Din 5 august 2013, au fost schimbate conditiile in care persoanele impozabile, carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din diferite motive, pot solicita inregistrare in scopuri de TVA, prin OUG nr. 16/2013 care a modificat Codul Fiscal.
Astfel, potrivit noilor reglementari, societatile comerciale, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din cauza faptelor inscrise in cazierul fiscal al asociatilor, pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA, chiar daca nu a incetat situatia care a condus la anulare, daca asociatii respectivi nu sunt majoritari la momentul solicitarii reinregistrarii.
De asemenea, persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din cauza nedepunerii niciunui decont de TVA pentru o perioada de sase luni sau doua trimestre calendaristice consecutive, pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA oricand, fara a mai exista termenul minim pentru depunerea cererii de 3 luni de la data anularii.
Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA intrucat nu au evidentiat, in deconturile de TVA depuse pentru o perioada de sase luni sau doua trimestre calendaristice consecutive, achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA oricand fara a mai exista termenul maxim pentru depunerea cererii de 180 de zile de la data anularii.
In acelasi timp, a fost eliminata conditia impusa persoanei impozabile de a declara ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA.
Dupa toate aceste modificari aduse recent Codului Fiscal a fost necesara actualizarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA. Astfel, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis Ordinul nr. 3330/2013 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA potrivit prevederilor art.153 alin.(91) lit.b)-d) din Legea nr. 571/2013 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 664 din 30 octombrie 2013 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Cine poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA?
Potrivit ordinului ANAF care se aplica de astazi, procedura de inregistrare in scopuri de TVA se va aplica la solicitarea persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din urmatoarele motive:
- asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au avut inscrise in cazierul fiscal anumite fapte sau infractiuni;
- nu au depus niciun decont de TVA, pentru o perioada de sase luni sau doua trimestre calendaristice consecutive;
- nu au evidentiat, in deconturile de TVA depuse pentru o perioada de sase luni sau doua trimestre calendaristice consecutive, achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare.
Care este noua procedura de solicitare a inregistrarii in scopuri de TVA?
Ordinul ANAF nr. 3330/2013 stabileste proceduri distincte pentru inregistrarea in scopuri de TVA, care difera in functie de motivul pentru care persoanelor impozabile le-a fost anulata inregistrarea TVA.
Totusi, exista o serie de etape comune, pe care persoanele impozabile le vor parcurge, indiferent de motivul pentru care le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA.
Astfel ca pentru a solicita inregistrarea in scopuri de TVA, persoanele impozabile, indiferent de motivul pentru care le-a fost anulata inregistrarea, vor depune formularul 099 „Cerere de inregistrare in scopuri de TVA” (al carui nou model a fost aprobat prin Ordinul ANAF nr. 3330/2013 si pe care il puteti consulta in fisierul atasat), impreuna cu documentatia necesara la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, se arata in documentul ANAF.
Mai departe, compartimentul de specialitate, adica cel cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale, va verifica informatiile din cererea de inregistrare, precum si documentatia atasata. In plus, compartimentul va verifica daca temeiul legal al solicitatii de inregistrare in scopuri de TVA corespunde cu motivul pentru care a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA.
In situatia in care, cererea sau documentatia anexata este incompleta, ori incorecta, compartimentul de specialitate va notifica contribuabilul, care va avea la dispozitie 15 zile pentru a corecta erorile. Daca nu va respecta acest termen, atunci cererea de inregistrare in scopuri de TVA va fi respinsa, se arata in noile dispozitii.
In schimb, daca cererea este completata corect, iar documentatia este completa, compartimentul specializat va efectua o serie de analize si verificari, dupa care va intocmi un referat prin care va propune inregistrarea in scopuri de TVA sau respingerea cererii de inregistrare, precum si o decizie de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA.
Potrivit ordinului ANAF, aceste documente vor fi verificate si avizate de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale, dar aprobate si de conducatorul unitatii fiscale.
Dupa ce a fost aprobata, decizia de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a cererii de inregistrare va fi comunicata si contribuabilului, care poate formula contestatie impotriva documentului in maximum 30 de zile de la data comunicarii.
Odata ce decizia privind inregistrarea in scopuri de TVA va fi comunicata persoanei impozabile, compartimentul de specialitate va opera in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si va emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, se comunica, de asemenea, persoanei impozabile.
Dupa finalizarea procedurii, toate documentele primite de la persoana impozabila, precum si cele emise de compartimentul de specialitate se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile, se mentioneaza in ordinul citat.
Puteti consulta noul model al formularului 099 in fisierul atasat (documentul este preluat de pe site-ul ANAF). De asemenea, veti putea citi ordinul ANAF in zilele urmatoare in sectiunea noastra de legislatie.
Comentarii articol (4)