Potrivit informatiilor publicate pe site-ul propriu, Raiffeisen Bank practica un comision de interogare sold de 0,3 lei la bancomatele proprii. Pentru retragerile de numerar, comisionul este de 0,2% din suma retrasa la ATM-urile bancii, in timp ce in retelele ATM ale altor banci, comisionul urca la 0,5% + 2,5 lei. Puteti consulta aici tabelul complet al comisioanelor.
In ceea ce priveste Banca Comerciala Romana, aceasta retine 0,25% din suma retrasa de la bancomatele proprii, dar nu mai putin de 0,5 lei. Comisionul creste pana la 1% din suma retrasa + 6 lei daca este utilizat un ATM al altei banci. Interogarea sold este taxata cu 0,2 lei la ATM-urile BCR, in timp ce la ATM-urile altor banci tariful creste pana la 2,5 lei.
Comisioanele BCR sunt asemanatoare cu cele practicate si de BRD Groupe Societe Generale. Astfel, pentru retragerile de numerar de la ATM-urile proprii, comisionul este de 0,20%, dar nu mai putin de 0,50 lei. Daca clientii bancii scot banii de la alte banci, atunci comisionul va fi de 1% din suma retrasa + 4 lei.
La BRD, administrarea cardurilor variaza de la 14 lei/an, la 550 lei/an.
Tarifele cresc usor in cazul Bancpost. Mai precis, retragerea de numerar de la ATM-urile este taxata cu 0,25% din suma retrasa, dar nu mai putin 0,50 lei. Daca banii sunt retrasi de la bancomatele altor banci, atunci comisionul variaza de la 0,5% din suma retrasa + 2,5 lei, la 0,75% + 3 lei, in functie de tipul cardului (Visa Electron, Visa Classic, Visa Premium etc.).
Interogarea soldului este taxata cu 0,5 lei/operatiune la bancomatele proprii, in timp ce pretul ajunge la 1,5 lei/operatiune la ATM-urile altor banci.
Daca aveti un card la CEC Bank, atunci trebuie sa stiti ca interogarea va costa 0,3 lei la ATM-urile bancii si 1,5 lei la bancomatele altor banci din tara si strainatate. Daca retrageti numerar de la ATM-urile CEC, atunci banca va opri 0,10% din suma. Taxa creste pana la 0,50% plus 3,5 lei daca scoateti bani de la alte banci din tara.
Banca Romaneasca nu practica comision daca exista o conventie de plata salarii. In schimb, fara aceasta conventie, clientii vor achita 0,2% din suma retrasa, dar nu mai putin 2 lei. De asemenea, pentru retragerile de la alte bancii, tariful va fi de 0,5% din suma retrasa + 2,6 lei.
O interogare de sold la ATM-urile bancii va costa 0,5 lei, iar la ATM-urile altor banci 1,5 lei. Comisionul anual de administrare este de 5 lei.
Printre singurele banci care nu practica comision la retragerea de numerar de la bancomatele proprii se afla Banca Transilvania si ING Bank. De asemenea, Banca Transilvania nu percepe taxa de administrare anuala, in timp ce la ING preturile pentru aceasta operatiune variaza de la 0 lei la 120 lei, in functie de tipul cardului.
Referitor la retragerea banilor de la alte banci, cele doua banci au urmatoarele comisioane: ING - 0,5% din suma retrasa +10 lei, iar Banca Transilvania - 0,5% din suma retrasa + 2,5 lei.
Volksbank nu percepe comision la interogare sold, dar retine 0,2% din suma pe care o retrageti de la bancomatele sale. Daca scoateti bani de la ATM-urile altor banci, atunci taxa creste la 0,5% din suma retrasa + 2,5 lei. Administrarea cardului costa intre 0 si 25 lei/an, in functie de tipul cardului. Spre exemplu, pentru Cardurile incluse in Pachetul de Produse si Servicii Contul Start si Contul Complet, valoarea comisionului este 0.
Comisioanele sunt diferite in cazul pensionarilor
Casa Nationala de Pensii Publice a incheiat conventii privind plata pensiilor prin conturi curente sau conturi de card cu 20 de banci din tara, dupa cum urmeaza: Banca Comerciala Romana, CEC Bank, Bancpost, Banca Comerciala Carpatica, BRD Groupe Societe Generale, Procredit Bank, Banca Transilvania, Libra Bank, Raiffeisen Bank, OTP Bank Romania, ATE Bank Romania, Volksbank, Piraeus Bank, Romanian International Bank, Intesa Sanpaolo Bank, UniCredit Tiriac Bank, Alpha Bank, Banca Romaneasca, Garanti Bank si Millennium Bank.
Acest lucru inseamna ca, in baza conventiilor incheiate, bancile practica un comision mai mic in cazul pensionarilor. De asemenea, sunt si banci care, pentru retragerea pensiilor, nu practica niciun comision.
Iata o lista a comisioanelor practicate de 11 dintre cele 20 de banci, pusa la dispozitie de CNPP:
Credit Europe Bank
- 0%, 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0%, 0 lei, la interogare sold la ATM-urile proprii;
- 0%, cost utilizare mijloc de plata la ghiseele bancare Credit Europe Bank;
- 0,3% min. 2 lei, ridicari de numerar din contul curent.
Piraeus Bank
- 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0 lei, la interogare sold;
- 0,5%, min. 2,5 lei, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu;
- 0 lei comision de administrare cont curent in care se incaseaza pensia.
Banca Romaneasca
- 0%, 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0%, 0 lei, la interogare sold;
- 0,05%, min. 1 leu, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu.
Raiffeisen Bank
- 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0 lei, la interogare sold de la ATM-urile proprii;
- 0,5%, min. 2,5 lei, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu.
Intesa SanPaolo Bank
- 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii, pentru clientii care opteaza pentru Pachetul „Pensia Mea” si/sau Pachetul “Lider”;
- 0 lei, la interogare sold de la ATM-urile proprii;
- 0 lei, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu aferent tipului de cont curent deschis de client. Banca percepe, in cadrul Pachetului “Pensia Mea”, comision 0% la retragere de numerar de la ghiseu, pentru sume de pana la 20.000 lei/lunar si in cadrul Pachetului “Lider” comision 0% la retragerea de numerar de la ghiseu, pentru sume de pana la 30.000 lei/lunar;
- 0 lei, pentru incasarea pensiei in contul curent al clientului beneficiar.
Garanti Bank
- 0%, 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0%, 0 lei, la interogare sold la ATM-urile proprii;
- 0,03%, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu.
Procredit Bank
- 0% la retragerea de la ATM-urile proprii in cazul in care clientul opteaza pentru unul din cele doua pachete: ProPensionari si ProPensionariPlus;
- 0,2% suma – retragere ATM-uri ProCredit Bank;
- 0,5% suma + 2,5 lei/suma – retragere alte ATM-uri;
- 0,5 lei la interogare sold;
- 0,55%/suma comisionul perceput de banca la retragerea de la casieriile ProCredit Bank.
Romanian International Bank
- 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii,
- 0,1 lei, la interogare sold de la ATM-urile proprii;
- 0,2%/suma comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu din cardul de debit, in cadrul sucursalelor Romanian International Bank
- 0,5% (min.1 leu)/suma comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu din contul curent, in cadrul sucursalelor Romanian International Bank;
- alte facilitati acordate clientilor beneficiari care au optat pentru incasarea drepturilor banesti prin card bancar: serviciul “Pensia in avans”:
- 1,00% - se percepe din suma acordata in avans, daca serviciul se acorda intre data de 1 a lunii si data de 5 a lunii
- 0,75% - se percepe din suma acordata in avans, daca serviciul se acorda intre data de 6 a lunii si data de 11 a lunii
Millennium Bank
- 0%, 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0%, 0 lei, la interogare sold;
- 0,05%, min. 5 lei, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu.
ING Bank
- 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0 lei, la interogare sold;
- 0,8% min. 15 lei, comisionul perceput de banca la retragerea de la ghiseu.
Volksbank
- 0%, 0 lei, la retragerea de la ATM-urile proprii;
- 0%, 0 lei, la interogare sold la ATM-urile proprii;
- 0,4% din suma retrasa, min. 1,5 lei, la retragerea de la ghiseu.
Bancile favorizeaza clientii care opteaza pentru un cont de salariu
Cu toate ca bancile au marsat de mai bine de un an pe majorarea comisioanelor de cont curent si implicit, pe cele de retragere de numerar la bancomate, mai exista, totusi, oferte cu posibilitatea evitarii platii acestui comision, a declarat mai demult pentru AvocatNet.ro, Alina Branescu, analist financiar la portalul financiar-bancar Conso.ro.
Prin urmare, explica specialistul, comisioanele bancilor in propria retea de bancomate pot incepe de la 0% si se pot ridica la 0,1-0,3% din suma retrasa.
In cazul bancomatelor altor banci, comisionul minim este, de asemenea, de 0%, insa numarul institutiilor care afiseaza acest nivel este extrem de mic. Pe de alta parte, maximul poate ajunge chiar si la 0,5-1%, procent peste care se adauga intre 4-6 lei.
"Trebuie stiut, insa, ca unele banci au incheiat conventii cu competitia, stabilind un comision mai mic fata de nivelul standard la retragerea de numerar de la bancomatele acestora. In general, comisioanele fixate in cadrul conventiilor se situeaza undeva intre 0,2-0,5% din suma retrasa", a precizat Alina Branescu.
Potrivit expertului, comisioanele stabilite de banci la retragerea de numerar la bancomat pot lua valori diferite in functie de mai multi factori: cardul de debit atasat contului (intrucat bancile au in general o oferta variata de carduri), de pachetul de cont curent ales, de conventiile stabilite intre banci etc.
Din acest motiv, opineaza analistul, consumatorii trebuie sa ia in calcul toate aceste aspecte atunci cand solicita un pachet de cont curent.
"Este recomandat ca solicitantii sa faca o cercetare a intregii oferte din piata inainte de a se indrepta spre un anumit produs, comparand atent caracteristicile acestora, pentru a nu plati de-a lungul timpului costuri ridicate daca exista oferte mai avantajoase", atentioneaza Alina Branescu.
Mai mult, clientii ar trebui sa compare frecvent ofertele din piata intrucat acestea se pot schimba, rasturnand astfel topul in functie de cost.
"In principiu, bancile favorizeaza clientii care opteaza pentru un cont de salariu, insa exista cateva exceptii care nu impun aceasta conditie. Oferta este variata si din acest punct de vedere", a precizat expertul.
Important! Un exemplu in acest sens il constituie Banca Romaneasca. Concret, asa cum am aratat in prima parte a materialului, Banca Romaneasca nu practica comision daca exista o conventie de plata salarii. In schimb, fara aceasta conventie, clientii vor achita 0,2% din suma retrasa, dar nu mai putin 2 lei.
Pe viitor, comisioanele ar putea fi afisate pe ecranele bancomatelor
La sfarsitul lunii august, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care intentioneaza sa reglementeze informatiile pe care bancile le afiseaza prin intermediul bancomatelor.
Mai exact, proiectul de act normativ stabileste ca bancile ar putea fi obligate sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele pe care le percep clientilor care efectueaza la ATM-uri operatiuni cu cardul de debit si credit. In plus, respectivele comisioane vor fi exprimate ca suma exacta si nu ca valoare procentuala.
Conform documentului citat, pe ecranul bancomatului, ar putea fi inscrise, in ordinea operatiunilor efectuate de catre consumator, toate informatiile legate de costurile tranzactiei, dandu-i acestuia posibilitatea, de a renunta asupra efectuarii acesteia sau a oricaror operatiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plata facturi, sau oricare alte servicii solicitate in mod expres de catre consumator si efectuate prin intermediul ATM.
Dispozitiile propuse de ANPC prevad ca aceste informatii urmeaza sa fie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit.
Mai mult decat atat, suma reprezentand costul fiecarei operatiuni de plata pe care trebuie sa o suporte consumatorul ar putea fi exprimata ca valoare exacta, fiind interzisa specificarea costurilor tranzactiei in procente.
De asemenea, proiectul de ordin mai stabileste ca, in cazul in care cardul se blocheaza sau este retinut in bancomat, bancile ar putea fi obligate sa informeze clientii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la urmatoarele aspecte:
- termenul maxim in care clientul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut;
- indicarea numarului de telefon la care clientul trebuie sa apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care acesta poate contacta prestatorul de servicii de plata.
Proiectul ANPC este supus dezbaterii publice pana la 11 septembrie, astfel ca cei interesati mai pot trimite pana astazi observatii si propuneri fie pe adresa institutiei din Bulevardul Aviatorilor nr. 72, cod 011865, sector 1, Bucuresti, fie la adresa de e-mail: office@anpc.ro.
Comentarii articol (18)