CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. -
(1) Prezentele instructiuni se aplica de catre unitatile centrale si teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne cu responsabilitati de intocmire si transmitere catre Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne a documentelor si datelor necesare stabilirii dreptului la pensie pentru persoanele prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, precum si pentru urmasii acestora
(2) Dispozitiile prezentelor instructiuni se aplica si persoanelor care au calitatea de cadru militar in rezerva/retragere si solicita direct Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Afacerilor Interne inscrierea la pensie la momentul indeplinirii conditiilor prevazute de lege.
Art. 2. - In acceptiunea data prin prezentele instructiuni, documentele si datele necesare stabilirii drepturilor de pensie constituie dosarul de pensie.
CAPITOLUL II Modalitatile de constituire a dosarului de pensie
Art. 3. -
(1) Pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, a pensiei anticipate si a pensiei anticipate partial, cererea de inscriere la pensie prevazuta in anexa nr. 6 la Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 257/2011, denumite in continuare norme de aplicare, va fi insotita de documentele prevazute de art. 76 alin. (1) lit. a) din normele de aplicare, dupa cum urmeaza:
a) formularul tipizat „fisa de pensie” completat, al carui model este prevazut in anexa nr. 1, cu exceptia persoanelor care solicita inscrierea la pensie direct Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Afacerilor Interne;
b) brevetul/atestatul de conferire sau adeverinta, dupa caz, din care sa rezulte conferirea semnului onorific, conform datelor inscrise la pct. 2 din fisa de pensie;
c) carnetul de munca (original si copie) ori, dupa caz, declaratie pe propria raspundere a solicitantului din care sa rezulte ca nu i-a fost intocmit carnet de munca si nu poseda un astfel de document, cu exceptia situatiilor in care legea nu prevede obligativitatea intocmirii acestuia;
d) carnetul de munca pentru membrii CAP (original si copie), dupa caz;
e) carnetul de asigurari sociale pentru agricultori (original si copie), dupa caz;
f) alte acte prevazute de lege privind vechimea in munca sau vechimea in serviciu realizata, dupa caz;
g) actele de stare civila ale {{solicitantului:}} buletin/carte de identitate, certificat de nastere si de casatorie (original si copie);
h) livretul militar (original si copie), dupa caz;
i) diploma de absolvire a invatamantului universitar (original si copie) si adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor si faptul ca acestea au fost urmate la zi, dupa caz;
j) dovada echivalarii de catre statul roman a cursurilor desfasurate in cadrul unor institutii de invatamant universitar din strainatate, dupa caz;
k) adeverinta privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca (original);
l) adeverinta privind veniturile realizate lunar in unitatile Ministerului Afacerilor Interne sau ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei pana la data de 1 ianuarie 2011 si pentru ultima luna de activitate pentru asiguratii prevazuti la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din lege sau adeverinta privind castigul salarial lunar brut pana la 1 aprilie 2001 in cazul persoanelor care au avut vechime in munca si au fost asigurati in sistemul public de pensii, transmisa letric si electronic, conform modelului prevazut in anexa nr. 2;
m) adeverinte privind desfasurarea activitatii in locuri de munca incadrate in grupele I si a II-a de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau, dupa caz, adeverinte privind conditiile de munca deosebite, speciale si/sau alte conditii pentru persoanele care au realizat stagii de cotizare in structuri ale sistemului/in afara sistemului de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala (original);
n) procura speciala, pentru mandatar (original);
o) acte pentru dovedirea calitatii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu completarile ulterioare, si/sau al Legii recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
p) adeverinta care sa ateste perioadele de activitate realizate dupa data de 1 ianuarie 2011 (original);
q) alte acte intocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie, dupa caz
(2) Pentru acordarea pensiei de invaliditate, cererea de inscriere la pensie prevazuta in anexa nr. 7 la normele de aplicare va fi insotita de documentele prevazute de art. 76 alin. (1) lit. b) din acestea, dupa cum urmeaza:
a) documentele prevazute la alin. (1);
b) decizia medicala asupra capacitatii de munca (original)
(3) Pentru acordarea pensiei de urmas, cererea de inscriere la pensie prevazuta in anexa nr. 8 la normele de aplicare va fi insotita de documentele prevazute de art. 76 alin. (1) lit. c) din acestea, dupa cum urmeaza:
a) documentele prevazute la alin. (1), pentru cazurile in care sustinatorul decedat nu avea calitatea de pensionar;
b) actele de stare civila ale urmasilor si ale reprezentantului legal, dupa caz (copie);
c) decizia medicala asupra capacitatii de munca, dupa caz (original);
d) decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
e) adeverinta de studii, in cazul urmasilor copii in varsta de peste 16 ani (original);
f) actul doveditor al cauzei decesului, cu exceptia situatiilor in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
g) adeverinta privind veniturile brute ale sotului/sotiei supravietuitor/supravietuitoare, dupa caz (original);
h) certificatul de deces (copie).
Art. 4. - Copiile documentelor se certifica pentru conformitate cu originalul de catre structura de resurse umane care constituie dosarul de pensie, atunci cand acesta este inaintat conform art. 74 din normele de aplicare, iar documentele depuse direct de solicitant la Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne se certifica pentru conformitate cu originalul de catre lucratorul caruia i-au fost prezentate originalele.
Art. 5. - Dosarul de pensie, cuprinzand in mod obligatoriu toate documentele ordonate potrivit anexei nr. 3 si consemnate in opis, se transmite Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Afacerilor Interne de unitatile Ministerului Afacerilor Interne, insotit de adresa de inaintare al carei model este prezentat in anexa nr. 4.
Art. 6. -
(1) Dosarele care nu contin toate documentele corespunzatoare tipului de pensie solicitat, astfel cum sunt prevazute la art. 3, se restituie de catre Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne in termen de 5 zile de la data inregistrarii, in vederea completarii, cu instiintarea in scris a solicitantului
(2) In cazul in care exista perioade pentru care nu se regasesc documente doveditoare ale veniturilor, unitatile care intocmesc dosarul de pensie consemneaza in mod expres aceasta in adeverintele emise.
Art. 7. -
(1) Cererea de pensionare, insotita de actele doveditoare, se depune de catre persoanele prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din lege la inspectoratele generale/similare, inspectoratele/unitatile teritoriale, respectiv structura din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu odata cu indeplinirea conditiilor de acordare a unei categorii de pensii, daca au realizat cel putin stagiul minim de cotizare in specialitate prevazut in anexa nr. 6 la lege
(2) Pentru persoanele cu drept la pensie de urmas ai caror sustinatori decedati erau pensionari, cererea insotita de actele doveditoare se depune la inspectoratele generale/similare, inspectoratele/unitatile teritoriale, respectiv structura din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu sau la Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne
(3) In situatia pensiei de urmas acordate persoanei al carei sustinator nu era pensionar, la data decesului, cererea insotita de actele doveditoare se depune la unitatea militara/inspectoratul judetean/structura din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu, iar completarea, datarea si semnarea declaratiei se realizeaza conform precizarilor cuprinse in nota de subsol a acesteia
(4) Persoanele care indeplinesc cerintele prevazute de anexa nr. 6 la lege ulterior datei de la care au fost trecute in rezerva/retragere sau le-au incetat raporturile de serviciu pot depune cererea de pensionare la inspectoratele/unitatile teritoriale, respectiv structura din care a facut parte persoana la data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu sau direct la Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne.
CAPITOLUL III Fisa de pensie
Art. 8. - Datele si informatiile necesare pentru stabilirea si plata pensiilor se inscriu in formularul tipizat „Fisa de pensie”.
Art. 9. -
(1) Fisa de pensie se intocmeste in doua exemplare avand urmatoarea destinatie:
a) exemplarul nr. 1 se introduce in dosarul de pensie impreuna cu actele originale din care rezulta stagiul de cotizare pentru perioadele de timp pana la data de 1 aprilie 2001 in care cel in cauza a fost incadrat in munca, inainte de a avea calitatea de cadru militar in activitate, soldat, gradat profesionist, politist si functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) exemplarul nr. 2 se anexeaza la dosarul de personal al persoanei asigurate obligatoriu potrivit art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din lege
(2) Completarea fisei de pensie se efectueaza obligatoriu cu majuscule, inscrise lizibil, de catre structura de resurse umane din unitatea/care deserveste unitatea de la care asiguratul trece in rezerva/retragere sau inceteaza raporturile de serviciu.
Art. 10. - Dosarul de pensie, care cuprinde fisa de pensie insotita de actele doveditoare, se depune la Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne de catre ultima unitate cu structura de resurse umane din care a facut parte la data trecerii in rezerva/retragere sau a incetarii raporturilor de serviciu persoana asigurata obligatoriu potrivit art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din lege.
Art. 11. - Partea I a fisei de pensie cuprinde numarul de inregistrare al cererii de pensionare inregistrate la secretariatul structurii de resurse umane si datele de identitate, inclusiv codul numeric personal, respectiv datele de stare civila si domiciliul persoanei indreptatite.
Art. 12. - Partea a II-a a fisei de pensie se completeaza dupa cum urmeaza:
a) la pct. 2 se inscriu ordinul/dispozitia, data trecerii in rezerva sau direct in retragere/incetarii raporturilor de serviciu, prevederea legala din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor, republicata, gradul militar/profesional, arma, semnul onorific conferit;
b) la pct. 3 se inscriu motivul iesirii din randul cadrelor militare in activitate/politiei/sistemului penitenciar si temeiul legal, conform legislatiei aplicabile in vigoare;
c) la pct. 4 se specifica pe baza deciziilor medicale emise de comisiile de expertiza medico-militara de pe langa spitalele din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, avizate de Comisia centrala de expertiza medico-militara a Ministerului Afacerilor Interne:
1. gradul de {{invaliditate:}} I, II sau III;
2. cauza invaliditatii potrivit legii
- accidente de munca si boli profesionale, conform legii
- neoplazii, schizofrenii si SIDA
- boli obisnuite si accidente care nu au legatura cu munca;
3. perioada in care pensionarul cu pensie de invaliditate are obligatia de a se prezenta la revizuirea medicala;
4. numarul deciziei medicale si data eliberarii;
5. spitalul militar emitent;
d) la punctul 5 se inscriu:
1. calitatile pe care le-a avut solicitantul, in ordine cronologica, cu indicarea exacta a perioadelor (zi, luna, an), dupa cum urmeaza:
- cod 0 - stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii pana la intrarea in vigoare a legii;
- cod 1 - serviciul militar ca militar in termen, militar cu termen redus;
- cod 2 - elev al unei scoli militare/scoli de agenti de politie sau student al unei institutii de invatamant din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala pentru formarea cadrelor militare, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
- cod 3 - concentrat, mobilizat ca rezervist sau captivitate;
- cod 4 - functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
- cod 5 - cadru militar in activitate;
- cod 5.1 - militar angajat pe baza de contract;
- cod 6 - functionar public cu statut special (politist);
- cod 7 - cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective;
- cod 8 - somaj;
- cod 9 - personal clerical si cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege;
- cod 10 - avocat;
- cod 11 - soldat sau gradat profesionist;
- cod 12 - perioadele care constituie vechime in munca potrivit Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu completarile ulterioare;
- cod 12.1 - spor vechime in munca potrivit Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu completarile ulterioare;
- cod 14 - agricultor;
- cod 15 - beneficiar al concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, dupa ianuarie 2006;
- cod 15.1 - beneficiar al concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, dupa ianuarie 2006, in sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- cod 18 - beneficiar al concediului pentru incapacitate temporara de munca cauzata de accident de munca si boli profesionale;
- cod 19 - beneficiar al pensiei de invaliditate;
- cod 20 - perioada recunoscuta ca vechime in munca sotiei salariate care isi urmeaza sotul trimis in misiune permanenta in strainatate, pana la data de 1 aprilie 2001 potrivit Decretului-lege nr. 51/1990 privind vechimea in munca a sotiei salariate care isi urmeaza sotul trimis in misiune permanenta in strainatate;
- cod 21 - beneficiar al platilor compensatorii pentru care contributia pentru asigurarile sociale se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj;
2. in coloana 4 se completeaza numarul si data documentului din care rezulta calitatea respectiva;
e) la punctul 6 se inscriu calitatile pe care le-a avut solicitantul in ordine cronologica, cu indicarea exacta a perioadelor (zi, luna, an), asa cum rezulta din fisa matricola sau, dupa caz, din alte acte oficiale, iar:
1. in coloana 4 se completeaza tipul grupelor, respectiv al conditiilor: (i) grupa I - „I”; (ii) grupa a II-a - „II”; (iii) conditii deosebite - „D”; (iv) conditii speciale - „S”, urmat de indicarea literei de la art. 30 alin. (1) din lege, corespunzatoare locului de munca in conditii speciale [de exemplu, pentru unitatile miniere se va inscrie „S a)”]; (v) alte conditii - „A.C.”;
2. in coloana 5 se completeaza procentul corespunzator activitatii desfasurate din timpul normal de lucru, care a fost mentionat in actul doveditor, numai pentru stagiul de cotizare realizat in sistemul public de pensii;
3. in coloana 6 se inscrie „Numarul si data actului”.
CAPITOLUL IV Modalitatea de completare si transmitere in format
electronic a datelor cuprinse in adeverintele privind veniturile lunare realizate de solicitant
Art. 13. -
(1) Obligatia centralizarii datelor privitoare la veniturile realizate lunar de solicitant in intreaga perioada de activitate desfasurata in unitatile Ministerului Afacerilor Interne, pana la data de 1 ianuarie 2011 si in ultima luna de activitate, revine structurii de resurse umane din unitatea/care deserveste unitatea de la care asiguratul trece in rezerva/retragere sau inceteaza raporturile de serviciu cu drept la pensie, pe baza actelor si datelor doveditoare privind veniturile realizate lunar, transmise pe cale electronica si letrica de structurile financiar-contabile ale unitatilor care au asigurat plata drepturilor salariale pe timpul desfasurarii activitatii de catre solicitant sau ale unitatilor care gestioneaza arhiva unor astfel de documente create/provenite de/de la unitati desfiintate, dupa caz
(2) Transmiterea pe cale electronica a datelor cuprinse in adeverintele de venit lunar se realizeaza de catre unitatile Ministerului Afacerilor Interne conform precizarilor comune emise ulterior de catre Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne, Directia generala management resurse umane si directia generala financiara.
CAPITOLUL V Dispozitii finale
Art. 14. - Prelucrarea datelor cu caracter personal efectuata in baza prezentelor instructiuni se realizeaza, in baza art. 15 din lege si cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15. - Comandantii (sefii) unitatilor centrale si teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne vor lua masuri de aplicare a prezentelor instructiuni.
Art. 16. - Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentele instructiuni.
Art. 17. - Prezentele instructiuni se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea
Bucuresti, 15 septembrie 2014.
Nr. 140.
Comentarii articol (0)