Desi aveati o cariera de succes deja, ati decis sa renuntati si sa demarati un proiect propriu. Ce v-a determinat sa renuntati la locul de munca sigur pentru ceva incert?
Adriana Liute: Nu am renuntat la cariera, nici la domeniul de activitate, doar la locul in care lucram. Am facut asta pentru ca ne doream sa facem in continuare branding, iar agentia din care faceam parte inainte, Grapefruit, se concentra tot mai mult pe servicii digitale. Stefan a fost dintotdeauna antreprenor, asa ca pentru el nu exista un loc mai sigur decat altul. Pentru mine a fost, intr-adevar o asumare de risc mai mare, dar faptul ca am facut acest pas impreuna cu el a contat. Pasul nostru in antreprenoriat se numeste Storience, agentia de branding care construieste branduri cu fir rosu – coerente si captivante, precum povestile bune.
De unde a venit ideea infiintarii Storience?
Adriana Liute: Storience e o continuare fireasca a activitatii noastre in branding, nu un inceput neasteptat. Si e o concretizare a dorintei de a face lucrurile asa cum ne dorim, alaturi de oamenii cu care ne potrivim.
Ce semnifica numele agentiei?
Adriana Liute: Numele Storience vine de la Story + Experience. Acestea sunt cele doua elemente fara de care brandurile nu pot fi puternice, credibile si "lovable" (nu pot crea atasament). Povestea e cea care trezeste emotii, creeaza context si personifica abstractul pentru a-l face mai usor de inteles. Iar experienta inseamna toate "punctele de contact" sau de interactiune ale unui brand cu utilizatorul sau. Daca ai grija de cele doua aspecte, esti pe drumul cel bun.
Ce ofera Storience in plus fata de alte agentii?
Adriana Liute: Storience creeaza si transforma branduri – asta inseamna ca pornim cu o analiza de brand, apoi gandim strategia, cream elementele de identitate vizuala si verbala (de la nume la slogan, logo si stil vizual), manuale de brand pentru a ajuta proprietarii acestora sa le gestioneze corect si consecvent, precum si materiale de comunicare print si digitale (brosuri, campanii de comunicare, site-uri etc.). Facem proiectele cap-coada, antrenand parteneri de specialitate testati si rodati pe zonele pe care nu le acoperim. In plus, suntem solicitati deseori pentru sesiuni de training pe domeniul nostru de activitate (branding si comunicare, inclusiv comunicare interna, unde eu am o experienta de 4 ani de partea clientului, si alti 3 ani in calitate de consultant in diverse proiecte).
In agentiile care ofera consultanta, experienta este critica. Stefan implineste in acest an 15 ani de cand construieste strategii de brand, care au adus succes clientilor si au fost recunoscute prin premii internationale la concursurile de profil (REBRAND 100, Transform Awards, Pentawards etc.). In acelasi timp, eu vin cu experienta acumulata in multinationala – in comunicare interna, PR, CSR si marketing. Ne completam foarte bine si acest mix de competente reprezinta un diferentiator pentru Storience.
In plus, la finele anului trecut am lansat Zamburi (www.zamburi.ro), un brand de scurte povesti ilustrate pentru oameni mari sub forma de felicitari, pe care le distribuim in lantul de librarii Carturesti. Anul acesta vrem sa extindem utilitatea Zamburilor si sa-i transformam in vehicule de comunicare organizationala. (puteti citi AICI mai multe despre proiectul Zamburi, n.red.)
Ce este "Zamburi"? Puteti vorbi putin despre acest proiect?
Adriana Liute: Zamburii sunt scurte povesti ilustrate pentru oameni mari, sub forma de felicitari. Ei s-au nascut din povestile de noapte buna pe care sotul meu Stefan mi le spune seara, dupa o zi mai stresanta, sa adorm mai usor. Aceste povesti sunt suficient de sarite de pe fix incat sa ma sustraga din lumea reala si sa ma ajute sa ma detasez si chiar sa rad in hohote in mai putin de trei minute. Si, cum stim ca oricine are nevoie de relaxare in doze mici (pentru momentele in care nu avem timp de mai mult), ne-am decis sa-i lasam si pe altii sa se bucure de ele. Din lipsa de timp, am tot amanat scrierea lor, pana cand Storience a implinit un an in iulie 2013. Atunci ne-am gandit ca ar fi o idee nastrusnica sa oferim fiecarui invitat la petrecerea noastra cate o astfel de poveste. Asa au ajuns sa fie scrise 40 de mini-povesti, pentru cei 40 de invitati. Ilustratorul Dan Dulau a indragit povestile de la prima vedere si s-a oferit sa le ilustreze pe toate. Ideea de povesti la bucata sub forma de felicitari s-a nascut dintr-un brainstorming cu Anca Danila de la Carturesti. De acolo pana la Zamburi n-a mai fost decat un pas. Numele Zamburi vine de la samburi de zambet – metafora ce surprinde foarte bine esenta acestui produs: relaxare in doze mici.
Zamburii se pot cumpara la bucata, intr-un plic personalizat cu nas si ochi iscoditori, sau la set de 40, intr-un suport decorativ de forma unui acordeon vesel colorat. Fiecare Zambure are personalitatea lui – unii sunt visatori, altii trazniti, altii usturatori – cam cum suntem si noi, oamenii.
Dar proiectul nu se opreste aici. Saptamana viitoare lansam povestea 41 intr-un context nou si inedit. Vom crea o experienta reala cu ajutorul unui personaj Zamburi, experienta care va fi accesibila tuturor bucurestenilor. Vrem sa continuam seria de povesti contextuale, pana cand lumea nu va mai sti unde se opreste realitatea si incepe povestea, cam cum pateau personajele lui Eliade.
Ideea este noua in piata?
Adriana Liute: Nu stim sa mai existe undeva in lume aceasta idee de povesti-felicitari – daca exista, noi nu am aflat inca de ea. In Romania, este cu siguranta o premiera, de unde si provocarea acestui proiect: sa ii facem pe cat mai multi oameni sa afle ca in interiorul acestor felicitari exista o poveste.
Concurenta "va da batai de cap"? Ati intampinat greutati din acest punct de vedere?
Adriana Liute: Credem ca am reusit sa lucram cu marea majoritate a clientilor cu care am intrat in contact si cu care am avut chimie. Noi credem foarte mult in aceasta "chimie", pentru ca facem meseria asta din pasiune si e important sa ne placa proiectele si clientii pentru care lucram. Nu ne dorim relatii pur tranzactionale sau de tipul "te platesc sa faci ce iti spun, nu sa-mi spui ce gandesti".
Concurenta exista ca in orice domeniu, dar nu ea e inamicul, ci mersul greu al economiei, care face ca bugetele de marketing sa scartaie odata cu disponibilitatea de a investi in branding. Insa proiecte exista si nu avem deocamdata de ce sa ne plangem.
Care sunt cele mai interesante proiecte gestionate/realizate de agentie?
Adriana Liute: In 2013, Storience a realizat rebrandingul scolii Little London in Avenor College, un proiect foarte apreciat de publicurile-tinta ale institutiei, luat in vizor de multe site-uri internationale de branding si design. Tot in 2013, am rebrandat lantul de farmacii regional Flavipet in Unica, am lansat brandul de case de lemn HoneyWood, am reinviat brandul de vopseluri Vinarom al Policolor, am creat brandul Controlin pentru un program dedicat diabeticilor, am creat nume de produs pentru portofoliul producatorului de suplimente alimentare Alevia, am creat brandul Bookster pentru un serviciu inovativ de recomandare si imprumut de carti si articole pentru angajatii din birouri, cu livrare la birou. Tot anul trecut, am luat primul premiu international de la lansarea Storience la concursul international Transform Awards de la Londra, cu rebrandingul centrului de invatare a limbii engleze Shakespeare School. Dar cel mai tare ne mandrim cu lansarea brandului Zamburi.
Ce satisfactii va aduce acest domeniu al brandingului?
Brandingul e un domeniu ce combina ratiunea cu creativitatea, cunoasterea si documentarea cu libertatea si inovatia. E domeniul ideal pentru o persoana care simte ca face parte din ambele lumi. Iar faptul ca poti sa-ti exerciti pasiunea pentru un domeniu ajutand o companie, un produs sau un serviciu sa comunice corect si creativ lumii ce reprezinta e un motiv in plus de satisfactie. Astfel, te bucuri si de proces, si de rezultat. Asta inseamna ca te bucuri cam in fiecare zi.
Clientii va aleg pe voi sau voi alegeti clientii? Cu ce ii convingeti?
Adriana Liute: Alegerea apartine ambelor parti, ca in orice parteneriat. Ii convingem cu experienta noastra, cu intelegerea problemelor lor, cu abordarea si cu felul nostru de a fi. Iar ei ne conving daca sunt deschisi si nu tin cu dintii de prejudecati, daca sunt etici si isi doresc cu adevarat o schimbare in care sunt dispusi sa investeasca. Si nu ma refer doar la finante, ci mai ales la investitia de timp si efort.
Care sunt ingredientele unui business de succes?
Adriana Liute: Ideea, curajul, perseverenta, executia, comunicarea, agilitatea, flerul (inclusiv la ales echipa) si adaptabilitatea. La acestea as mai adauga si momentul oportun, pentru ca multe idei bune s-au nascut inainte de vreme. Daca nu ai contextul necesar, e putin probabil sa reusesti. Acestea sunt ingredientele, dar combinatia si dozajul pot varia la infinit, si in asta sta secretul succesului fiecarui business in parte.
Ce sfaturi ati da celor care vor sa se indrepte catre branding?
Adriana Liute: Sa fie foarte buni, pentru ca piata de branding din Romania este mica, joburile sunt putine, si trebuie sa te diferentiezi pentru a reusi. Pe de alta parte, sunt putini cei buni, deci e nevoie de mai mult talent. Daca sunt la inceput de drum, sa lupte pentru un internship. Daca sunt buni, vor fi remarcati si vor afla repede daca e un domeniu potrivit pentru ei. Sa-si faca portofoliu - cu proiecte fictive, daca nu au participat inca la proiecte reale – in care sa rezolve probleme generate de ei. Pe angajatori ii intereseaza in primul rand gandirea si creativitatea unui candidat si nu e nevoie neaparat de proiecte reale pentru a demonstra aceste lucruri.
Cum vedeti viitorul Storience?
Adriana Liute: Storience va continua sa faca branding si sa creasca, in paralel, proiectul Zamburi. Vrem sa ridicam nivelul calitatii muncii noastre permanent. Acesta e un lucru care nu se opreste si pe care-l cerem noi de la noi.
Ce v-ati propus pentru perioada urmatoare, urmeaza un nou proiect personal, veti mai dezvolta vreun business?
Adriana Liute: Anul acesta ne vom concentra pe cresterea proiectului Zamburi, care are foarte multe de oferit si suntem de abia la inceput cu el. Dar proiectele de branding Storience raman activitatea noastra de baza. Nu vrem sa ne risipim atentia si energia in prea multe directii, ci sa le facem tot mai bine pe cele doua.
Care sunt oamenii care v-au influentat de-a lungul vietii, care v-au indrumat si carora le datorati parcursul profesional sau chiar personal?
Adriana Liute: Imi vin in minte multe persoane pe care le pomenesc din cand in cand atunci cand vorbesc de decizii luate sau lucruri majore invatate. Am prieteni din copilarie si liceu care m-au schimbat si carora nu le-am spus-o niciodata. Dintre cei care au intervenit pe traseul meu profesional, accentuandu-l sau schimband macazul, i-as aminti pe Doug Cosper, un profesor de jurnalism care strabate lumea pentru a sadi standardele jurnalismului modern american in mijlocul unor nuclee de studenti sau profesionisti care vor sa ridice normele profesiei din tara lor. L-am cunoscut pe cand urmam cursurile Centrului pentru Jurnalism Independent in anul III de facultate si am invatat de la el standardele de etica in jurnalism si importanta alegerii cuvintelor si argumentelor.
Din pacate, presa din Romania in care am activat timp de 3 ani nu oglindea aceste principii si standarde, motiv pentru care am simtit nevoia sa schimb domeniul si sa ies din presa. M-a ajutat sa iau aceasta decizie Adriana Gontariu, la vremea aceea Talent Development Director in Cocal-Cola HBC la nivel global si una dintre sursele mele in presa, care mi-a imprumutat carti de specialitate si m-a incurajat spre domeniul HR-ului.
Apoi Cristian Popescu, seful meu din Genpact, o multinationala pentru care am lucrat patru ani. In calitate de HR Vice President la vremea respectiva, el m-a invatat sa comunic dintr-o alta perspectiva, cea corporativa, in care subiectele "sensibile" se tratau cu totul diferit fata de presa. Tot de la el am invatat mare parte din lucrurile pe care le stiu despre domeniul resurselor umane. Apoi Lynda Smith, managerul meu din momentul in care am preluat functia de marketing manager pentru Europa in Genpact, si de la care am invatat cum se face marketing in viata reala si cum poti fi un lider excelent fara sa ridici tonul si sa fii agresiv. Lynda reuseste simultan sa fie si profesor de marketing la Stanford, iar acum e Chief Marketing Officer la Twilio, una dintre companiile inovatoare in domeniul tehnologiei din Sillicon Valley. E cel mai bland, mai harnic si mai indragit lider pe care l-am cunoscut, un model uman si totodata profesional pentru echipa.
Nu in ultimul rand, ci mai degraba pe tot acest parcurs, Stefan Liute, sotul meu, de la care am prins gustul pentru branding si incredibil de multe lucruri pe care le stiu acum.
----
Adriana Liute
A studiat jurnalismul la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii de la Universitatea din Bucuresti intre 2000-2004, apoi a urmat un master de Management al Institutiilor de Presa la aceeasi facultate. A lucrat 3 ani in presa, incepand cu presa locala din orasul natal, Reghin (radio si televiziune) in timpul liceului, si continuand 2 ani la Business Magazin (in primii doi ani ai revistei), dupa absolvirea facultatii. Au urmat 4 ani de multinationala, unde s-a ocupat de comunicarea interna si externa, de activitatile de CSR si ulterior de marketing ale diviziei din Europa ale acestei companii.
In 2010, s-a alaturat agentiei Grapefruit unde, impreuna cu Stefan Liute, a format echipa de strategie de brand. Au pastrat aceasta echipa si cand au lansat agentia de branding Storience, in 2012.
Stefan Liute
A absolvit Facultatea de Medicina, apoi a urmat studii post-universitare de comunicare si relatii publice. In 1999 a co-fondat Grapefruit, una dintre cele mai vechi agentii romanesti de branding si digital. In 2004, a fost primul specialist roman vorbitor la o conferinta internationala de branding, iar in 2005 primul roman care a publicat un articol pe site-ul de specialitate brandchannel.com. In 2006 si 2007 a facut primele traduceri romanesti ale unor carti de profil (Noul ghid de identitate Wolff-Olins si Despre brand).
Din 2007, preda un curs de branding la un masterat al FJSC (Universitatea din Bucuresti). In 2012 a co-fondat, impreuna cu Adriana Liute, agentia de branding Storience. Stefan a castigat numeroase premii la competitiile internationale de profil (ReBrand 100, Transform Awards, Pentawards) si a facut parte din juriile unor competitii profesionale locale si internationale precum Effie Romania, Superbrands Romania, Internetics si Transform Awards. Stefan scrie si citeste mult si e pasionat de istorie, gandire strategica si arhitectura art deco.
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (2)