completari si in ceea ce priveste situatia terenurilor.
Mai precis, pana la intrarea in vigoare a noilor prevederi, in situatia in care restituirea terenurilor agricole pe vechile amplasamente nu este posibila, dupa validarea intinderii dreptului lor de proprietate de catre comisiile judetene de fond funciar sau, dupa caz, de catre Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucuresti, fostului proprietar sau mostenitorilor acestuia urma sa li se atribuie un teren pe un alt amplasament, in urmatoarea ordine:
- pe terenurile din rezerva comisiei locale de fond funciar;
- pe izlazul comunal;
- pe terenul proprietate publica, trecut in conditiile legii in proprietatea privata a statului, sau pe terenul proprietate privata a statului, care a fost administrat pe raza unitatii administrativ-teritoriale de institute, statiuni de cercetare si alte institutii publice;
- pe terenul proprietate publica, trecut in conditiile legii in proprietatea privata a statului, sau pe terenul proprietate privata a statului, care a fost administrat de institute, statiuni de cercetare si institutii publice pe raza localitatilor invecinate, aflate in acelasi judet
Noile dispozitii aplicabile din 24 decembrie au schimbat ordinea in care vor fi atribuite terenurile pe alte amplasamente, dupa cum urmeaza:
- pe terenurile din rezerva comisiei locale de fond funciar;
- pe terenurile proprietate publica, trecute in conditiile legii in proprietatea privata a statului, sau pe terenurile proprietate privata a statului, care au fost administrate pe raza unitatii administrativ-teritoriale de institute, de statiuni de cercetare ori de alte institutii publice;
- pe terenurile ocupate de izlazuri;
- pe terenurile proprietate publica, trecute in conditiile legii in proprietatea privata a statului, sau pe terenurile proprietate privata a statului, care au fost administrate de institute, de statiuni de cercetare ori de institutii publice pe raza localitatilor invecinate, aflate in acelasi judet;
In plus, conform dispozitiilor, in cazul in care, prin documentele existente in dosarul de despagubire nu se pot stabili amplasamentul sau caracteristicile tehnice ale imobilului pentru care se stabilesc despagubiri, evaluarea se face prin aplicarea valorii minime pentru zona sau categoria de imobil prevazuta de grila notariala pentru localitatea respectiva si se exprima in puncte.
"Persoanele indreptatite la despagubiri pot opta pentru returnarea dosarelor inregistrate la Secretariatul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor catre entitatile investite cu solutionarea notificarii, in vederea restituirii in natura sau prin compensare cu alte bunuri, a imobilelor", se mai precizeaza in documentul citat.
----
Ambele acte normative care modifica legea retrocedarilor, OUG nr. 115/2013 si Legea nr. 368/2013, vor putea fi consultate in perioada urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (11)