In ultimii zece ani, a aparut si s-a accentuat in Romania problema ambuteiajelor rutiere. In functie de destinatie, de obicei, intre orele 8 si 10 sau intre 16 si 19, diferite zone ale marilor orase se aglomereaza cu cateva zeci sau sute de autovehicule, intinse intr-un sir de cativa zeci de metri.
Pentru a rezolva aceasta problema, cele mai multe solutii prevad extinderea strazilor, adaugarea de benzi rutiere, astfel incat sa aiba acces mai multe autovehicule. Aceste propuneri au fost aplicate de mai multe dintre marile capitale ale lumii pana acum cativa zeci de ani, cand o idee venita din Danemarca a schimbat optica.
In anii '60, arhitectul danez Jan Gehl a realizat ca, de fapt, extinderea benzilor rutiere din centrul oraselor nu face decat sa le aglomereze si mai mult. Concret, cand strazile sunt largite, traficul se descongestioneaza doar o scurta perioada, pentru ca tot mai multe autovehicule vor incepe sa circule in zonele libere, astfel ca acestea se aglomereaza curand. In schimb, el a propus ca orasul sa fie redat oamenilor, respectiv sa fie limitat cat mai mult traficul din ariile centrale, sa fie create mai multe zone pietonale, zone pentru biciclete si parcari, precum si sa fie incurajat transportul public. In acest mod, traficul nu ar fi doar mai putin aglomerat, ci mai rapid.
Pentru inceput, el a propus si a implementat acest model in Copenhaga (capitala Danemarcei). Succesul obtinut acolo l-a ajutat sa-si impuna ideile in metropole precum New York si Melbourne. In plus, modelul lui se afla in diverse stadii de implementare, si in diverse variante, in Londra si Moscova.
Desi nu a fost propusa de Gehl, in Romania, ideea de a inchide traficul rutier in centrul marilor orase deja a fost implementata in diverse variante. De exemplu, autovehiculele nu pot circula in Centrul vechi al Bucurestiului, de cativa ani, iar in centrul Iasiului, de circa 15 ani, este interzis accesul masinilor in aria centrala, in zilele de sambata si duminica, precum si in zilele libere sau cu ocazia unor sarbatori.
Argumente PRO
Poluarea se reduce. Inchiderea traficului rutier in zona centrala sau limitarea acestuia doar pentru anumite autovehicule lasa loc liber pentru crearea mai multor spatii verzi. In acest mod, o alta mare problema a marilor orase ar fi rezolvata: poluarea. Chiar daca doar existenta mai multor parcuri n-ar elimina poluarea, totusi, situatia ar fi mult imbunatatita, mai ales pe timpul verii.
Limitarea traficului imbunatateste arhitectura orasului. In conditiile in care spatiul destinat strazilor ar fi mai mic, atunci, pe langa mai multe spatii verzi, ar putea fi create mai multe spatii de divertisment, de la locuri de joaca pentru copii pana la arii urbane dedicate unor evenimente. Astfel, orasul ar fi mai viu si mai colorat. In plus, coroborat cu reducerea poluarii, cladirile ar putea fi mai usor de intretinut, ceea ce ar imbunatati si mai mult aspectul orasului.
Comunitatea se incheaga mai usor. Existenta mai multor zone pietonale ar permite ca oamenii sa interactioneze mai mult. Astfel, ei s-ar cunoaste mai bine si ar fi mai dispusi sa-i ajute pe ceilalti, ceea ce ar imbunatati spiritul comunitar.
Argumente CONTRA
Accesul in anumite zone se face mai dificil. Limitarea traficului rutier ar face ca unele zone sa fie mai greu accesibile. Astfel, pentru a se ajunge in acele zone, ar fi nevoie de mai mult timp si de gasirea unor trasee alternative.
Firmele vor trebui sa-si reorienteze afacerile. Accesul doar pentru anumite autovehicule in centrul orasului echivaleaza cu limitarea tipurilor de produse care pot fi comercializate acolo sau/si cu frecventa cu care pot fi aprovizionate spatiile comerciale. In aceste conditii, in centrul orasului ar predomina spatiile comerciale de tipul boutique-urilor si a bistro-urilor, precum si imobilele de afaceri destinate firmelor care pun accent pe imagine.
Dezvoltarea orasului ar putea fi ingreunata. Odata cu limitarea traficului, dinamica orasului ar fi incetinita, ceea ce ar reduce ritmul de dezvoltare economica a acestuia, respectiv ar impune ca anumite activitati sa fie dezvoltate doar in anumite zone. In conditiile in care tot mai multe activitati sunt legate intre ele, ar fi nevoie de mai mult timp si de mai mult efort pentru a le conecta.
Voi ati accepta ca traficul rutier sa fie interzis in centrul orasului? In ce conditii?
Comentarii articol (66)