Legea societatilor nr. 31/1990 prevede ca actul constitutiv al unei societati trebuie sa cuprinda, printre altele, si obiectul de activitate al acesteia, cu precizarea domeniului si a activitatii principale.
Concret, fiecare societate poate avea un singur obiect principal de activitate caruia ii corespunde un singur cod CAEN, care este declarat, obligatoriu, la constituire, fiind prevazut in actul constitutiv sau statut si inscris in certificatul de inregistrare.
De asemenea, societatile nu au limitari in ceea ce priveste alegerea numarului de obiecte secundare de activitate pentru niciuna din categorii.
Conform Ordinului INS nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, activitatea principala este acea activitate care contribuie in cea mai mare masura la valoarea adaugata totala a firmei. In schimb, activitatea secundara reprezinta orice alta activitate a firmei, activitate care produce bunuri sau servicii.
Dupa ce domeniile de activitate sunt declarate, acestea pot fi modificate pe parcurs, iar in acest sens, trebuie indeplinite o serie de formalitati la Registrul Comertului.
Cum se modifica obiectul de activitate al firmei?
Potrivit informatiilor disponibile pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC), pentru inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor privind modificarea obiectului de activitatea al unei firme (completare, extindere, reformulare, precizare domeniu si activitate principala, schimbarea domeniului si activitatii principale) trebuie depuse la ONRC mai multe documente.
In primul rand, contribuabilul trebuie sa depuna o cerere de inregistrare, in orginal, disponibila aici.
Pe langa aceasta este necesar si actul modificator al actului constitutiv, adica hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau decizia asociatului unic/CA/directoratului sau actul aditional la actul constitutiv respectiv, hotararea membrilor GIE, GEIE, cu sediul in Romania, in original.
De asemenea, trebuie depus si actul constitutiv actualizat. Conform ONRC, dupa fiecare modificare a actului constitutiv, administratorii, respectiv directoratul vor depune la registrul comertului actul modificator si textul complet al actului constitutiv, actualizat cu toate modificarile, care vor fi inregistrate in temeiul incheierii judecatorului-delegat, cu exceptia situatiilor cand inregistrarea va fi efectuata pe baza hotararii definitive de excludere sau de retragere.
Daca este cazul, trebuie depuse si urmatoarele documente:
-
declaratia-tip pe propria raspundere (in original), semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- persoana juridica nu desfasoara, la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 3 – pct. 6, Nota de subsol ) – original;
- persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 3 - original);
- certificatul de inregistrare, in original;
- avizele prealabile prevazute de legile speciale (copie);
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
Important! In declaratia-tip se vor inscrie toate activitatile care se desfasoara la sediul social sau la sediul secundar, inclusiv cele care au fost autorizate.
Pentru modificarea obiectului de activitate al unei firme trebuie platite si unele taxe la registrul comertului. Potrivit ONRC, valoarea acestor taxe este de aproximativ 144 de lei, la care se adauga tariful de publicare in Monitorul Ofical, Partea a IV-a.
Taxele pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile registrului comertului, precum si cu mandat postal, ordin de plata.
Conform aceleiasi surse, cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind plata taxelor si tarifelor legale trebuie indosariate (in dosar cu sina) si numerotate, dupa care trebuie depuse de catre solicitanti la registrul comertului direct, prin posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire sau prin mijloace electronice.
Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata, atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa.
In ceea ce priveste solutionarea cererii, aceasta revine in competenta directorului oficiului registrului comertului de pe langa tribunal si/sau persoanei sau persoanelor desemnate care poate/pot dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.