Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) poate solicita contribuabilului noi informatii, pe care le poate folosi ca proba in determinarea situatiei fiscale a acestuia, se precizeaza in OUG nr. 8/2014 care a modificat recent Codul de procedura fiscala. Potrivit actului normativ, constituie proba orice element care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inclusiv:
- inregistrari audiovideo,
- date si informatii aflate in orice mediu de stocare,
- alte mijloace materiale de proba, care nu sunt interzise de lege.
Utilizarea acestor mijloace de proba de catre Fisc nu ii va expune mai mult sau mai putin pe contribuabili la inspectiile fiscale, insa ar putea exista anumite situatii care sa permita organelor fiscale sa abuzeze de aceste probe, este de parere Mitel Spataru, Tax Manager, Finexpert.
"Nu consideram ca noile reglementari ar diminua sau dimpotriva ar mari riscul de expunere al contribuabililor la inspectiile fiscale. Sa nu uitam ca selectarea companiilor pentru controale ar trebui sa se realizeze teoretic in urma unei analize de risc", a declarat pentru AvocatNet.ro Mitel Spataru.
Inregistrarile audiovideo, datele si informatiile aflate in orice mediu de stocare ar putea fi folosite de ANAF, potrivit specialistului, in situatiile in care inscrisurile prezentate nu ofera suficiente elemente pentru stabilirea situatiei de fapt fiscale. In acelasi timp, acestea ar putea fi solicitate ca urmare a derularii activitatilor de inspectie fiscala oricare ar fi scopul, formele sau intinderea acestora.
In cazul in care contribuabililor le sunt solicitate astfel de informatii, acestia trebuie sa se asigure ca autoritatile au dreptul sa solicite informatiile respective si ca exista o cerere de furnizare formulata in scris de catre autoritati, prin care sa motiveze necesitatea si relevanta informatiilor solicitate, de tipul celor mentionate, a atentionat Mitel Spataru.
Pentru ambele parti este foarte important ca inregistrarile audio, video sau alte informatii stocate electronic sa contina date relevante pentru stabilirea situatiei de fapt fiscale, a mai spus acesta.
Totusi, in contextul obtinerii noilor informatii din alte surse, externe contribuabililor, exista riscul ca organele de control sa abuzeze de accesul la aceste date, sustine Tax Managerul Finexpert.
Acesta a adaugat ca noile prevederi pot fi interpretate si in contextul dezvoltarii tehnologice a sistemelor IT utilizate de companii. Mai precis, activitatea financiar-contabila se realizeaza in prezent preponderent in mediul informatic, prin utilizarea de sisteme IT integrate de gestionare, prelucrare si stocare a datelor (ERP, SAP, CMR, e-banking etc.), asa incat este normal ca autoritatile sa se adapteze la aceste situatii, sustine sursa citata.
"In plus, poate fi un lucru pozitiv pentru contribuabili, in sensul in care acestia, in cazul unor inspectii fiscale, la solicitarea autoritatilor, pot prezenta ca mijloace probante si date stocate electronic. Pe de alta parte, este foarte important, asa dupa cum precizeaza si noile prevederi recent introduse, ca toate acestea sa se realizeze cu respectarea legii, de catre ambele parti, contribuabili si autoritati", a punctat specialistul.
Conform OUG nr. 8/2014, pentru determinarea starii de fapt fiscale, organul fiscal, in conditiile legii, administreaza mijloace de proba, putand proceda la:
- solicitarea informatiilor, de orice fel, din partea contribuabililor si a altor persoane;
- solicitarea de expertize;
- folosirea inscrisurilor;
- efectuarea de cercetari la fata locului;
- efectuarea, in conditiile legii, de controale curente, operative si inopinate sau controale tematice, dupa caz
Probele administrate vor fi coroborate si apreciate tinandu-se seama de forta lor doveditoare recunoscuta de lege, se precizeaza in acelasi document.
Va reamintim ca pentru stabilirea situatiei de fapt fiscale a contribuabilului, ANAF are dreptul, potrivit Codului de procedura fiscala, sa solicite prezenta acestuia la sediul sau pentru a da informatii si lamuriri. Odata cu aceasta solicitare, cand este cazul, organul fiscal va indica si documentele pe care contribuabilul este obligat sa le prezinte.
Solicitarea de prezentare la sediul ANAF se face in scris si cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii mentionate in CPF:
- data, ora si locul la care contribuabilul este obligat sa se prezinte;
- baza legala a solicitarii;
- scopul solicitarii;
- documentele pe care contribuabilul este obligat sa le prezinte.