Legea nr. 281/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 679, din 5 noiembrie, ce intra astazi in vigoare.
Conform reglementarilor, in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritatea administratiei publice este obligata sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media. De asemenea, autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.
Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice si va cuprinde:
- data afisarii
- o nota de fundamentare
- o expunere de motive
- un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus
- un studiu de impact si/sau de fezabilitate
- textul complet al proiectului actului respectiv
- termenul-limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
In plus, conform dispozitiilor, autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei intalniri in care sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca acest lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita sau de catre o alta autoritate publica.
In acest context, actul normativ publicat marti completeaza prevederile legale, in sensul ca stabileste clar care vor fi regulile in baza carora se vor desfasura dezbaterile/intalnirile publice.
Astfel, documentul introduce o noua notiune, aceea de dezbatere publica, adica intalnire publica.
Concret, autoritatea publica responsabila va organiza intalnirea, va publica pe site-ul propriu si va afisa la sediul propriu, alaturi de toate documentele necesare, si modalitatea de colectare a recomandarilor, modalitatea de inscriere si luare a cuvantului, timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii de desfasurare a dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare al oricarui cetatean interesat.
La dezbatere vor participa, obligatoriu, initiatorul si/sau initiatorii proiectului de act normativ din cadrul institutiei sau autoritatii publice locale, expertii si/sau specialistii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, a studiului de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, si a proiectului de act normativ;
Dezbaterea publica se va incheia in momentul in care toti solicitantii inscrisi la cuvant si-au exprimat recomandarile cu referire concreta doar la proiectul de act normativ in discutie.
Ulterior, in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea dezbaterii publice, se asigura accesul public, pe site-ul si la sediul autoritatii publice responsabile, la urmatoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandarile scrise colectate, versiunile imbunatatite ale proiectului de act normativ in diverse etape ale elaborarii, rapoartele de avizare, precum si versiunea finala adoptata a actului normativ.
Toate aceste documente vor fi pastrate pe site-ul autoritatii publice responsabile intr-o sectiune dedicata transparentei decizionale.
Legea ce intra astazi in vigoare prevede, totodata, ca, in toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in discutie.
Legea nr. 281/2013 este disponibila in sectiunea noastra de Legislatie sau direct accesand acest link.
Comentarii articol (1)