Va propunem sa priviti medierea ca o negociere facilitata de catre o persoana neutra, de incredere - mediatorul, care acorda sprijin partenerilor de afaceri in cautarea solutiilor fie de iesire din dificultate, fie pentru a preveni dificultatile preconizate, in conditii de confidentialitate si impartialitate.
Potrivit acestei abordari, putem sublinia cateva caracteristici ale medierii ce ar putea sa o faca atractiva pentru mediul de afaceri.
Medierea, ca negociere
Intr-o negociere, atat debitorul cat si creditorul, intra in mod voluntar. Cu alte cuvinte, vorbim de o autodeterminare a partilor.
Atunci cand celelalte metode de solutionare a situatiilor dificile esueaza, sa se apeleze la o negociere asistata, respectiv la mediere. In mediere, ca si in negociere, partile pot fi multiple, in special in situatiile in care putem vorbi de o interdependenta intre parti, spre exemplu cand un debitor depinde la randul sau de un altul si tot asa.
Negocierea facilitata
In mediere, partile primesc sprijin din partea mediatorului care faciliteaza negocierea dintre ele, le asista si le acorda sprijin in generearea solutiilor si alegerea celei/celor mai bune dintre ele, in cunostinta de cauza, dupa o informare si o analiza specializata, dupa caz. Astfel, atunci cand apar dificultati, inainte de identificarea tipurilor de solutii prin care toate partile implicate sa-si realizeze cat mai bine interesul, in cadrul medierii partile pot apela si la experti din diferite domenii de activitate.
Medierea, masura de prevenire
Desi adesea se vorbeste despre mediere ca alternativa la instanta, astazi va propunem sa vedeti medierea ca metoda de prevenire si nu doar a instantei.
Medierea isi poate avea utilitatea chiar inainte de intrarea in dificultate a unui debitor si, implicit a partenerilor sai de business. Spre exemplu, un manager diligent care, potrivit analizelor efectuate, prevede posibilitatea de a intra in dificultate de efectuare a platilor poate apela la procedura medierii si o poate declansa prin invitarea la negociere a acelor parteneri fata de care sau impreuna cu care ar putea preveni intrarea in dificultate, putand fi prevenita astfel chiar insolventa.
Medierea poate interveni si in prevenirea unui conflict, cu costuri mult reduse fata de momentele ulterioare declansarii conflictului. In aceasta etapa, a unor dispute latente, sansele de dialog si de salvgardare a relatiilor de afaceri sunt cu mult mai mari.
In final abia, medierea poate preveni si un litigiu, atunci cand apelarea la instanta devine iminenta, cand celelalte metode de solutionare amiabila au esuat. In ipoteza in care litigiul este declansat, se afla pe rolul instantei de judecata, se poate apela la mediere insa costurile, de toate tipurile, sunt deja mai mari, cu toate ca legiuitorul acorda in prezent facilitati in situatiile in care litigiul se stinge amiabil si avem in vedere restituirea taxelor de timbru ce au fost platite la depunerea cererii.
Mediatorul, un facilitator
Facilitator al negocierii dintre parti, mediatorul asista negocierea acestora, le acorda tot sprijinul in identificarea dificultatilor, prezente sau viitoare, le sprijina in generarea de optiuni si in alegerea celei mai bune solutii, in cunostinta de cauza, intr-un proces structurat, transparent, intr-un climat de incredere, in conditii de confidentialitate.
Mediatorul este un facilitator. El nu poate impune solutiile insa poate fi (de regula este) un cunoscator al domeniului in care se mediaza, pentru a acorda un sprijin real partilor implicate.
Medierea, factor de echilibru si influenta pentru un mediu de afaceri mai sigur
In multe din situatiile in care un debitor aflat in dificultate intra intr-o negociere directa si se afla intr-un dezechilibru evident, medierea ar putea fi o solutie viabila in conditiile in care mediatorul poate fi un factor de echilibru.
Potrivit reglementarilor in vigoare, medierea este una facilitativa. Se incearca, in mediul de business in special, acreditarea ideii ca ar fi de preferat ca medierea sa fie una evaluativa, in care mediatorul este chiar un specialist al domeniului si poate da sfaturi pertinente partilor in procedura de mediere. Intervenind, ca mediator, in numeroase cauze din cele mai diverse domenii de activitate, am mari indoieli ca medierea evaluativa ar putea avea succes in Romania. In mediere adesea partile solicita opinia mediatorului, in special cand gradul de incredere in mediator este unul ridicat. Paradoxal insa, atunci cand mediatorul exprima o opinie, chiar daca este a unor specialisti recunoscuti (conform legislatiei actuale mediatorul poate face acest lucru in cauzele cu minori), increderea in mediator scade drastic, uneori se pierde total si de regula din partea celui care posibil sa fie defavorizat de opinia exprimata si astfel scad drastic sansele de a se gasi solutii viabile, favorabile tuturor partilor.
Prin urmare, in ce ne priveste, apreciem ca este de preferat ca mediatorul sa fie un profesionist al domeniului ca sa poata gestiona medierea in domeniul cerut, dar sa ramana un facilitator pe durata intregului proces, pastrand astfel un climat de incredere, pozitie de pe care poate avea o mai mare raza de actiune, utilizand tehnici specifice de comunicare si negociere, facilitand astfel identificarea acelor solutii reciproc avantajoase pentru parti. In numeroase cazuri, in special in cauzele dintre profesionisti (in cauzele comerciale), impactul mediatorului poate fi foarte mare inca din etapa de pregatire a medierii, existand sanse reale ca partile sa-si finalizeze singure negocierile, evitand astfel costuri substantiale. Potrivit statisticilor efectuate in cadrul propriului birou, din totalul medierilor initiate de companii, un procent de peste 60% se solutioneaza in etapa de pregatire a medierii, numai prin interventia mediatorului, inainte ca partenerii sa ajunga fata in fata, intr-o intalnire comuna.
Medierea in insolventa
Fata de procedurile pe care le putem aprecia ca amiabile si premergatoare in procedura de insolventa, mandatul ad-hoc ori concordatul preventiv, medierea este o procedura flexibila, fara restrictii si fara alte formalitati impuse de lege, ce poate fi abordata inclusiv in cadrul acestor proceduri, mediatorul putand fi un sprijin fie pentru mandatarul ad-hoc, fie pentru conciliator.
Totodata, medierea poate poate fi abordata in mod independent in orice moment al procedurii de insolventa, putand contribui la succesul procedurii, fie ca este vorba de salvarea afacerii debitorului si reluarea businessului si relatiilor contractuale, fie ca este vorba numai de maximizarea patrimoniului si acoperirea crentelor, pentru creditori.
In loc de concluzii
Medierea, privita ca negociere facilitata/asistata, procedura flexibila fiind, va putea capata increderea profesionistilor, acceptand totodata faptul ca medierea nu poate fi un panaceu universal, in masura in care si mediatorul va putea fi privit ca un sprijin nu doar pentru partenerii de afaceri, ci si pentru profesionistii implicati, chemati sa aplice procedurile impuse de lege, conlucrand astfel in echipe inter-disciplinare, spre beneficiul partilor implicate, contribuind astfel si la imbunatatirea mediului de afaceri.