Persoanele juridice trebuie sa-si depuna situatia financiara anuala pana vineri, 30 mai, potrivit Ordinului MFP nr. 79/2014.
Mai exact, aceste situatii se depun de catre societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European.
Atentie! Cateva categorii de contribuabili au fost obligate sa-si depuna situatiile financiare pentru anul trecut pana pe 30 aprilie. Mai multe detalii despre acesti contribuabili si obligatiile lor puteti citi aici.
Situatiile financiare anuale sunt diferite in functie de marimea entitatilor, conform Ordinului MFP nr. 79/2014.
Astfel, pentru a determina marimea entitatilor, se folosesc urmatoarele trei criterii:
- total active - 3,65 de milioane de euro,
- cifra de afaceri neta - 7,3 milioane de euro,
- numar mediu salariati - 50.
Persoanele juridice care nu depasesc limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime, la data bilantului, intocmesc situatii financiare anuale prescurtate, care cuprind:
- bilant prescurtat (cod 10);
- cont de profit si pierdere (cod 20);
- note explicative la situatiile financiare anuale prescurtate.
Pe langa primele doua documente mentionate mai sus, societatile care depasesc limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime, la data bilantului, vor mai include in situatiile financiare intocmite:
- situatia modificarilor capitalului propriu;
- situatia fluxurilor de numerar;
- note explicative la situatiile financiare anuale.
Potrivit Ordinului MFP nr. 79/2014, firmele care in exercitiul financiar precedent au avut o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate.
Mai exact, societatile care indeplinesc cumulativ aceste doua criterii de marime vor intocmi situatii financiare anuale simplificate care cuprind:
- bilant simplificat (cod 10),
- cont de profit si pierdere simplificat (cod 20).
Conform ordinului MFP din ianuarie 2014, situatiile financiare anuale trebuie insotite de urmatoarele documente:
- formularul "Date informative" (cod 30),
- formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40),
- raportul administratorilor,
- raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz,
- propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
In plus, indiferent de marimea entitatilor, toate situatiile financiare anuale incheiate la 31 decembrie trebuie semnate de persoanele abilitate potrivit legii si de catre administratorul sau persoana care gestioneaza entitatea. Aflati din acest articol care sunt cele doua semnaturi fara de care nu pot fi transmise situatiile financiare.
Totodata, situatiile financiare anuale vor fi insotite si de o declaratie scrisa a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
De asemenea, in ordinul publicat de Finante in ianuarie se precizeaza ca situatiile anuale la 31 decembrie se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, si pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Astfel, pentru depunerea situatiilor financiare anuale, in format hartie si in format electronic, sau numai in forma electronica, contribuabilii trebuie sa foloseasca programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Mfp, pe site-ul ANAF, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml. Programul de asistenta de pe site-ul ANAF il gasiti aici.
Cum treceti corect datele din bilant?
Pentru ca situatiile financiare anuale sa fie intocmite corect, contribuabilii trebuie sa respecte, dupa cum ne-au declarat consultantii fiscali de la Chronax, intr-un articol publicat in aprilie in Harta Consultantei in Afaceri, un proiect AvocatNet.ro, urmatoarele reguli:
- in registrul - inventar sa fie trecute toate activele si pasivele pe baza listelor de inventariere, proceselor-verbale de inventariere si situatiilor analitice;
- in bilant trebuie preluate, elementele de activ si pasiv conform rezultatelor care reies din balanta de verificare finala.
- sa verifice daca au interpretat corect functionalitatea conturilor bifunctionale;
- sa verifice ca rotunjirea sumelor sa nu dea inegalitati la validarea situatiei financiare.
In plus, Nicoleta Costache, General Manager-ului Chronax, ne-a precizat ca persoanele juridice ar mai trebui sa fie atente la urmatoarele aspecte:
- sa anexeze notele explicative;
- sa preia sumele corecte din formularele anterioare;
- sa preia soldurilor initiale aferente lunii decembrie a anului precedent, si nu pe cele de la 30 iunie;
- sa preia corect soldurile din luna decembrie a anului predecent;
- sa aleaga corect tipul de societate; de exemplu, sa nu treaca SNC in loc de SRL.
Mai multe detalii despre elementele care trebuie urmarite la intocmirea situatiilor financiare anuale puteti citi aici.
Amenzile pentru intarziere pot ajunge pana la 4.500 de lei
Nerespectarea reglementarilor emise de MFP cu privire la intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritorial fiscale a situatiilor financiare anuale constituie contraventie, fiind sanctionata cu amenda cuprinsa intre:
- 300 si 1.000 de lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare;
- 1.000 si 3.000 de lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare;
- pana la 4.500 de lei, dar nu mai putin de 1.500 de lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
De asemenea, pentru neintocmirea si nesemnarea situatiilor financiare anuale, amenda variaza intre 2.000 si 3.000 de lei.