Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in vigoare inca din luna mai a acestui an, stabileste modalitatile de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist. Astfel, conform reglementarilor, prima "regula" e restituirea in natura a proprietatilor, cu conditia ca proprietarii sa pastreze destinatia imobilelor retrocedate timp de 10 de ani.
Totusi, in situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, compensarea prin puncte este singura masura reparatorie in echivalent care se acorda. Aceeasi masura, compensarea prin puncte (un punct are valoarea de 1 leu), se acorda inclusiv titularilor care au instrainat drepturile cuvenite potrivit legilor de restituire a proprietatii.
Emiterea titlurilor de plata pentru dosarele aprobate inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 165/2013 a inceput deja din luna octombrie, dupa cum a anuntat la momentul respectiv Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor pe site-ul propriu. Concret, instiintarile de plata si titlurile de plata vor fi trimise pana la sfarsitul anului prin posta. "Pentru ca aceste documente sa ajunga in posesia titularilor dosarelor, persoanele care si-au schimbat domiciliul in ultimii ani sunt rugate sa transmita Autoritatii, prin posta, copii ale actelor de identitate cu noua adresa", atentioneaza ANRP.
De asemenea, mostenitorii celor indreptatiti la despagubiri care nu au trimis pana acum copii ale certificatelor de mostenitor si acte de identitate din care sa reiasa domiciliul, trebuie sa depuna cat mai repede aceste documente.
Desi titlurile de plata sunt emise deja, plata propriu-zisa a despagubirilor pentru aceste dosare se va face incepand cu 1 ianuarie 2014, in termen de 5 ani. Conform normelor, cuantumul unei transe nu poate fi mai mic de 5.000 lei.
Cum se vor efectua platile?
Platile vor fi efectuate de Ministerul Finantelor, modalitatea concreta privind intrarea in posesia primei transe fiind stabilita recent printr-un act normativ intrat deja in vigoare. Este vorba despre Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 1857/2013 pentru aprobarea Procedurii de plata a sumelor din titlurile de plata emise in conditiile Legii nr. 165/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 726, din 26 noiembrie 2013.
Documentul stabileste ca Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor raspunde de realitatea, corectitudinea si legalitatea datelor inscrise in titlurile de plata, iar, in baza acestor date, Ministerul Finantelor Publice dispune plata.
Mai exact, potrivit procedurii publicate marti, titlurile de plata emise se transmit saptamanal de catre ANRP la MFP in 5 zile de la emitere. Transmiterea se face prin Serviciul de informatii clasificate, in mod centralizat. Ulterior, platile se efectueaza de catre Finante in termen de maximum 175 de zile de la primirea titlului, fara a depasi termenul de 180 de zile de la emitere.
"Acestea vor fi procesate in ordinea cronologica primirii de la ANRP si in limita creditelor bugetare deschise cu aceasta destinatie. Sumele destinate platii titlurilor se vor derula prin contul deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti corespunzator cheltuielii bugetare", se precizeaza in procedura.
In plus, Ministerul Finantelor Publice va deschide un cont de consemnari speciale la CEC Bank - S.A., in care se vireaza sumele aferente titlurilor de plata emise. Totodata, va comunica bancii, prin Serviciul informatii clasificate, tabelul centralizator al sumei virate care va cuprinde datele de identificare si suma consemnata pentru beneficiarii titlurilor de plata.
Ulterior, banca va emite electronic in mod individual recipise de consemnare speciala pe numele beneficiarilor, iar Finantele vor comunica in scris fiecarei persoane in parte la adresa de domiciliu/sediul social o instiintare privind virarea sumei prevazute in titlul de plata.
Mai departe, persoana fizica sau juridica indicata in dispozitiile de consemnare speciale se prezinta la orice unitate bancara CEC Bank si solicita retragerea in numerar/virament a sumelor consemnate, pe baza urmatoarelor acte:
- actul de identitate valabil in cazul persoanelor fizice, respectiv certificatul de inmatriculare la registrul comertului in cazul persoanelor juridice, in original si copie (copia se retine de catre banca);
- procura speciala autentificata, certificat de mostenitor si alte documente legale, dupa caz, in original si copie (copiile se retin de catre banca);
- originalul titlului de plata primit de la ANRP (acesta se retine de catre banca);
- ordinul de retragere numerar sau ordinul de plata/dispozitia de transfer pentru platile prin virament (se pun la dispozitie de catre banca).
In cazul in care exista erori materiale, spre exemplu codul numeric personal sau codul de identificare fiscala al beneficiarului nu corespunde cu numele beneficiarului transmis, iar banca nu poate efectua plata, greselile vor fi indreptate de Ministerul Finantelor si ANRP, iar pana la primirea datelor rectificate, sumele se vor pastra de catre banca.
"Sumele consemnate la banca nu sunt purtatoare de dobanzi, iar pentru administrarea acestora nu se percep comisioane", se mai precizeaza in procedura.
Comentarii articol (4)