Pana la sfarsitul lunii februarie, in Codul de procedura fiscala (CPF) se mentiona ca selectarea contribuabililor care urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale o efectueaza organul fiscal competent, in functie de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. In plus, contribuabilii nu pot face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.
Pe langa mentiunile de mai sus, prin OUG nr. 8/2014, care a intrat in vigoare pe 28 februarie 2014, s-a introdus in CPF o definitie a analizei de risc. Mai exact, analiza de risc reprezinta activitatea efectuata in scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creantelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum si de a le utiliza in vederea selectarii contribuabililor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale. Mai multe despre analiza de risc efectuata de Fisc puteti citi aici.
De asemenea, in conditiile in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a fost obligata anul trecut, de catre Curtea Europeana de Justitie (CEJ) si de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), sa plateasca dobanzi contribuabililor, din cauza intarzierii cu care a rambursat TVA-ul, prin OUG nr. 8/2014 au fost modificate si reglementarile din Codul de procedura fiscala privind rambursarea TVA.
Procedura de solutionare a cererilor de rambursare de TVA se aplica de pe 7 aprilie
Potrivit OUG nr 8/2014, in cazul contribuabililor care solicita rambursarea de TVA prin deconturile negative de TVA, organul fiscal decide daca efectueaza inspectia fiscala anterior sau ulterior aprobarii rambursarii, in baza unei analize de risc.
O exceptie de la aceasta prevedere li se aplica acelor contribuabili care solicita rambursarea unor sume mai mici de 45.000 lei. In cazul acestora, organul fiscal ramburseaza TVA, insa ulterior ii va supune inspectiei fiscale.
Mai mult, pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare este necesar ca organul fiscal sa stabileasca in ce categorie de risc se incadreaza contribuabilii, dupa cum se mentioneaza in Ordinul MFP nr. 491/2014, care a modificat procedura de solutionare a cererilor privind rambursarea TVA, incepand cu 7 aprilie.
Concret, reglementarile in vigoare de aproape o luna au introdus cinci etape pe care Fiscul trebuie sa le parcurga pentru incadrarea contribuabililor intr-o anumita categorie de risc fiscal. Mai multe detalii despre aceasta procedura puteti citi aici.
Standardul individual negativ de TVA se determina trimestrial
Costin Manta, Manager in departamentul Tax Advisory & Compliance Services al E&Y Romania, a subliniat pentru AvocatNet.ro, ca, in ceea ce priveste rambursarea TVA, OUG nr. 8/2014 a introduse prevederi speciale prin care autoritatile fiscale pot decide, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, daca efectueaza inspectia fiscala anterior sau ulterior aprobarii rambursarii, in baza unei analize de risc. Astfel, procedura existenta din 2010 a fost modificata prin Ordinul nr. 491/ 2014.
Mai exact, dintre modificarile cele mai importante aplicabile incepand cu deconturile de TVA aferente lunii martie 2014/ trimestrului I 2014/ semestrului I 2014, dupa caz, Managerul de la E&Y a mentionat urmatoarele:
- deconturile de TVA depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, in trecut nefacandu-se aceasta delimitare privind tipurile de contribuabili, incadrate la risc fiscal mediu se solutioneaza cu analiza documentara;
- deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal si nici nu au un risc fiscal mare stabilit de organele fiscale, prin care se solicita sume de pana la 45.000 lei (majorata de la 10.000 lei), se incadreaza la risc fiscal mic;
- constituirea bazei de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal mare.
"Standardul individual negativ se determina, de regula, trimestrial. In functie de acesta, se stabileste suma maxima a TVA ce poate fi rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata", a explicat Costin Manta.
De asemenea, in ceea ce priveste rambursarea TVA, Managerul de la E&Y a precizat ca, potrivit Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA, pentru incadrarea in categoria de risc fiscal mic, se va avea in vedere ca sumele solicitate la rambursare sa nu depaseasca 45.000 lei si sa lipseasca faptele de natura infractiunilor fiscale inscrise in cazierul fiscal al contribuabilului, daca suma solicitata la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
"In ceea ce priveste incadrarea in gradul de risc fiscal mare, se va avea in vedere, pe langa faptele de natura infractiunilor fiscale inscrise in cazierul fiscal al contribuabilului, punctajul obtinut de contribuabil in urma analizelor specifice efectuate de organele de inspectie fiscala - Fisa indicatorilor de inspectie fiscala, Fisa de analiza de risc, analiza documentara", a completat Costin Manta.
In plus, potrivit Managerului de la E&Y, se incadreaza in categoria de risc fiscal mare contribuabilii mari si mijlocii pentru care a fost deschisa procedura de insolventa sau a fost declansata procedura de lichidare voluntara, contribuabilii nu au depus in ultimele 12 luni toate declaratiile informative: 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", pentru care persoanele aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal.
"Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si radierea din baza de date speciala se fac tot la propunerea organelor fiscale, prin referate, motivate si transmise compartimentului de specialitate, pana la data de 5 a fiecarei luni", a mentionat Costin Manta.
In plus, Managerul de la E&Y a completat ca, in baza Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA, contribuabilii pentru care rambursarea de TVA s-a acordat cu inspectie fiscala ulterioara vor fi supusi unei analize de risc, in vederea stabilirii listei celor cu risc fiscal care urmeaza sa fie selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.
De exemplu, contribuabilii pentru care rambursarea s-a acordat cu inspectie fiscala ulterioara pot fi cei mari si mijlocii, precum si exportatori pentru deconturile depuse, a mai mentionat managerul de la E&Y. Totusi, si in acest exemplu, exceptie fac acele cazuri care prezinta risc fiscal mare.
"Prin exceptie, insa, in mod aleatoriu, vor fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare si contribuabilii fara risc", a subliniat Costin Manta.