Potrivit lui Dan Sarboiu, mediator si membru al Clubmediatori.ro, bancile si clientii acestora apeleaza la mediere, insa procesul nu se finalizeaza cu un acord.
Mai exact, bancile si clientii apeleaza la sedinta de informare in mediere, care este obligatorie in procesele dintre profesionisti si consumatori, participa la sedinte de mediere efective, insa rata de reusita a acestor sedinte este destul de redusa. Procesul de mediere nu se incheie printr-un acord intre cele doua parti, asa incat pentru solutionarea conflictului se ajunge in instanta.
Clientii bancilor care considera ca au clauze abuzive in contractele de credit pot denunta aceste clauze pentru a obtine eliminarea lor, in baza unor noi prevederi care se aplica din 1 octombrie 2013. Mai multe detalii despre acest subiect puteti citi pe larg AICI.
“Clientii bancilor au apelat la mediatori, au fost informati, au dorit medierea si au participat la sedintele de mediere. Bancile au acceptat si ele medierea, au inteles imediat situatia si eficienta rezolvarii prin mediere, au parcurs sedintele, dar nu au finalizat intotdeauna procesul printr-un acord”, a declarat pentru AvocatNet.ro mediatorul Dan Sarboiu.
Acesta a adaugat ca rata de reusita a sedintelor de mediere in cazul disputelor dintre clienti si banci privind clauzele abuzive din contractele de credit este mica fata de cazurile existente.
“O apreciere personala, de rezolvare a acestui tip de conflicte printr-un acord de mediere, ar fi de circa 30 – 35%”, a continuat Dan Sarboiu.
Potrivit Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, procedura de mediere se inchide, dupa caz:
- prin incheierea unei intelegeri intre parti in urma solutionarii conflictului;
- prin constatarea de catre mediator a esuarii medierii;
- prin depunerea contractului de mediere de catre una dintre parti.
Sursa citata ne-a mai spus ca in cadrul sedintelor de mediere dintre banci si clienti mediatorii nu dau solutii, dar conduc discutiile in asa fel incat cele doua parti sa ajunga la o intelegere, la un compromis.
“Mediatorii au focusat discutiile pe latura dezavantajelor de natura cresterii cheltuielilor operationale ale bancilor in conditiile in care clientul nu mai achita, cu recuperarea acestora pe perioade relativ lungi, in contrapartida cu situatia gasirii unei solutii de mijloc, in care banca va castiga (nu va pierde) ceva mai putin decat a calculat initial la acordarea imprumutului. Bineinteles ca si clientului i se explica importanta si consecintele care rezulta din contractul incheiat la acordarea imprumutului. Aspectele care ating latura financiara, pentru ambele parti, constituie solutia rezolvarii. Important este punctul de intalnire a celor doua pretentii”, a declarat Dan Sarboiu.
Medierea intre profesionisti si consumatori
Clauzele abuzive, care au dus la disputele dintre banci si clienti, sunt incluse nu doar in contractele bancare, ci si in alte tipuri de contracte care intra sub incidenta legislatiei privind protectia consumatorilor. Este vorba despre contractele incheiate cu operatorii de telefonie mobila sau cu furnizorii de energie electrica, gaz, apa, salubritate.
In ceea ce priveste medierea conflictelor dintre clienti si operatorii de telefonie mobila sau furnizorii de energie electrica, gaz sau apa, Dan Sarboiu este de parere ca aceste companii nu ar da curs unei invitatii la mediere.
“Cred ca ar prefera sa il rezolve direct cu consumatorul respectiv, din considerente de ultraconfidentialitate. Oricat de obligatorie este confidentialitatea unei medieri prevazuta prin lege, respectivul furnizor nu cred ca ar risca, pentru a nu se discredita in piata in cazul unei situatii in care ar trebui sa accepte un compromis. Cred ca acest tip de furnizor, in Romania este mult mai constient decat altii, in privinta mentinerii veniturilor si cresterii profitabilitatii firmei”, a subliniat Dan Sarboiu.
In ce materii este obligatorie sedinta de informare?
Obligatia legala pentru parti ca, anterior declansarii unei actiuni in instanta, sa se prezinte la mediator in vederea informarii cu privire la posibilitatea solutionarii diferendelor pe calea medierii este prevazuta de Legea nr. 115/2012, care stabileste ca sedinta este obligatorie de la 1 august 2013 in urmatoarele materii:
- in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
- in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);
- in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
- in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
- in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
Sedinta este obligatorie inclusiv in cazul litigiilor civile a caror valoare este sub 50.000 lei. Pe de alta parte, sunt exceptate de la regula acele litigii in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, actiunile referitoare la Registrul Comertului.
Comentarii articol (2)