Ai devenit antreprenor acum 7 ani. De cand te consideri antreprenor?
Ionut Oprea, Manager STANDOUT: Suna foarte pompos, antreprenor. Nu-mi zic asa, nu ma recomand niciodata ca antreprenor. Daca insa ma intrebi cum as defini ceea ce fac, este o cautare continua de a fi mai bun la ceea ce-mi place sa fac si de a-i ajuta si pe ceilalti din jurul meu sa faca la fel.
Ori, eu fac ce-mi place, dintotdeauna. In liceu ar fi trebuit sa ma pregatesc pentru medicina, iar eu scriam la ziar (n.a. - "Evenimentul de Iasi"). La final de liceu am dat la Jurnalism (n.a. - la Iasi), pentru ca imi placea mai mult decat biologia. Apoi, cand m-am plictisit, am venit in Bucuresti sa fac marketing pe internet. Acesta este un domeniu de care nu te mai poti plictisi. Marketing + internet = love.
Si am facut ce mi-a placut si cand am fost angajat, nu vad o diferenta de la cer la pamant intre cele doua. Poti face ceea ce-ti place si ca angajat. Am ales sa fiu pe cont propriu, pentru a face ceva ce nu mai facea nimeni. N-are rost sa faci pe cont propriu ceea ce fac ceilalti, la niveluri calitative comparabile, merita mai degraba sa li te alaturi si sa amplifici exponential valoarea creata.
In ce business-uri esti implicat in prezent? Cum ai ajuns sa fii implicat in acestea?
IO: Sunt fanul specializarii. Nu-mi place sa fac de toate, nu cred ca poti face performanta in orice si in toate. M-am specializat pe un segment de marketing online, cel cu adevarat interactiv, reprezentat astazi de social media si maine de cine stie ce altceva. Pe directia aceasta am creat doua business-uri care au ajuns lideri de piata: cea mai activa agentie de marketing in social media, STANDOUT, si cel mai folosit serviciu de analiza pe Facebook, Facebrands.
Lucrul la STANDOUT l-am inceput in 2007, in doi oameni, sub numele de Blog Agency, dupa ce creasem deja, atat prima, cat si una din cele mai mari campanii pe blog-uri din Romania. Am derulat o campanie de test pe mai mult de 50 de blog-uri in schimbul unui buget de 10.000 de euro care a fost donat ONG-ului Cercetasii Romaniei. A fost primul test reusit, caruia i-au urmat cateva sute.
Apoi, pe masura ce incepuseram sa lucram la STANDOUT, cu pagini de Facebook, prin 2008 - 2009, simteam nevoia sa ne explicam mai bine rezultatele de pe paginile pe care le gestionam si de pe paginile concurente. Asa ca ne-am gandit sa ne construim un serviciu de analiza a rezultatelor pe Facebook. Astfel, s-a nascut Facebrands, care, in 2014, este cel mai folosit serviciu de monitorizare si analiza pentru paginile de Facebook din Romania.
Cum planuiesti sa-ti extinzi afacerile in urmatorii ani?
IO: Vreau sa reusim sa facem acelasi lucru, sa extindem rezultatele de-aici, si in alte tari. In Romania deja acoperim mare parte din ceea ce puteam face si ne pregatim sa maximizam acoperirea asta. Dar provocarea cea mare este sa replicam si in alte tari succesul generat aici, acasa.
De cand esti antreprenor care consideri ca au fost cele mai mari reusite ale tale? De ce acestea?
IO: Cel mai important este faptul ca am reusit sa strang in jurul meu oameni de calitate, seriosi si buni profesionisti, cu care am putut consolida ambele business-uri, cu care am putut repara din mers micile probleme care apar oricum, oricand si alaturi de care vreau sa lucrez si in viitor. Nu poti reusi singur in nicio afacere, darmite in doua. Au mai fost, evident, reusite punctuale, insa care nici n-ar fi existat, nici n-ar fi contat, fara echipa din spatele lor.
Ce inseamna succesul in online?
IO: Sa creezi servicii utile pentru una sau mai multe categorii de utilizatori, care sa-si demonstreze utilitatea ajutandu-i sa fie mai buni la ceea ce fac si, in acelasi timp, sa justifice un cost care sa-ti permita sa cresti, sa te dezvolti. Eu nu mi-am propus niciodata sa ma imbogatesc. Asa cum am zis, lucrez, pentru ca-mi place, nu pentru ca vreau sa strang cine stie ce avere. Evident, trebuie sa-mi asigur un trai decent, insa nu am pretentii exagerate.
Ce inseamna pentru tine online? Cat timp stai online, zilnic? Ce tip de dispozitive folosesti?
IO: Doar cand dorm nu sunt online, adica vreo 6-7 ore pe zi, in rest sunt in priza, cu smartphone-ul, tableta sau laptopul. Folosesc laptop, pentru mobilitate, un smartphone, cand nu e loc de laptop, si o tableta pentru divertisment si sesiuni mai lungi de citit. Din cand in cand mai citesc si pe Kindle (n.a. - dispozitiv electronic asemanator cu tableta, dar pe care se gasesc doar carti; acest dispozitiv a fost realizat de Amazon, unul dintre cei mai mari retaileri online de carti).
Insa a fi online nu inseamna sa stai pe Facebook si sa faci absent scroll la newsfeed (n.a. - sa te uiti pe Facebook).
Noi derulam, de exemplu, ambele business-uri prin instrumente exclusiv online, in cloud, colaboram online, chiar daca suntem in acelasi birou. Avem un set de instrumente interne, evident, tot online, care ne ajuta sa fim mai eficienti.
E pacat, daca lucrezi in domeniu, sa nu folosesti tot ce iti ofera internetul.
Iar acasa, nu mai am de ani buni televizor, am insa abonamente la site-uri de filme si seriale, romanesti si internationale, ma uit la ce vreau, cand vreau. Am reviste pe care le citesc pe tableta si am renuntat sa le mai cumpar de la chiosc. Va recomand "Wired" pe iPad, e o experienta unica. (n.a. - "Wired" este o revista din Statele Unite ale Americii, in care sunt abordate subiecte din stiinta, afaceri, tehnologie, design, securitate si divertisment.)
Cat de important a devenit internetul/online-ul in viata noastra de zi cu zi?
IO: Pentru cei care lucram in birouri, cred ca e indispensabil. La fel si pentru tineri, care il folosesc pentru comunicare si divertisment. Insa mai exista si cealalta Romanie, offline (n.a. - neconectata la internet), conectata doar la TV si radio. Mi-as dori mult sa existe in toate casele si ecrane interactive, nu doar televizoare.
In ce alte activitati mai esti implicat, pe langa business-urile proprii? De ce ai decis sa te implici si in acestea?
IO: In primul rand, pun umarul la dezvoltarea industriei online prin implicarea mea in activitatea ONG-urilor de specialitate. In principal la IAB Romania, asociatia industriei de publicitate interactiva, insa colaborez si cu altele, si sunt mereu deschis la a sustine activitati de industrie. Am condus timp de cativa ani asociatia IAB Romania, ca Director Executiv, iar acum reprezint zona de social media in Consiliul Director si in activitatile asociatiei.
Apoi, mai rar, cand imi mai permite timpul, sustin activitati constructive care incearca sa puna bazele unei societati civile active. De exemplu, in 2012, in seara de Valentines’ Day am strans 40 de bloggeri si am dat zapada impreuna cu ei din fata Spitalului Municipal din Bucuresti. Ca sa dam un prim exemplu de comportament civic. Insa ca societate civila in Romania suntem abia la inceput. Ne-ar trebui ca, in fiecare an, din ce in ce mai multi sa faca la fel, si nu doar cu ocazia deszapezirii, ci cu toate ocaziile cu care isi pot ajuta comunitatea. Cred ca aceasta e una din parghiile majore ale schimbarii pe care ne-o dorim cu totii in jur. Trebuie sa luptam cu nepasarea si indiferenta.
Si, scriu ocazional, in ultima vreme chiar saptamanal, pe blogul meu personal, clickio.ro, atat despre activitatea mea profesionala, cat si despre lucrurile care imi atrag atentia in jurul meu. E un hobby profesional, ca sa-i zic asa, adica unul din lucrurile pe care le fac atat din placere, cat si pentru a ma mentine in forma, in acelasi timp.
Exista vreo diferenta intre oamenii asa cum se prezinta in online si asa cum sunt ei in offline? Ar trebui sa existe?
IO: Da, clar. Pe internet suntem cu totii niste sfinti, niste imaculati, viteji ca niste zmei, insa cu putina auto-educatie in tainele internetului poti citi printre randuri, cu usurinta. Nu stiu daca n-ar trebui sa existe diferenta aceasta, imi imaginez ca altfel am trai ca intr-o lume utopica, in care toata lumea ar spune tot ce-ar gandi. Mai degraba, ar trebui sa dezvoltam, sa sprijinim, sa inoculam vigilenta cititorilor nostri.
Ce-ti place la Romania de astazi?
IO: Ca manager, imi place ca e un teren "arabil", in care poti porni de la zero, in alte locuri nu ai avantajul acesta. Suntem o tara permanent in constructie si avem ocazia sa participam la construirea ei, sa o facem dupa chipul si asemanarea noastra. Problema e tot aceasta, ca, daca nu ne schimbam intai noi, sa ne placa si noua ceea ce suntem, in fiecare zi, vom construi o tara schimonosita, egoista si frustrata. Dovada sunt si conducatorii pe care ni i-am ales, momentan.
Ce ai schimba la Romania si la oameni?
IO: Nepasarea si indiferenta sunt "handicapurile" noastre nationale. Din cauza lor se intampla majoritatea relelor. Suntem putini cei care construim, multi se multumesc sa vorbeasca sau sa se vaicareasca degeaba, unii ajung politicieni si apoi ne intrebam, retoric, cum au ajuns acolo, cum de isi permit nesimtirile pe care si le permit, s.a.m.d. Nu. Daca vrei ceva, trebuie sa faci ceva, nu e suficient sa vorbesti. Decat daca acesta e un pas spre o viitoare actiune. Altfel, tot ce conteaza e actiunea, fapta. De vorbe e plin si internetul.
_________________________________________________________________________________________
Ionut Oprea a urmat cursurile Departamentului de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, din cadrul Facultatii de Litere a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza", din Iasi, intre 1999 si 2003. Apoi, a facut Masterul de Publicitate de la Facultatea "David Ogilvy" din cadrul Scolii Nationale de Stiinte Politice si Administrative, intre 2004 si 2006. Timp de 6 ani, inca din liceu, a fost ziarist, la un cotidian din Iasi, "Evenimentul de Iasi". Apoi, s-a mutat la Bucuresti, unde a lucrat, intre 2004 si 2007, in aceasta ordine, pentru Neogen, Netbridge investments, IMT Labs si MediaPro Interactiv. In august 2007, si-a lansat propria companie, BlogAgency, pe care a redenumit-o STANDOUT, in noiembrie 2008, deoarece si-au extins activitatea.
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (5)