Modificari la capitolul Impozitul pe profit
-
scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;
-
scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/ cesionarea titlurilor de participare;
-
scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice;
Potrivit comunicatului de presa al MFP, corelat cu aceste conditii de detinere, au fost introduse, respectiv modificate, si pentru prevederile referitoare la:
- scutirea dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;
- scutirea dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica staina situata intr-un stat membru;
- neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.
Un nou regim fiscal pentru cheltuielile cu sponsorizarea
De anul viitor, se mai reglementeaza intr-un nou mod posibilitatiile si conditiile de reportare a dreptului de deducere a cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, de la persoana juridica cedenta la persoana juridica beneficiara, in cazul contribuabililor care intra in fuziuni, divizari.
Potrivit comunicatului MFP, in noul act normativ, de anul viitor, se creaza cadrul legal pentru ca veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al UE sau dintr-un stat din SEE, sa beneficieze de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, noua OUG prevede, conform comunicatului de presa al MFP:
- Asigurarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la Titlul II – Impozitul pe profit, art.23, alin.(5), lit. b), in vederea corelarii prevederilor.
- Crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte.
- Includerea in Codul fiscal a posibilitatii de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura.
- Simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real.
- Clarificari privind deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate.
- Clarificare de natura tehnica privind neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole.
- Stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
- Introducerea unor prevederi referitoare la termenul scadent al obligatiei de plata stabilita in urma verificarilor organelor de inspectie fiscala.
- Crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului.
- Introducerea unor prevederi referitoare la tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.
Regimul microintreprinderilor, modificat
- se introduce conditia de aplicare a acestui impozit daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este sub 20%;
- se iese din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20%.
In comunicatul MFP, se subliniaza ca aceasta masura este similara cu prevederea care va fi introdusa pentru persoana juridica romana care primeste dividende de la o filiala a ei, in contextul favorizarii societatilor de tip holding.
Noi prevederi fiscale si in materie de TVA
Tot de anul viitor, se exclude din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de leasing a costului cu asigurarea bunului care face obiectul contractului de leasing, atunci acest cost este recuperat de societatile de leasing prin refacturare de la utilizatori, ca urmare a obligativitatii transpunerii in legislatia nationala a hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cauza C-224/11 BGZ Leasing sp. z o.o..
Un nou mod de calcul a accizelor
Noul act normativ va interzice practicarea vanzarilor cu prime, iar pentru cele din categoria promotiilor doar in anumite conditii, pentru produsele accizabile din grupa tutunului prelucrat si din grupa alcoolului si bauturilor alcoolice, conform comunicatului de presa al MFP.
- nivelul accizei la benzina cu plumb de la 547,00 euro/tona la 637,91 euro/tona, respectiv de la 421,19 euro/ 1000 de litri la 491,19 euro/1.000 de litri;
- nivelului accizei la benzina fara plumb de la 467,00 euro/tona la 557,91 euro/tona, respectiv de la 359,59 euro/1000 de litri429,59 euro/1.000 de litri;
- nivelu accizei la motorina de la 391,00 euro/tona la 473,85 euro/tona, respectiv de la 330,395 euro/1000 de litri la 400,395 euro/1.000 de litri;
- nivelului accizei la petrolul lampant (kerosen) - utilizat drept combustibil pentru motor de la 469,89 euro/tona la 557,39 euro/tona, respectiv de la 375,91 euro/1000 de litri la 445,91 euro/1.000 de litri.
Se introduce impozitul pe constructii speciale
-
contribuabili care il platesc:
- persoane juridice romane;
- persoane juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
- persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene;
-
exceptii:
- institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- institutiile publice;
- asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
-
baza impozabila este reprezentata de valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor, din care se scade:
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform titlului IX din Codul fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
- valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004, cu modificarile ulterioare.
- cota este de 1,5%;
- impozitul asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu 01 ianuarie 2014 iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul;
- plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv.
- cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea productiei miniere la 6% din aceasta valoare;
- cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare, respectiv 4%.