Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa face la nivel declarativ o distinctie intre controlul de oportunitate si cel de legalitate al judecatorului-sindic si prevede ca atributiile acestuia sunt limitate la controlul judecatoresc al activitatii administratorului judiciar si/sau al lichidatorului judiciar si la procesele si cererile de natura judiciara aferente procedurii insolventei, a declarat pentru AvocatNet.ro Vasile Godinca-Herlea, asociat coordonator al Casei de Insolventa Transilvania.
Potrivit specialistului, atributiile manageriale apartin administratorului judiciar ori lichidatorului judiciar sau, in mod exceptional, debitorului, daca acestuia nu i s-a ridicat dreptul de a-si administra averea.
De asemenea, deciziile manageriale ale administratorului judiciar, lichidatorului judiciar sau debitorului care si-a pastrat dreptul de administrare pot fi controlate sub aspectul oportunitatii de catre creditori, prin organele acestora.
"Am apreciat ca fiind mentinuta doar la nivel declarativ impartirea atributiilor de control, intrucat reglementarea noua, conform careia judecatorul-sindic poate dispune convocarea adunarii creditorilor, cu o anumita ordine de zi, creeaza cadrul in care acesta isi poate depasi rolul strict de verificator al legalitatii, intrand astfel in domeniul organelor de control de oportunitate", ne-a declarat reprezentantul CITR.
Conform Noului Cod al insolventei, printre atributiile judecatorului-sindic se numara dispunerea convocarii adunarii creditorilor, cu o anumita ordine de zi.
Legea 85/2014 nu individualizeaza, nici exemplificativ, nici restrictiv, problemele pe care judecatorul-sindic le-ar putea dispune a fi incluse pe ordinea de zi, a adaugat sursa citata. Prin urmare, acesta va avea toata libertatea in a stabili includerea pe ordinea de zi a sedintei adunarii creditorilor pe care o va convoca orice fel de probleme, fie ele procedurale sau de oportunitate, a punctat specialistul.
Vasile Godinca-Herlea considera ca un mare progres realizat de reglementarea procedurilor de insolventa prin vechea Lege nr. 85/2006 l-a reprezentat degrevarea judecatorului-sindic de cea mai mare parte a atributiilor sale administrative si manageriale in cadrul acestor proceduri, cu care-l investise neinspirat Legea nr. 64/1995.
"Fosta Lege a insolventei din 2006 prevedea ca judecatorul-sindic controleaza procedura insolventei doar din punct de vedere legal, lasand controlul de oportunitate asupra deciziilor manageriale ale procedurii luate de debitoare prin administrator special si de administratorul/lichidatorul judiciar, dupa caz, in seama organelor creditorilor, respectiv adunarea si comitetul creditorilor", a continuat specialistul.