Potrivit Legii nr. 448/2006 pentru protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, adultul cu handicap vizual grav poate opta pentru asistent personal sau indemnizatie de insotitor. Aceeasi posibilitate o au si persoanele cu handicap grav care au si calitatea de pensionari de invaliditate gradul I, ca de altfel si parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav, adultii cu handicap grav ori reprezentantii legali ai acestora.
Pentru aplicarea acestor prevederi legale, autoritatile centrale au emis recent procedura prin care aceste persoane isi pot exprima optiunea. Este vorba despre Ordinul Ministerului Muncii nr. 2272/2013 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 691, din 12 noiembrie 2013.
Conform acestui act normativ, persoana cu handicap grav cu drept la asistent personal, care are si calitatea de pensionar de invaliditate gradul I, poate opta pentru asistent personal sau pentru indemnizatia pentru insotitor prevazuta la art. 77 din Legea nr. 263/2010:
Art. 77. (1) Pensionarii de invaliditate incadrati in gradul I de invaliditate au dreptul, in afara pensiei, la o indemnizatie pentru insotitor, in cuantum fix.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru insotitor reprezinta 80% din valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile legii.
(3) Indemnizatia pentru insotitor se suporta de la bugetul de stat.
In situatia in care optiunea se exprima pentru asistent personal, atunci persoana cu handicap grav, care are si calitatea de pensionar de invaliditate gradul I, poate opta din nou, de aceasta data intre a angaja asistentul personal sau a primi indemnizatia lunara aferenta asistentului, prevazuta la art. 43 din Legea nr. 448/2006:
Art. 43. Indemnizatia lunara este in cuantum egal cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi.
Atentie! Dreptul la angajarea unui asistent personal sau acordarea indemnizatiei lunare nu poate fi cumulat cu dreptul la acordarea indemnizatiei pentru insotitor.
Beneficiarii isi pot exprima optiunile incepand cu data de la care se incadreaza atat in categoria pensionarilor de invaliditate gradul I, cat si in cea a persoanelor cu handicap grav, cu drept la asistent personal.
Unde se depun cererile de exprimare a optiunilor?
Potrivit Procedurii publicate recent in Monitor, in situatia in care incadrarea persoanei in grad de handicap grav, cu drept la asistent personal, este ulterioara inscrierii la pensie de invaliditate gradul I, beneficiarii vor completa o cerere in care vor alege intre asistent personal si indemnizatia de insotitor. Cererea va fi adresata directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv a sectorului municipiului Bucuresti, din raza teritoriala de domiciliu al persoanei.
Documentul se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se pastreaza la DGASPC, iar celalalt exemplar se transmite, de catre DGASPC, casei teritoriale/sectoriale de pensii in evidenta careia se afla dosarul de pensie de invaliditate gradul I al persoanei in cauza. Daca beneficiarul opteaza pentru asistent personal/indemnizatie lunara aferenta asistentului, DGASPC transmite o copie a cererii primariei in raza careia se afla domiciliul persoanei cu handicap.
In acelasi timp, daca inscrierea la pensie de invaliditate gradul I este ulterioara incadrarii in grad de handicap grav cu drept la asistent personal, atunci optiunea se va exprima prin cerere adresata casei teritoriale/sectoriale de pensii, odata cu depunerea dosarului administrativ de pensie.
Cererea se intocmeste, de asemenea, in doua exemplare, din care un exemplar se pastreaza la casa teritoriala/sectoriala de pensii in evidenta careia se afla dosarul de pensie, iar celalalt exemplar se transmite, de catre casa teritoriala/sectoriala de pensii, la DGASPC. In cazul in care optiunea exprimata este pentru asistent personal/indemnizatie lunara aferenta asistentului, DGASPC va transmite, ulterior, o copie a cererii catre primaria in raza careia se afla domiciliul persoanei cu handicap.
Cererile prin care beneficiarii isi exprima optiunile pot fi depuse personal de catre titularul dreptului sau prin reprezentantul sau legal sau mandatar.
Reglementarile intrate recent in vigoare stabilesc, in plus, ca beneficiarii au dreptul sa-si schimbe optiunile ulterior, inclusiv dupa data trecerii la pensie pentru limita de varsta.
Astfel, potrivit prevederilor, noua optiune se exprima prin cerere adresata casei teritoriale/sectoriale de pensii sau, dupa caz, DGASPC, in functie de drepturile pentru care opteaza persoana. In aceasta situatie, suspendarea platii drepturilor incompatibile se face incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata cererea la una din cele doua institutii, in scopul de a evita cumulul celor doua tipuri de drepturi.
Ordinul Ministerului Muncii nr. 2272/2013 va fi disponibil in curand in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (1)