In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 872 alin. (3) si (4), art. 873 alin. (1) lit. d), art. 87 4 alin. (3) lit. b) si alin. (4), art. 876 alin. (1) lit. a) pct. (i) si alin. (2), art. 877 alin. (1) si art. 880 alin. (2) si (4) din tit lul XVIII „Asistenta medicala transfrontaliera” din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
NORME METODOLOGICE
privind asistenta medicala transfrontaliera
CAPITOLUL I
Asistenta medicala ce face obiectul autorizarii prealabile, conditiile de autorizare
si termenul de raspuns la cererile de autorizare
Art. 1. — Tipul de asistenta medicala ce face obiectul autorizarii prealabile si criteriile ce trebuie indeplinite in vederea obtinerii autorizarii prealabile:
Art. 2. — (1) In vederea obtinerii autorizarii prealabile pentru rambursarea contravalorii asistentei medicale transfrontaliere, asiguratul, un membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau o persoana imputernicita de acesta va depune la casa de asigurari de sanatate unde este luat in evidenta asiguratul o cerere insotita de:
a) copie de pe actul de identitate sau de pe certificatul de nastere;
b) confirmarea scrisa din partea furnizorului de servicii medicale din statul membru al Uniunii Europene in care urmeaza sa se acorde asistenta medicala transfrontaliera, cu privire la disponibilitatea acestuia de a acorda respectiva asistenta medicala transfrontaliera in perioada indicata de persoana solicitanta — pentru situatiile prevazute la art. 1 nr. crt. 1 si 2;
c) document eliberat de punctul national de contact pentru asistenta medicala transfrontaliera din statul membru al Uniunii Europene in care urmeaza sa se acorde asistenta medicala transfrontaliera, din care sa rezulte ca furnizorul de servicii medicale prevazut la lit. b) nu genereaza preocupari serioase si specifice legate de respectarea standardelor si a orientarilor privind calitatea ingrijirii medicale si siguranta pacientilor, inclusiv dispozitii privind supravegherea;
d) documentele prevazute la art. 1, dupa caz.
(2) Dupa efectuarea inregistrarii cererii, casa de asigurari procedeaza la analiza acesteia, dupa cum urmeaza:
a) verifica statutul de asigurat al persoanei solicitante;
b) analizeaza documentele prevazute la alin. (1);
c) daca constata indeplinirea conditiilor prevazute la lit. a) si
b), elibereaza autorizatia prealabila pentru rambursarea asistentei medicale transfrontaliere, al carei model este prevazut in anexa nr. 2, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii;
d) daca constata neindeplinirea oricareia dintre conditiile prevazute la lit. a) si b), cererea de autorizare prealabila pentru rambursarea asistentei medicale transfrontaliere nu este aprobata, iar acest lucru se comunica in scris solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, cu indicarea temeiului legal.
(3) Termenul maxim de valabilitate a autorizatiei prealabile pentru rambursarea contravalorii asistentei medicale transfrontaliere se stabileste conform prevederilor din anexa nr. 2 si reprezinta intervalul maxim de timp in care asiguratul se poate prezenta la furnizorul de servicii medicale din statul membru al Uniunii Europene in care urmeaza sa se acorde asistenta medicala transfrontaliera.
(4) Casele de asigurari de sanatate isi organizeaza evidenta autorizatiilor prealabile. Autorizatiile prealabile pentru rambursarea contravalorii asistentei medicale transfrontaliere se emit de catre casele de asigurari de sanatate in doua exemplare, din care un exemplar ramane la nivelul casei de asigurari de sanatate, iar cel de-al doilea exemplar se pune la dispozitia asiguratului.
CAPITOLUL II
Metodologia de rambursare a preturilor/tarifelor
reprezentand contravaloarea asistentei medicale
transfrontaliere, inclusiv nivelul acestora
a) serviciile medicale, medicamentele si dispozitivele medicale se regasesc printre prestatiile la care are dreptul persoana asigurata conform legislatiei asigurarilor sociale de sanatate si sunt decontate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia:
(i) tratamentului bolnavilor care necesita izolare sau internare obligatorie si tratamentului persoanelor private de libertate pentru care instanta de judecata a dispus executarea pedepsei intr-un penitenciar spital;
(ii) ingrijirilor medicale la domiciliu si ingrijirilor paliative la domiciliu;
(iii) alocarii de organe si accesului la organe in scopul transplantului de organe;
(iv) cu exceptia cap. V din titlul XVIII al Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, programelor de vaccinare a populatiei impotriva bolilor infectioase, care sunt exclusiv menite sa protejeze sanatatea populatiei si care fac obiectul unor masuri specifice de planificare si implementare;
(2) Prin documente justificative prevazute la alin. (1) se intelege orice document medical, inclusiv biletul de internare, prescriptia medicala pentru medicamente si dispozitive medicale - in copie, din care rezulta ca asiguratul a beneficiat de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, datat si asumat de catre cadrul medical care l-a acordat, precum si documente de plata din care sa rezulte ca serviciile medicale, medicamentele si dispozitivele medicale au fost achitate integral de asigurat, de un membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau de catre o persoana imputernicita de acesta, nivelul tarifelor/preturilor distinct pentru fiecare serviciu medical, medicament, dispozitiv medical, inclusiv data achitarii acestora.
(3) Dupa efectuarea inregistrarii cererii, casa de asigurari procedeaza la analiza acesteia, dupa cum urmeaza:
a) verifica statutul de asigurat al persoanei solicitante;
b) analizeaza daca din documentele justificative rezulta indeplinirea prevederilor alin. (1);
c) analizeaza documentele de plata din punctul de vedere al claritatii continutului; in situatia in care exista neclaritati in ceea ce priveste continutul documentelor de plata, casele de asigurari de sanatate se adreseaza punctului national de contact din Romania. Punctul national de contact din Romania se adreseaza punctului national de contact din statul membru al Uniunii Europene in care s-a intocmit documentul de plata in vederea clarificarii continutului documentului respectiv.
(4) Daca sunt indeplinite prevederile alin. (3), casa de asigurari de sanatate intocmeste nota de calcul privind rambursarea contravalorii asistentei medicale transfrontaliere utilizand modelul notei de calcul prevazut in anexa nr. 3.
(5) Dupa intocmirea notei de calcul prevazute la alin. (4), casa de asigurari de sanatate va solicita Casei Nationale de Asigurari de Sanatate alocarea de prevederi bugetare utilizand modelul de solicitare pentru acordare de prevedere bugetara prevazut in anexa nr. 4.
(6) Rambursarea contravalorii asistentei medicale transfrontaliere se efectueaza de catre casa de asigurari de sanatate care a intocmit solicitarea de acordare de prevedere bugetara, in lei, in termen de maximum 60 de zile de la data alocarii de prevedere bugetara.
(7) Rambursarea nu trebuie sa depaseasca contravaloarea in lei a asistentei medicale transfrontaliere achitate de asigurat, de un membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau de catre o persoana imputernicita de acesta, la cursul Bancii Nationale a Romaniei din data efectuarii platii, comparand tariful achitat cu nivelul stabilit pentru rambursare conform prevederilor art. 4, distinct pentru fiecare serviciu medical/medicament/dispozitiv medical. Cursul Bancii Nationale a Romaniei este stabilit de catre Banca Nationala a Romaniei in fiecare zi bancara. Acest curs este valabil pentru ziua urmatoare, implicit pentru toate tranzactiile ce urmeaza a fi facute in ziua urmatoare.
(8) In situatia in care casa de asigurari de sanatate constata neindeplinirea prevederilor alin. (3), cererea de rambursare a contravalorii asistentei medicale transfrontaliere nu este aprobata, iar acest lucru se comunica in scris solicitantului in termen de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, cu indicarea temeiului legal. In situatia in care casa de asigurari de sanatate s-a adresat, in acest interval de timp, punctului national de contact din Romania pentru clarificarea continutului documentelor de plata, aceasta va comunica in scris solicitantului acest fapt in termen de 3 zile lucratoare de la formularea solicitarii catre punctul national de contact din Romania, dar nu mai tarziu de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de rambursare. In situatia in care dupa primirea raspunsului de la punctul national de contact din Romania se constata neindeplinirea prevederilor alin. (3), cererea de rambursare a contravalorii asistentei medicale transfrontaliere nu este aprobata, iar acest lucru se comunica in scris solicitantului in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data primirii raspunsului de la punctul national de contact din Romania, cu indicarea temeiului legal.
Art. 4. — (1) Nivelul la care se realizeaza operatiunea de rambursare a contravalorii asistentei medicale transfrontaliere prevazute la art. 3 alin. (1) se stabileste dupa cum urmeaza:
a) pentru serviciile medicale de specialitate din ambulatoriu, medicamentele in tratamentul ambulatoriu, precum si dispozitivele in ambulatoriu: tarife exprimate prin valoarea definitiva a punctului, stabilita in trimestrul anterior datei la care s-a platit serviciul, tarife, procent din tarife, preturi de referinta, sume de inchiriere, sume corespunzatoare aplicarii procentului de compensare asupra preturilor de referinta, preturi de decontare - pret cu ridicata maximal de decontare la care se adauga TVA, prevazute de actele normative in vigoare care reglementeaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vigoare la data efectuarii platii serviciului de catre asigurat, de un membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau de catre o persoana imputernicita de acesta.
Pentru medicamentele de care au beneficiat asiguratii in cadrul asistentei medicale transfrontaliere si care nu sunt cuprinse in Lista preturilor de referinta pe unitate terapeutica aferente medicamentelor - denumiri comerciale, dar ale caror denumiri comune internationale sunt prevazute a fi decontate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, rambursarea se realizeaza astfel:
(i) la nivelul sumei corespunzatoare aplicarii procentului de compensare asupra pretului de referinta corespunzator medicamentului - denumire comerciala cu aceeasi concentratie si forma farmaceutica asimilabila in functie de sublista in care se regaseste denumirea comuna internationala respectiva si grupa de boala, dupa caz;
(ii) la nivelul sumei corespunzatoare aplicarii procentului de compensare asupra pretului de referinta corespunzator medicamentului - denumire comerciala cu aceeasi forma farmaceutica asimilabila si cea mai apropiata concentratie in functie de sublista in care se regaseste denumirea comuna internationala respectiva si grupa de boala, dupa caz; in aceasta situatie calculul sumei de rambursat se face pentru numarul de unitati terapeutice achitate;
(iii) la nivelul pretului de decontare - pret cu ridicata maximal de decontare, la care se adauga TVA - corespunzator medicamentului - denumire comerciala cu aceeasi concentratie si forma farmaceutica asimilabila;
(iv) la nivelul pretului de decontare - pret cu ridicata maximal de decontare, la care se adauga TVA - corespunzator medicamentului - denumire comerciala cu aceeasi forma farmaceutica asimilabila si cea mai apropiata concentratie; in aceasta situatie calculul sumei de rambursat se face pentru numarul de unitati terapeutice achitate;
b) servicii medicale spitalicesti acordate in regim de spitalizare continua: ICM x TCP, unde ICM este cel mai mare indice de case-mix dintre toate ICM-urile aferente spitalelor din Romania, iar TCP este tariful pe caz ponderat al spitalului cu cel mai mare indice de case-mix, prevazute in actele normative care reglementeaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vigoare la data efectuarii platii serviciului medical; serviciile spitalicesti cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical si/sau tratament chirurgical, ingrijire, recuperare, medicamente si materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare si masa;
c) servicii medicale spitalicesti acordate in regim de spitalizare de zi, pentru care plata se face pe baza tarifului pe caz rezolvat: o treime din suma rezultata in urma aplicarii procedurii prevazute la lit. b); serviciile spitalicesti cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical si/sau tratament chirurgical, ingrijire, recuperare, medicamente si materiale sanitare, dispozitive medicale;
d) servicii medicale spitalicesti acordate in regim de spitalizare de zi, pentru care plata se face pe baza tarifului pe serviciu: tariful maximal prevazut de actele normative in vigoare care reglementeaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vigoare la data efectuarii platii serviciului medical.
(2) In cazul in care achitarea serviciilor medicale, medicamentelor, dispozitivelor medicale a fost efectuata in mai multe transe, nivelul de rambursare se va stabili considerand ca data a efectuarii platii data ultimei transe.
(3) Nu se suporta alte costuri, cum ar fi contravaloarea serviciilor de cazare si de calatorie suportate de persoanele asigurate, precum si costuri suplimentare suportate de persoanele cu handicap din cauza unuia sau a mai multor handicapuri atunci cand beneficiaza de asistenta medicala transfrontaliera.
Art. 5. - Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 6. - Dosarul medical prevazut la art. 872 alin. (3) si (4) din titlul XVIII al Legii nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, contine toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor efectuate, diagnosticul si tratamentul acordat si se transmite cu respectarea prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003.
Art. 7. - (1) Furnizorii de servicii medicale care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei sunt obligati sa acorde asistenta medicala transfrontaliera in mod nediscriminatoriu din motive de nationalitate tuturor pacientilor din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in situatia in care un furnizor de servicii medicale nu are capacitatea si resursele necesare sa acopere volumul serviciilor medicale solicitate, existand liste de prioritate, se va asigura cu prioritate accesul la asistenta medicala pacientilor cetateni romani.
Art. 8. — (1) In cazul in care o prescriptie este emisa in statul membru in care se efectueaza tratamentul pentru medicamente sau dispozitive medicale disponibile in Romania si in cazul in care se solicita eliberarea prescriptiei in Romania, se va asigura continuitatea tratamentului. In acest sens, documentul medical emis de catre medicul din statul membru in care se efectueaza tratamentul care a eliberat si prescriptia constituie documentul cu care pacientul se prezinta ulterior la un medic avand aceeasi specialitate cu cel din statul membru in care se efectueaza tratamentul, in vederea evaluarii schemei terapeutice in scopul mentinerii sau modificarii acesteia in functie de starea pacientului la momentul prezentarii, respectiv monitorizarii medicale, daca se dovedeste a fi necesar acest lucru.
(2) In situatia in care pacientul, persoana asigurata, doreste continuarea tratamentului in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania, acesta trebuie sa se prezinte la un medic care isi desfasoara activitatea la un furnizor aflat in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate. In acest caz prima prezentare la medic se face cu documentul prevazut la alin. (1), fara a fi necesar biletul de trimitere catre alte specialitati sau in vederea internarii. Serviciile medicale necesare ulterior se acorda in conditiile reglementate de Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si de normele metodologice de aplicare a acestuia, respectiv de hotararea Guvernului pentru aprobarea programelor nationale de sanatate si de normele tehnice de realizare a programelor nationale de sanatate, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Anexele la aceasta hotarare le puteti consulta in fisierele atasate.
Comentarii articol (0)