Cardul national de asigurari sociale de sanatate va fi testat in perioada urmatoare, dupa cum se arata in Ordinul CNAS nr. 329/2014 privind testarea cardului national de asigurari sociale de sanatate pentru beneficiarii de servicii medicale de dializa, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 386, din 26 mai 2014.
Primii asigurati care vor primi cardul sunt beneficiarii serviciilor medicale de dializa cuprinsi in Programul national de supleere a functiei renale la bolnavii cu insuficienta renala cronica, carora li se acorda astfel de servicii de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, casele de asigurari de sanatate judetene, a municipiului Bucuresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti.
Conform actului normativ, acesti asigurati vor primi cardurile de la casele de sanatate, pe baza de proces-verbal.
"Casele de asigurari de sanatate vor asigura transmiterea cardurilor nationale catre asiguratii din raza lor teritoriala de competenta carora li se efectueaza servicii medicale de dializa in cadrul centrului de dializa", se mentioneaza in Ordinul CNAS.
Predarea-primirea cardurilor nationale intre casele de asigurari de sanatate si titularii acestora se va efectua pe baza unui proces-verbal semnat de ambele parti. Ulterior, furnizorii de servicii medicale de dializa vor activa cardurile nationale predate titularilor acestora de catre casele de asigurari de sanatate la prima prezentare a acestora la centrul de dializa pentru efectuarea tratamentului de dializa.
Dupa ce au primit documentul, asiguratii vor fi obligati sa prezinte cardul national in vederea acordarii serviciilor medicale de catre furnizorii de servicii medicale de dializa. Mai mult chiar, pacientii vor prezenta cardul inaintea fiecarei sedinte de dializa, dupa cum se precizeaza in reglementari.
Furnizorii de servicii medicale de dializa vor efectua pacientilor asigurati serviciile medicale de dializa doar pe baza prezentarii cardului national.
"In cazul pierderii sau deteriorarii cardului national din motive imputabile asiguratului, se va elibera un duplicat in baza unei cereri depuse de acesta la casa de asigurari de sanatate, cheltuielile aferente producerii si distributiei urmand a se suporta de catre acesta", se mai arata in Ordinul CNAS nr. 329/2014.
Cardul este obligatoriu din 1 ianuarie 2013
Potrivit Hotararii de Guvern nr. 900/2012, cardul national de sanatate este obligatoriu inca din 1 ianuarie 2013, inlocuind adeverinta de asigurat. Cu toate acestea, nu toti asiguratii au intrat in posesia cardului pana la data mentionata, motiv pentru care cardul NU este folosit momentan.
CNAS a explicat mai demult pentru AvocatNet.ro ca noile documente vor putea fi folosite de catre asigurati si vor deveni obligatorii doar dupa ce se finalizeaza distribuirea acestora si dupa ce vor fi achizitionate cititoarele de carduri de catre furnizorii de servicii medicale.
Prin urmare, pana la primirea cardului electronic, dovada calitatii de asigurat se face, ca si pana acum, cu adeverinta eliberata de angajator, pentru persoanele angajate, adeverinta de asigurat eliberata prin grija casei de asigurari la care este inscris asiguratul sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate.
In acest sens, institutia a lansat, in luna martie, in dezbatere publica un proiect de act normativ care actualizeaza modelele documentelor ce vor fi eliberate asiguratilor de catre CAS sau angajator. Este vorba de proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, despre care puteti citi aici mai multe.
Comentarii articol (1)