Uniunea Nationala a Avocatilor din Romania (UNBR) a publicat, in ianuarie, spre dezbatere un proiect de lege pentru modificarea legii pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, prin care dorea sa majoreze de 10 ori valoarea amenzilor aplicate avocatilor si sa schimbe regulile in ceea ce priveste raspunderea disciplinara. Recent, UNBR a retras de la dezbatere propunerile de modificare a legii, conform unui anunt de pe site-ul Uniunii. Decizia de a retrage documentul a fost confirmata astazi pentru publicatia noastra.
Potrivit unui anunt de pe site-ul UNBR, publicat pe 5 februarie, s-a transmis membrilor Consiliului UNBR decizia Comisiei Permanente de a nu se inainta Consiliului spre dezbatere propunerile de modificare a Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Inainte de luarea acestei decizii, aceste propuneri au fost transmise, spre dezbatere, Corpului profesional al avocatilor.
In plus, nu au fost inaintate spre dezbatere Consiliului UNBR nici masurile solicitate de Comisia Permanenta pentru finalizarea lucrarilor privitoare la completarea legislatiei profesiei de avocat, in partea relativa la protectia profesiei de avocat si a avocatului, prin mijloace de drept penal, potrivit Hotararii Consiliului UNBR nr. 885 din 14 decembrie 2013, se mai scrie in anuntul UNBR.
Constantin Parascho, secretarul general al UNBR, a confirmat, astazi, pentru publicatia noastra ca, in conditiile in care s-a luat aceasta decizie, propunerile de modificare a Legii 51/1995 au fost retrase de la dezbatere. In acest conditii, s-a stopat procesul legislativ prin care aceste propuneri urmau sa fie adoptate.
Pe de alta parte, conform unor surse din mediul juridic, aceste propuneri de modificare a Legii 51/1995 au fost retrase de la dezbatere doar momentan, la varful UNBR existand intentia de a relua dezbaterea asupra lor.
Proiectul de lege prevedea cresterea de 10 ori a amenzilor pentru avocati
Potrivit proiectului de lege pentru modificarea Legii 51/1995, realizat de UNBR, in cazul unei sanctiuni disciplinare, avocatii ar fi putut primi amenzi de 10 ori mai mari decat in prezent, respectiv intre 500 si 5000 de lei fata de 50 - 500 de lei.
Limitele amenzii disciplinare se actualizeaza periodic de catre Consiliul UNBR, in functie de rata inflatiei, se mentioneaza in Legea 51/1995.
Amenzile trebuie platite in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii disciplinare, conform Legii 51/1995. In plus, neachitarea in acest termen atrage suspendarea de drept din exercitiul profesiei, pana la achitarea sumei.
Potrivit Legii 51/1995, pe langa amenda, sanctiunile disciplinare sunt:
Constituie abatere disciplinara grava incalcarea Legii 51/1995 si a Statutului
Prin proiectul de act normativ, UNBR propunea introducerea unui alineat conform caruia constituie abatere disciplinara grava incalcarea dispozitiilor din Lege si din Statutul avocatilor.
De asemenea, Uniunea preciza pana cand poate fi exercitata actiunea disciplinara si in functie de data savarsirii. In prezent, in toate cazurile, actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de cel mult 1 an de la data luarii la cunostinta de catre consiliul baroului despre savarsirea abaterii, conform Legii 51/1995.
Proiectul de lege al UNBR introducea prevederea ca actiunea disciplinara nu poate fi exercitata mai tarziu de 3 ani de la data savarsirii.
Conform proiectului de lege, se reformula si prevederea privind raspunderea disciplinara, introducandu-se o mentiune privind avocatii. Astfel, in prezent, avocatul raspunde disciplinar pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi sau ale statutului, pentru nerespectarea deciziilor obligatorii adoptate de organele de conducere ale baroului sau ale uniunii, precum si pentru orice fapte savarsite in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care sunt de natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale institutiei. In proiectul de lege se sublinia ca se refera si la faptele care sunt de natura sa prejudicieze onoarea corpului de avocati.
In ceea ce priveste raspunderea disciplinara, avocatul care conduce asistenta judiciara de pe langa fiecare instanta este obligat sa sesizeze in scris consiliului baroului faptele comise de orice avocat, conform Legii 51/1995.
De asemenea, potrivit acutalelor prevederi din legea pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, anchetarea abaterii si exercitarea actiunii disciplinare sunt de competenta consiliului baroului, iar in cazul decanilor de barouri si ai membrilor Consiliului UNBR sunt de competenta Consiliului UNBR.
In caz de abatere evidenta si grava, instanta disciplinara poate lua masura suspendarii avocatului din exercitiul profesiei pana la judecarea definitiva a cauzei, potrivit Legii 51/1995.
Avocatii vor putea profesa la curtile de apel, ICCJ sau CCR doar daca sunt admisi la un examen care le va permite acest lucru
In proiectul de lege, pe care l-a retras de la dezbatere,
UNBR inclusese si propunerile pe care le-a trimis barourilor, pe email, pe 10 ianuarie 2014, despre care v-am anuntat
intr-un articol precedent.
In aceste propuneri se mentiona ca avocatii definitivi isi vor putea reprezenta clientii la curtile de apel, Inalta Curte de Casatie si Justitiei (ICCJ) si la Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) doar daca au 3 ani de experienta, respectiv 5 ani de experienta in cazul ultimelor doua instante, precum si daca sunt declarati admisi la examenul de dobandire a dreptului de a pune concluzii la aceste instante.
Noua prevedere s-ar fi aplicat doar celor care deveneau avocati defintivi dupa ce ar fi intrat in vigoare noua lege.
Totodata, potrivit actul normativ propus, se introducea un nou examen pentru avocati, care urma sa fie organizat de Consiliul UNBR, prin Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor (INPPA) in colaborare cu Institutul National al Magistraturii (INM).
In aceste conditii, doar avocatii care ar fi promovat examenele de dobandire a dreptului de a pune concluzii la curtile de apel, la ICCJ si la CCR ar fi fost inscrisi in tabloul avocatilor baroului si ar fi figurat corespunzator in tabloul avocatilor cu drept de a desfasura activitatile respective, care se intocmeste distinct pentru curtile de apel si ICCJ/CCR si care ar fi inaintat acestora anual si dupa fiecare examen.
Exceptie de la aceasta situatie ar fi facut judecatorii care devin avocati. Astfel, avocatii care, anterior intrarii in profesie, au exercitat functia de judecator ar fi avut dreptul sa fie inscrisi in tabloul avocatilor cu mentiunea dreptului de a exercita activitatile de a acorda asistenta juridica, a redacta acte de procedura si a pune concluzii la curtile de apel, a ICCJ si a CCR, corespunzator gradului dobandit in profesie, conform propunerii UNBR.
Totusi, ramanea in vigoare prevederea actuala din Legea 51/1995, potrivit careia avocatii - fosti judecatori nu pot pune concluzii la instantele unde au functionat, iar fostii procurori si cadrele de politie nu pot acorda asistenta juridica la unitatea de urmarire penala la care si-au desfasurat activitatea, timp de 5 ani de la incetarea functiei respective, se sublinia in proiectul de act normativ.
In aceste conditii, baroul ar fi avut obligatia sa intocmeasca anual tabloul avocatilor definitivi si stagiari in ordine alfabetica, cu mentionarea numelui, prenumelui, titlului stiintific, datei inscrierii in barou, sediului profesional, formei de exercitare a profesiei si a instantelor la care au dreptul sa desfasoare activitatile prevazute de lege, potrivit propunerii UNBR.
In plus, Tabloul avocatilor ar fi cuprins distinct, in partea a 3-a, lista avocatilor care indeplinesc conditiile de a acorda asistenta juridica, a redacta acte de procedura si de a pune concluzii la toate instantele, cu exceptia curtilor de apel, a ICCJ si a CCR. Aceasta lista ar fi fost reactualizata periodic si inaintata autoritatilor.
Pe 31 ianuarie 2014, UNBR a decis ce se intampla cu propunerile de modificare a Legii 51/1995
In cadrul sedintei din data de 29 iunie 2013, Consiliul UNBR a desemnat o Comisie care sa se ocupe de modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Aceasta comisie a realizat un proiect pe care l-a inaintat Consiliului UNBR.
In urma acestor demersuri, Consiliul UNBR a adoptat, cu majoritate de voturi, Hotararea nr. 885 din 14 decembrie 2013. Prin aceasta hotarare a fost adoptat Proiectul privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, in prezent in vigoare. Dupa adoptare, UNBR a trimis proiectul barourilor, pentru a-l dezbate si pentru a trimite propuneri.
"Potrivit comunicarilor facute de barouri cu privire la aceste propuneri, in sedinta Comisiei Permanente din 31 ianuarie 2014 se va decide, daca aceste propuneri vor fi inaintate Consiliului UNBR din 27 martie 2014, pentru a fi dezbatute, sau se va decide definitiv respingerea lor, deoarece nu sunt agreate de Corpul profesional si se va informa, in mod corespunzator, Congresul avocatilor", se mentiona in proiectul de lege al Uniunii, publicat pe 21 ianuarie.
In plus, conform Hotararii UNBR din decembrie 2013, pentru a fi adoptat, proiectul de lege trebuia inaintat entitatilor cu drept de initiativa legislativa, care sunt Guvernul, deputatii, senatorii si un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot.
Dupa ce ar fi fost inaintat entitatilor cu drept de initiativa, proiectul de lege ar fi trebuit sa treaca si prin procedura legislativa, respectiv sa fie adoptat de Senat, apoi de Camera Deputatilor, promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial.
In adresa Comisiei Permanente a UNBR, inaintata catre membrii Consiliului UNBR se scrie ca, potrivit hotararii Consiliului UNBR din data de 14 decembrie 2013, in sedinta din 31 ianuarie 2014, aceasta Comisie a luat in examinare propunerea de modificare si completare a prevederilor art. 23 si 24 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa examinare, Comisia Permanenta a apreciat ca hotararea Consiliului UNBR de a pune in discutia corpului profesional propunerile susmentionate a fost corecta, iar demersul institutional al decanilor si consiliilor barourilor care au procedat la dezbaterea efectiva a propunerilor, potrivit hotararii Consiliului UNBR din 14 decembrie 2013, este expresia democratiei profesionale bazata pe respectarea legii.
In plus, in adresa catre Consiliul UNBR se mentioneaza ca aceasta Comisie a luat in considerare pozitia tuturor avocatilor care au preferat sa comunice public punctul lor de vedere, intr-un demers care se impunea a fi bazat pe principii fundamentale in dezvoltarea institutionala a profesiei si in promovarea profesiei in spatiul public, cu respectarea cadrului normativ in vigoare si a principiilor fundamentale ale profesiei de avocat inclusiv prin respectarea dreptului fiecarui justitiabil de a alege/a schimba un avocat pentru fiecare serviciu profesional impus de evolutia posibila a unui litigiu in caile de atac, cu respectarea dreptului la alegerea avocatului.
De asemenea, Comisia Permanenta a constatat ca propunerea inaintata Consiliului UNBR de catre Comisia desemnata in sedinta Consiliului UNBR din data de 29 iunie 2013 nu s-a bazat pe consultarea prealabila a avocatilor si nu este acceptata de majoritatea consiliilor barourilor, in numele carora s-au facut comunicari la UNBR, potrivit adresei acestei Comisii.
In fisierul atasat puteti consulta Hotararea UNBR prin care se propunea modificarea Legii nr. 51/1995.