Hotararea Guvernului nr. 855/2013 pentru aprobarea Normelor de aplicare a legii uceniciei la locul de munca, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 705, din 18 noiembrie 2013, completeaza legislatia in materie, armonizand-o cu ultimele modificari operate in luna iunie 2013 de Legea nr. 179/2013.
Documentul a adus modificari in ceea ce priveste informarea ANOFM de catre cei care vor sa lucreze cu ucenici. Mai precis, angajatorii care doresc sa organizeze activitati de ucenicie vor comunica acest lucru agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in a caror raza isi au sediul/ domiciliul, locurile de munca vacante care pot fi ocupate prin incheierea de contracte de ucenicie.
Comunicarea se va face prin completarea de catre angajator a unui formularul ce va cuprinde urmatoarele mentiuni:
- la rubrica „Denumirea ocupatiei” se adauga si sintagma „CU” care provine de la prescurtarea „contract de ucenicie”;
- codul COR (6 caractere) specific ocupatiei pentru care se incheie contractul de ucenicie;
- la rubrica durata incadrarii in munca se va completa durata contractului de ucenicie in functie de nivelul de calificare prevazut la art. 9 din lege
In plus, angajatorul care comunica locurile de munca vacante, reglementate prin legi speciale, are obligatia de a transmite la agentia pentru ocuparea fortei de munca si conditiile speciale de acces pentru ocuparea acestor locuri de munca.
Contractul de ucenicie - ce informatii trebuie sa cuprinda?
Normele de aplicare au adus o serie de modificari Contractului de ucenicie la locul de munca, in sensul ca au stabilit cateva clauze specifice pe care angajatorul este obligat sa le respecte. Concret, pe langa elementele obligatorii ale contractului individual de munca prevazute de Codul Muncii, contractul de ucenicie trebuie sa contina si urmatoarele clauze referitoare la:
- denumirea calificarii pe care urmeaza sa o dobandeasca ucenicul;
- denumirea furnizorului de formare care desfasoara programul de formare profesionala prin ucenicie la locul de munca;
- numele coordonatorului de ucenicie si calificarea acestuia;
- locul/locurile in care se desfasoara activitatea de formare profesionala;
- durata necesara pregatirii teoretice si practice prin ucenicie la locul de munca;
- obligatiile suplimentare ale angajatorului;
- obligatiile ucenicului;
- alte clauze, potrivit legii.
Potrivit normelor, prin sintagma "denumirea calificarii pe care urmeaza sa o dobandeasca ucenicul" se intelege calificarea cuprinsa in Registrul national al calificarilor profesionale din Romania care corespunde ocupatiei pentru care se incheie contractul de ucenicie.
De asemenea, prin sintagma "denumirea furnizorului de formare care desfasoara programul de formare profesionala prin ucenicie la locul de munca" se intelege denumirea furnizorului de formare care incheie cu angajatorul contractul de prestari de servicii de formare profesionala sau denumirea angajatorului, daca acesta are calitatea de furnizor de formare.
"Durata necesara pregatirii teoretice si practice prin ucenicie la locul de munca" inseamna durata minima a programului de formare profesionala prin ucenicie la locul de munca, exprimata in ore de pregatire, pentru pregatirea teoretica si practica, pe niveluri de calificare, respectiv:
- 360 de ore pentru nivelul 1 de calificare;
- 720 de ore pentru nivelul 2 de calificare;
- 1.080 de ore pentru nivelul 3 de calificare.
Formarea profesionala prin ucenicie se desfasoara pe toata durata contractului de ucenicie, iar perioadele de formare profesionala alterneaza cu timpul de munca alocat realizarii atributiilor specificate in fisa postului
Mai mult, conform noilor prevederi, contractul de ucenicie la locul de munca cuprinde si urmatoarele obligatii ale angajatorului:
- Sa asigure ucenicului toate drepturile pe care i le confera un contract de munca incheiat pe durata determinata, proportional cu timpul lucrat;
- Sa asigure ucenicului pregatirea practica corespunzatoare calificarii in care ucenicul se formeaza profesional;
- Sa asigure ucenicului accesul la pregatirea teoretica corespunzatoare programului de formare profesionala finalizat cu certificat de calificare profesionala a adultilor, in conditiile Ordonantei de Guvern nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor;
- Sa incheie un contract de prestari servicii de formare profesionala cu un furnizor autorizat in conditiile OG nr. 129/2000, in scopul asigurarii programului de formare profesionala a ucenicului;
- Sa suporte contravaloarea programului de formare profesionala a ucenicului.
Pe de alta parte, insa, reglementarile creeaza obligatii si pentru ucenic, astfel ca acesta va trebui sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu prevederile contractului de ucenicie la locul de munca.
Totodata, ucenicul va fi obligat sa participe la pregatirea teoretica corespunzatoare programului de formare profesionala, finalizat cu certificat de calificare profesionala a adultilor. Nu in ultimul rand, angajatul trebuie sa participe la sustinerea examenului de absolvire la terminarea stagiilor de pregatire teoretica si practica.
Contractul de ucenicie se va incheia obligatoriu in forma scrisa, in limba romana, si se va evidentia in registrul general de evidenta a salariatilor, cu mentiunea "CU".
Potrivit normelor in vigoare deja, contractul poate inceta pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba (care nu poate depasi 30 de zile lucratoare). In cazul in care contractul de ucenicie inceteaza pe durata perioadei de proba, la sfarsitul acestei perioade sau dupa expirarea perioadei de proba, dar inaintea expirarii termenului pentru care a fost incheiat, ucenicul beneficiaza pentru perioada lucrata de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute de legislatia muncii, de contractul colectiv de munca aplicabil, precum si de contractul de ucenicie.
Angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze ucenicului un exemplar original din contractul de ucenicie.
Modelul-cadru al contractului de ucenicie poate fi vizualizat AICI.
Angajatorii pot beneficia de bani de la stat pentu a finanta formarea profesionala a ucenicilor
In plus fata de modificarile enuntate mai sus, reglementarile introduse in acest an relaxeaza regulile privind finantarea formarii profesionale a ucenicilor la locul de munca. Mai precis, legiuitorul a dat angajatorului posibilitatea de a obtine bani pentru formare profesionala si din alte surse, precum sponsorizari ale persoanelor fizice sau juridice, fonduri structurale europene sau de la bugetul asigurarilor de somaj.
Astfel, potrivit noilor reglementari, finantarea formarii profesionale prin ucenicie la locul de munca se poate realiza din:
- resurse proprii ale angajatorilor;
- sponsorizari ale persoanelor fizice si/sau juridice;
- fonduri structurale europene;
- bugetul asigurarilor de somaj;
- alte surse legale constituite: donatii, taxe
Finantarea uceniciei din sponsorizari ale persoanelor fizice si/sau juridice se face in conditiile respectarii Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, iar pentru finantarea de acest tip se va incheia un contract de sponsorizare, care se anexeaza in copie la contractul de ucenicie.
In ceea ce priveste finantarea din fonduri structurale europene, aceasta se realizeaza in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, conditii generale, si a Ordinului pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane", in vigoare la data incheierii contractului de ucenicie.
Totodata, angajatorul care incheie un contract de ucenicie poate solicita si beneficia, la cerere, de 60% din valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca (ISR in prezent este de 500 lei).
Atentie! Aceasta facilitate nu se aplica pe perioada de proba prevazuta in cuprinsul contractului de ucenicie si nici in perioada in care raporturile de munca sunt suspendate.
Potrivit normelor, pentru acordarea sumelor din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorul incheie cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile lucratoare de la data expirarii perioadei de proba cuprinse in contractul de ucenicie, o conventie. In situatia in care conventia nu se incheie in termenul prevazut, angajatorul nu mai beneficiaza de sumele alocate din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru acel contract de ucenicie.
In vederea incheierii conventiei, angajatorii trebuie sa depuna actul de identitate al ucenicului, in copie, si contractul de ucenicie inregistrat la inspectoratul teritorial de munca, in copie.
Conventia se incheie pentru fiecare contract de ucenicie pentru care angajatorul solicita sumele din bugetul asigurarilor pentru somaj, care se vor acorda de la data expirarii perioadei de proba cuprinse in contractul de ucenicie, lunar.
Acordarea sumei din bugetul asigurarilor pentru somaj - regimul fiscal
Conform normelor de aplicare, verificarea si acordarea sumei cuvenite lunar se efectueaza in baza declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, depuse de angajatori potrivit Codului fiscal. In plus, angajatorii vor depune, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, si un tabel nominal cu ucenicii, fisa de evidenta zilnica a salariatilor si statul de plata pentru luna respectiva, in copie certificata de angajator, precum si raportul de monitorizare a ucenicilor.
Pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele de mai sus pana la expirarea termenului prevazut de lege pentru depunerea declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, aferente lunii respective, sau le completeaza altfel decat potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, suma cuvenita lunar nu se acorda. In schimb, suma se va acorda in continuare daca documentele au fost corectate si depuse in termen.
Stabilirea si incetarea drepturilor angajatorilor de a beneficia de suma cuvenita din bugetul asigurarilor de somaj se fac in baza dispozitiilor emise de directorul execuuptiv al agentiei pentru ocarea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti.
Totodata, conform dispozitiilor, suma se deduce de catre angajator din contributia pe care acesta este obligat, conform legii, sa o vireze lunar in contul bugetului asigurarilor pentru somaj.
"In cazul in care suma cuvenita este mai mare, diferenta se recupereaza prin intermediul agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, din bugetul asigurarilor pentru somaj, in termen de 5 zile lucratoare de la data de 1 a lunii urmatoare expirarii termenului prevazut de lege pentru depunerea declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, aferenta lunii respective", se mai precizeaza in normele aplicabile deja.